رسوایی تعرض جنسی که اخیرا در برخی از کشورها از جمله انگلیس مطرح شده، مذاکرات برای خروج این کشور را از اتحادیه اروپا (برگزیت) در هاله ای از ابهام فرو برده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایندیپندنت در گزارشی نوشت: بحث در مورد آزار جنسی در محیط کار، در انگلیس، فرانسه، آمریکا و سایر کشورها، به دنبال خبرساز شدن رسوایی اخیر «هاروی واینستین» تهیه‌ کننده مشهور هالیوود، با موضوع آزار جنسی در حین کار بالا گرفته است.

اکنون موج رسوایی جنسی انگلیس را فرا گرفته است.

36 مورد اتهامات جنسی علیه نمایندگان پارلمان انگلیس شامل دو عضو کابینه مطرح شده است.

برخی نمایندگان پارلمان انگلیس متهم به آزار و اذیت جنسی در محیط کار و برخی رفتارهای نامناسب با زنان هستند و حتی موردی بود که فرد مجرم، به قربانیان حق ‌السکوت پرداخت کرده بود.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس وعده داده است اگر وزیری در این مسائل دخیل بوده باشد، اخراج خواهد شد.

ترزا می گفت با معلوم شدن افرادی در دو حزب اصلی این کشور که آزار و اذیت جنسی علیه زنان از آنان سر زده، برخورد جدی برای محافظت از کارکنان وست ‌مینستر به کار خواهد گرفت.

در این لیست نام دو وزیر کابینه دولت انگلیس نیز دیده می ‌شود که متهم به رفتار نامناسب با زنان هستند و 18 نفر دیگر از اعضای حزب محافظه ‌کار متهم به رفتار جنسی نامناسب با زنان هستند.

در این میان یک مورد جدید به اتهامات آزار جنسی وزیر دفاع پیشین انگلیس اضافه شده است. در حالی که هنوز کابینه ترزا می درباره اتهامات آزار جنسی از سوی وزیر دفاع علیه خبرنگاران زن در شوک به سر می ‌برد، «جین مریک» خبرنگار روزنامه دیلی میل به دفتر نخست‌ وزیری انگلیس اعلام کرده است که در ضیافت ناهار با وزیر دفاع وقت در سال 2003 مایکل فالون تلاش کرده است که او را ببوسد.

مریک که در آن زمان 29 سال داشته، گفت پس از تلاش فالون با ترس مکان را ترک کرده و به دفتر خود بازگشته است. او گفته پس از این اتفاق، احساس شرم و تحقیر داشته است.

یکی از دوستان فالون به هنگام وقوع این اتفاق حضور داشته است. آنها می‌گویند مایکل دریافته است که چنین اتفاق‌هایی غیرقابل قبول است و به همین دلیل استعفا داده است.

مریک اعلام کرد که وی پس از باخبر شدن از حوادث آزار جنسی دیگری از سوی فالون تصمیم گرفته که با دفتر نخست وزیری تماس بگیرد البته وی پیش از این درباره این حادثه بدون نام بردن از فالون نوشته بود اما رفتار فالون بعد از اتهامات اخیر وی را به این نتیجه رسانده که نام او را فاش کند.

وزیر دفاع پیشین انگلیس به دلیل اتهام مزاحمت های جنسی مربوط به 15 سال قبل تحت فشار قرار داشت تا اینکه در نهایت سه روز پیش استعفا داد.

مایکل فالون روز سه ‌شنبه پس از انتشار اتهامات آزار جنسی اعتراف کرد که در سال 2002 بارها زانوی یک خانم خبرنگار را لمس کرده است.

فالون در پاسخ به این اتهامات به تایمز اعلام کرده است که من در حال حاضر این مساله را قبول دارم که در گذشته به طور مناسب رفتار نکرده‌ ام‌.

فالون از افراد نزدیک به ترزا می محسوب می شود. بنابراین استعفای وی در این برهه زمانی آسیب جدی به دولت وی و تلاش ها برای اجرای روند برگزیت محسوب می شود.

برخی نمایندگان پارلمان هم متهم به رفتار نامناسب با زنان پژوهشگر و حتی مردان پژوهشگر هستند.

دو نماینده حزب حاکم محافظه‌ کار و دو نماینده حزب اپوزیسیون کارگر با زنان رفتار نامناسب داشتند و یا آنان را آزار و اذیت کرده‌ اند. این رفتارها شامل فرستادن پیام‌ های نامناسب تا روابط غیراخلاقی با زنان محقق جوان بوده است.

هفته گذشته نیز شبکه بی‌ بی ‌سی در گزارشی از آمار بالای آزار و اذیت زنان در محیط کار و تحصیل در این کشور خبر داد. بنابر این گزارش، 53 درصد زنان و دختران انگلیس تجربه آزار و اذیت جنسی و یا تجاوز داشته ‌اند.

کانال ۴ تلویزیون انگلیس در جریان تهیه یک مستند، ۷۰ کارمند پارلمان انگلیس را که در سمت مشاور یا دستیار در آنجا مشغول به کار هستند را مورد پرسش قرار داده و در این فرایند یک سوم از این افراد گفته‌ اند که دست کم یک بار از سوی نمایندگان پارلمان مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌ اند و این در حالی است که این موضوع تمامی جناح‌ های مختلف موجود در پارلمان این کشور را در بر گرفته است. یک چهارم دیگر نیز با استناد این بررسی اظهار داشته‌ اند که شاهد آزار و اذیت جنسی شخص دیگری بوده ‌اند. در این میان ظاهرا مردان بیشتر از زنان هدف آزار جنسی قرار گرفته ‌اند!

این رسوایی بر مذاکرات مربوط به برگزیت سایه انداخته است. مذاکرات برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا میان لندن و بروکسل از 19 ژوئن آغاز شده است و انتظار می ‌رود تا پایان مارس 2019 ادامه داشته باشد. قرار است دو طرف در این مدت زمان قوانین جدیدی را تدوین کنند.

دولت انگلیس برای شکستن بن ‌بست مذاکرات حاضر به پرداخت ده‌ ها میلیارد پوند شده است و از سوی اتحادیه اروپا ملزم شده در دوره گذار بعد از برگزیت ده ‌ها میلیارد پوند برای حفظ روابط تجاری به بروکسل بپردازد.

این در حالی است که اگر دولت ترزا می سقوط کند، ممکن است اصلا برگزیتی رخ ندهد. شاید این مسئله به زمانبندی مربوط باشد - یعنی اگر سقوط دولت قبل از سال 2019 رخ ندهد، شانس با داد ترزا می خواهد رسید. این موضوع همیشه در سیاست درست است، اما هرگز بیش از زمان کنونی صادق نبوده است. شاید روزی از وقوع چنین رسوایی آن هم در برهه کنونی خوشحال شویم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.