آمریکا هیچ برنامه برای خاورمیانه ندارد، در حالی که ایران در سوریه و عراق موفق ظاهر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: تقریبا هر هفته به نظر می رسد که دولت آمریکا تلاش می کند تا بی ثبات بودن سیاست های خود را برجسته کند. این سیاست ها چیست؟

در یک طرف مذاکرات نامنسجم در مورد صلح میان اسرائیل و قدرت های عرب سنی مانند عربستان سعودی قرار دارد. طرح صلح عربی از 15 سال گذشته روی میز است. اسرائیل حاضر به پذیرش آن نیست.

آل سعود که کنترل مکه و مدینه را در اختیار دارد، نمی تواند با اسرائیل که بیت المقدس، سومین مکان مقدس مسلمانان را در اشغال دارد، آشکارا مخالفت کند؛ همانطور که سلسله هاشمی که حاکم اردن است، نمی تواند.

فراتر از اینها، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا واقعا دو سیاست عملی دارد. اول، مقابله با داعش است. و دوم، آسیب رساندن به ایران  با دردناکترین حد ممکن - هر چند این به نظر بیشتر شبیه یک نگرش است تا یک سیاست.

همانطور که تاکنون مشخص شده است آمریکا پس از شکست داعش، برنامه ای واقعی برای سوریه یا عراق ندارد. اما ایران دارد و دشمنان آمریکا را محاصره می کند. از طریق متحدان ایران در بغداد، دمشق و بیروت، این اصلی ترین مزیت فروپاشی داعش برای این کشور محسوب می شود.

چیزی که از این سیاست خاورمیانه ای کاخ سفید در حال ظهور است، این است که واقعیت و لفاظی، ژئوپولیتیک را با خوش بینیِ معمولِ جغرافیایی اشتباه بگیرد.

در ماه مه، ترامپ در اجلاس سران در شهر «ریاض» پایتخت عربستان شرکت کرد که در آنجا عربستان سعودی را مجبور به تشکیل یک اتحاد برای منزوی کردن تهران کرد. سعودی ها و متحدان آنها با هم متحد شدند تا قطر را منزوی کنند؛ اقدامی که به بی ثباتی های بیشتر منتهی شد.

این هفته جلسه دیگری در ریاض برگزار شد. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در اجلاس سران عربستان-عراق امیدوار بود که این امر بتواند عراق را از مدار ایران خارج کند. خواسته اصلی تیلرسون این بود که اکنون که جنگ با داعش تمام شده، متحدان ایران به خانه های خود بازگردند اما این خواسته مورد تمسخر قرار گرفت.

تلاش تیلرسون برای برقراری گفت و گو میان عربستان سعودی و عراق ممکن است به لحاظ نظری ارزش داشته باشند، اگر که بغداد بخواهد خود را از ایران دور کند.

ترامپ می تواند بر خلاف «باراک اوباما» سلف خود در مسیر تشنج زدایی با ایران پیش نرود. اما اوباما سه نکته را دریافته بود: جایگزین توافق هسته ای ایران، جنگ بود؛ ریشه کن کردن وحشیگری داعش در راستای همسویی واقعی با ایران قرار دارد؛ و بحران های خاورمیانه می تواند با کمک ایران حل شود. واقعیت همین است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.