ناظران بر این باورند که ضربه برق آسای روز شنبه که مشتی از شاهزاده ها و شخصیت های پخته را هدف قرار داد منجر به تغییر قواعد بازی در عربستان سعودی می شود و به گفته یک منبع موثق و آگاه اشاره به این دارد که گروه سرمایه گذاری شاهزاده محمد می خواهد که همه بخش های عرصه سرمایه گذاری و اقتصادی را از طریق پرونده های فساد و پیگرد همه رقبا زیر سیطره خود ببرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزراشی نوشت: سرعت تحولات غافلگیر کننده است و عنصر اساسی در فهم تحولات گسترده و سریع در عربستان سعودی در عرصه آن چه پرونده«مبارزه با فساد» نامیده می شود زیرا فقط چند ساعت میان دستور پادشاهی برای تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد و صدور اولین بخش از تصمیم های سریع کمیته فاصله افتاد که ریاست آن به عهده شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به عهده دارد.

کمیته حتی پیش از پختگی و پایان نشست اولش و به گفته منابع رأی الیوم نخبه ای از شخصیت های برجسته را سرنگون کرد و تصمیم به بازداشت آنها به بهانه تحقیقات درباره شبهات فساد تعدادی از شخصیت ها از جمله ده عضو خاندان حاکم و نبخگانی از وزرای برجسته و مسئولان سابق کرد.

افراد نزدیک به شاهزاده محمد بن سلمان اعلام کردند که این اقدام مورد انتظار ملت عربستان سعودی بود و این اقدام در چارچوب پروژه شاهزاده محمد بن سلمان برای مخاطب قرار دادن افکار عمومی غربی و اشاره به جدیت در پروژه اش برای تقویت نظام شفافیت مالی در دستگاه اداری عربستان سعودی است.

لیکن اعضای خاندان حاکم بیم آن دارند که دستور عجله ای پادشاه در این زمینه برای تسویه حساب شاهزاده جوان یعنی محمد بن سلمان با مخالفانش مورد بهره برداری قرار گیرد زیرا از جمله نام هایی که رسما برای تحقیقات در بخش نخست فرستاده شد برخی شخصیت هایی دیده می شوند که از مخالفان سرسخت بن سلمان یا در اردوگاه ضد ولیعهد جوان و قوی قرار دارند.

کمیته شنبه شب تشکیل شد بلافاصله شماری از شاهزاده ها و وزرای سابق را بازداشت کرد.

همچنین پرونده سیل های شهر«جده» و ویروس کرونا بار دیگر گشوده شد.

به باور ناظران آگاه این تصمیم اخیر  بسیاری از شخصیت های برجسته که به ویژه در بخش ساخت و ساز و زیرساخت ها از عاملان مهم بودند را سرنگون می کند زیرا پیمانکاران نزدیک به یک شاهزاده برجسته در خاندان سعودی از مخالفان محمد بن سلمان هستند.

ملک«سلمان بن عبدالعزیز» شب شنبه دستورهای پادشاهی صادر کرد مبنی بر تشکیل کمیته ای عالی به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان  ولیعهد و عضویت رئیس هیأت نظارت و تحقیق ،رئیس هیأت ملی مبارزه با فساد ، رئیس دیوان نظارت عمومی ، دادستان  کل و  رئیس سازمان امنیت کشور به منظور پیگیری و رسیدگی به مسائل دارایی های عمومی و مبارزه با فساد.

بر اساس اطلاعاتی که رأی الیوم به دست آورده است اطلاعاتی که بر پایه آنها کمیته فعالیت می کند شامل پرونده های اطلاعاتی مفصلی می شود که دستگاه امنیتی سری که پشت پرده با ولیعهد کار می کند به دست آورده است. رای الیوم چندی پیش اشاره کرده بود که این دستگاه وابسته به شاهزاده جوان است و اطلاعاتی را برای خدمت به جنگش در قدرت جمع آوری می کند.

ناظران بر این باورند که ضربه برق آسای روز شنبه که مشتی از شاهزاده ها و شخصیت های پخته را هدف قرار داد منجر به تغییر قواعد بازی در عربستان سعودی می شود و به گفته یک منبع موثق و آگاه اشاره به این دارد که گروه سرمایه گذاری شاهزاده محمد می خواهد که همه بخش های عرصه سرمایه گذاری و اقتصادی را از طریق پرونده های فساد و پیگرد همه رقبا زیر سیطره خود ببرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.