این منبع به سی ان ان گفت که الولید بن طلال متهم به «پولشویی، رشوه دادن و گروکشی از برخی مسئولان است» و اکنون از وی در همین زمینه تحقیقات صورت می گیرد، این در حالی است که از شاهزاده متعب بن عبدالله به اتهام اختلاس و ایجاد پست های توهمی تحقیقات صورت می گیرد.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، یک منبع در عربستان سعودی اتهام های شاهزاده«الولید بن طلال» تاجر ثروتمند سعودی و شاهزاده «متعب بن عبدالله» وزیر سابق گارد ملی عربستان سعودی(پسر ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان) فاش کرد. این دو شاهزاده قدرتمند و پرنفوذ در چارچوب مبارزه با فساد که منجر به بازداشت ده ها شاهزاده و مسئول بلندپایه سعودی شد، بازداشت شده اند و همچنان در بازدشت به سر می برند. روز گذشته برخی منابع گفتند که این دو شاهزاده در کاخ پادشاه عربستان سعودی در ریاض در بازداشت به سر می برند.

این منبع به سی ان ان گفت که الولید بن طلال متهم به «پولشویی، رشوه دادن و گروکشی از برخی مسئولان است» و اکنون از وی در همین زمینه تحقیقات صورت می گیرد، این در حالی است که از شاهزاده متعب بن عبدالله به اتهام اختلاس و ایجاد پست های توهمی  تحقیقات صورت می گیرد.

این منبع سعودی که نخواست نامش فاش شود زیرا پرونده بازداشتی های سعودی دارای حساسیت زیادی است در ادامه گفت که نتایج تحقیقات از بازداشت شدگان در جریان مبارزه با فساد « بلافاصله پس از پایان تحقیقات» اعلام می شود.

این مسئول سعودی در ادامه تأکید کرد که وزیر سابق گارد ملی شاهزاده  متعب بن عبدالله به دلیل اتهاماتی در زمینه اختلاس و ایجاد پست های توهمی و راه اندازی پروژه های مختلف از جمله راه اندازی شرکت های خصوصی بازداشت شده است.

این مسئول سعودی تصریح کرد که از بارزترین مسائلی که شاهزاده متعب به آن متهم است «قراردادهای غیر قانونی به ارزش 10 میلیارد دلار برای دستگاه های ارتباطی و لباس های ضد گلوله نظامی است که ارزش آنها ده برابر همان لباس هایی است که در وزارت دفاع و وزارت کشور وجود دارند.

این منبع «مخالفت شاهزاده متعب با ولیعهد محمد بن سلمان را همانطور که برخی رسانه ها اعلام کردند» تکذیب کرد و گفت که وی از جمله نخستین کسانی بود با بن سلمان بیعت کردند و عکس و فیلم ها در تلویزیون ها این را نشان داده است.

منبع عربستانی همچنین گفت که برادر متعب یعنی شاهزاده «ترکی»به اتهام دخالت در پروژه قطارهای ریاض و اتهام های فساد در همان پروژه و استفاده از نفوذش در دادن پروژه ها به شرکت های وابسته به خودش به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بازداشت شده است.

این منبع سعودی از برخی رسانه ها که اعلام کردند این بازداشت های گسترده اهداف دیگری دارد انتقاد کرد و گفت این انتقادها غیر دقیق است و تأکید کرد که هدف اساسی آن همانطور که از قبل اعلام شد ریشه کن کردن فساد و محاسبه مفسدان در راستای اجرای دستور پادشاهی است.

در تحولی دیگر، عربستان سعودی اعلام کرد حساب‌های بانکی متعلق به افراد و شرکت‌ها در این کشور را در چارچوب ماموریت کمیته موسوم به مبارزه با فساد مسدود کرده اما فعالیت روزانه آنها ادامه خواهد یافت.

 خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که بازداشت‌های اخیر شاهزاده های قدرتمند و ده ها مسئول این کشور به اتهام فساد مالی در جلسه شورای امور اقتصاد و توسعه در کاخ «یمامه» ریاض که به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه اعلام شد حساب‌های بانکی متعلق به افراد و شرکت‌ها در این کشور در چارچوب ماموریت کمیته موسوم به مبارزه با فساد مسدود شده اما فعالیت روزانه آنها همچنان ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش محمد بن سلمان به وزرای ذیربط دستور داده تا از حقوق شرکا و واحدهای اجرایی فعالیت‌های اقتصادی، پروژه‌ها، امور مالی و اداری شرکت‌های ذی‌ربط حفاظت و حمایت کنند.

بنابر این گزارش، کمیته جدید مبارزه با فساد در عربستان سعودی که شنبه‌ شب به فرمان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و به ریاست پسرش محمد سلمان ولیعهد این کشور تشکیل شد، 11 نفر از شاهزاده ها و بیش از 30 تن از وزیران و مقامات فعلی و سابق این کشور را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.