رئیس جمهور روسیه ساعاتی پیش وارد تهران شد. این اولین سفر پوتین در دومین دوره ریاست جمهوری روحانی و سومین سفرش به تهران در دوران ریاست جمهوری وی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ در گزارشی نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حالی امروز با رهبران ارشد ایران دیدار خواهد کرد که مسکو انتقادات خود را از تلاش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای با ایران به شدت تشدید کرده است.

پوتین امروز وارد تهران شده است تا با «حسن روحانی» رئیس جمهور و «آیت الله سید علی خامنه ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو داشته باشد. تمرکز این گفت و گوها بر مسائل هسته ای و همکاری آنها در مورد سوریه و همچنین تقویت روابط اقتصادی خواهد بود. او همچنین در نشستسه جانبه میان روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان شرکت خواهد کرد.

«الکسی مالاشنکو» تحلیلگر ارشد در گروه تحقیقاتی «گفت و گوهای تمدن ها» مستقر در شهر «برلین» پایتخت آلمان گفت: «ایران خواستار روشن تر شدن و حمایتی تر شدن موضع روسیه در قبال توافق هسته ای است؛ معامله ای که با توجه به موضع گیری های آمریکا به خطر افتاده است.» او گفت: «آنها همچنین احتمال دارد در مورد توازن مسئولیت های ایران و روسیه در سوریه در دوره پساجنگ به گفت و گو بنشینند.»

ترامپ ماه گذشته توافق هسته ای را که در سال 2015 میان تهران با آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین امضا شده بود، تایید نکرد. او به دفعات ایران را به تخلف از این توافق متهم کرده است، گرچه او به طور کامل از توافق خارج نشده است. این در حالی است که دیگر حاضران در این توافق همچون بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند ایران به توافق پایبند بوده است.

روسیه تقاضای ترامپ برای بازمذاکره بر سر توافق هسته ای را رد کرده است. روز گذشته «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با اشاره به عدم پایبندی آمریکا به توافق با ایران و تهدید به استفاده از زور برای حل بحران در شبه جزیره کره گفت که رفتار «غیرقابل پیش بینی» آمریکا یکی از دغدغه های اصلی است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران این سفر را فرصت بی ‌نظیری برای بررسی مسائل بین المللی دانست. علاوه بر این، مبارزه با تروریسم و، بررسی مسائل منطقه‌ ای و دوجانبه از جمله اهداف این سفر اعلام شده است.

متحدان سوریه

روسیه و ایران در سوریه متحدان یکدیگر و حامیان اصلی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هستند و به این کشور در پایان دادن به جنگ داخلی سوریه کمک کرده اند.

روسیه و ایران همچنین قصد دارند در زمینه همکاری در بخش انرژی با یکدیگر مذاکره کنند. «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه قرار است در تهران پس از دیدار با «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران، با «مسعود کرباسیان» وزیر دارایی ایران هم دیدار داشته باشد.

پوتین، روحانی و «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان نیز قرار است در مورد طرح هایی برای احداث خط ریلی بین ایران، جمهور آذربایجان و روسیه به بحث و گفت و گو بنشینند؛ مسیر ریلی که برای جابجایی کالا از آسیا به اروپا استفاده می شوند. هدف از این پروژه در اختیار گرفتن سهمی از انتقال کالا است که از طریق کانال سوئز صورت می گیرد.

علی اف دوشنبه این هفته پروژه ریلی مشابهی را راه اندازی کرد که «باکو» پایتخت آذربایجان را از طریق گرجستان به ترکیه متصل، و یک دالان حمل و نقل برای انتقال کالا بین چین و اروپا از طریق آسیای میانه در رقابت با مسیرهای موجود از طریق روسیه و ایران کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.