جدال و دعواهای لفظی در بدنه هیات حاکمه و کنگره با رئیس جمهور یکی از مشخصه های دولت تازه وارد آمریکا است؛ وضعیتی که به احتمال قوی در ماه های آتی نیز تشدید خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سیاست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بیش از اینکه در خارج از مرزهای این کشور مخالفانی داشته باشد در درون کابینه و کنگره با اعتراض هایی مواجه شده است. تصمیمات شتابزده و رفتارهای هیجانی شخص رئیس جمهور به مذاق دموکرات ها و حتی جمهوری خواهان نیز خوش نیامده و گاهی اوقات به دعواهای لفظی بین آنها منجر شده است.

انتقاد به تصمیمات و مواضع ترامپ تنها به اعضای کابینه محدود نمی شود و برخی از نمایندگان کنگره نیز با رئیس جمهور وارد دعوای لفظی شده اند.

در تازه ترین مورد، شب گذشته یک سناتور دیگر جمهوری خواه ضمن اعلام انصراف از نامزدی در انتخابات 2018 به شدت به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور تاخته است.

«جف فلیک» سناتور 54 ساله ایالت «آریزونا» گفت: «رفتار بی خردانه، مشمئزکننده و همراه با بی ادبی در راس دولت آمریکا خطری برای دموکراسی محسوب می شود.

ترامپ قبلا سناتور فلیک را فردی «سمی» خوانده است.

سناتور فلیک پیش از اعلام تصمیم خود در صحن سنا، به روزنامه «آریزونا ریپابلیک» گفت: «احتمالا در حال و هوای فعلی حزب جمهوری خواه جایی برای جمهوری خواهی مثل من وجود ندارد.»

او در سخنرانی خود در صحن سنا گفت: «من از انتقاد کردن از رئیس جمهور لذتی نمی برم اما احساس می کنم که باید بر اساس وظیفه و وجدان چنین کاری را انجام دهم.»

او گفت: «ما هرگز نباید تضعیف مرتب و روزمره معیارها و آرمان های دموکراتیک خود را عادی قلمداد کنیم.»

او گفت: «از بی اعتنایی فاحش به حقیقت و راست کرداری، تحریک های بی خردانه که اغلب به دلایل کودکانه و شخصی صورت می گیرد، افسوس می خورد.»

او افزود: «من فرزندان و نوه هایی دارم که باید به سوالاتشان پاسخ دهم، بنابراین آقای رئیس جمهور، من شریک جرم شما نخواهم شد!»

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اظهارات گفت تصمیم فلیک برای خروج از سنا حرکت خوبی است چون او احتمالا برنده نخواهد شد.

این اظهارات شوکه کننده فلیک، درست ساعاتی پس از آن بیان شد که «باب کورکر» هم حزبی او و سناتور ایالت «تنسی» جدال لفظی اش علیه ترامپ را تشدید کرد و گفت که دونالد ترامپ باعث خفت آمریکا شده است.

سناتور باب کورکر رئیس جمهوری ‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا، دونالد ترامپ را رئیس جمهوری کاملا بی صداقت دانست که آمریکا را در دنیا خفیف می کند.

این سناتور ارشد، در چند مصاحبه تلویزیونی جداگانه علیه ترامپ، او را به دروغگویی، تحقیر کردن آمریکا و تضعیف موقعیت جهانی آن متهم کرد. در واکنش به این اظهارات، رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود باب کورکر را فردی سبک وزن توصیف کرد که نمی تواند دوباره به عضویت سنا انتخاب شود.

سناتور «جان مک کین» از دیگر منتقدان سرشناس دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه در پی سخنان سناتور فلیک که هم ایالتی اوست، او را ستایش کرد.

جان مک ‌کین عضو سرشناس جمهوری‌ خواه مجلس سنای آمریکا سه شنبه هفته گذشته نیز در واکنش به تهدیدهای ترامپ علیه خودش گفته بود: «من تاکنون چالش های بسیار بزرگ ‌تر از ترامپ را پشت سر گذاشته‌ ام.» درگیری لفظی میان ترامپ و مک ‌کین از زمانی آغاز شد که این سناتور ایالت «آریزونا» در ساعات پایانی دوشنبه هفته گذشته، در یک سخنرانی بدون اشاره مستقیم به نام ترامپ، درباره خطر «ملی‌ گرایی جعلی ناپخته» برای آمریکا هشدار داده بود.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا هم گفت که او شاهد نطقی از یک مرد خیلی خوب بوده است.

هفته پیش «جورج بوش» و «باراک اوباما» روسای جمهوری سابق آمریکا بدون نام بردن از ترامپ از گفتمان جاری سیاسی در این کشور و نیروهای تفرقه در سیاست انتقاد کردند.

آن دو در سخنانی جداگانه اخطار دادند که شکاف هایی در آمریکا سر باز کرده است که باید مدت ها پیش ترمیم می شد.

باراک اوباما گفت: «نباید همان سیاست کهنه مبتنی بر تفرقه انداختن که قبلا بارها دیده ایم و قدمت آن چند قرن است را تحمل کنیم.... فکر می کردیم بعضی از چیزهایی که الان می بینیم را خیلی وقت است دفن کرده ایم. بعضی ها به 50 سال پیش نگاه می کنند. ما در قرن 21 هستیم نه 19.»

بوش هم گفت که به نظر می رسد تعصب و تنگ نظری جسورتر شده اند و سیاست ما در برابر تئوری های توطئه و حرف های ساختگی آسیب پذیرتر شده است.

ترامپ برای نخستین بار پس از مراسم تحلیف اش در ضیافت ناهار جمهوری خواهان شرکت کرده بود تا جبهه واحد برای تصویب طرح کاهش مالیات پیش از پایان سال جاری میلادی تشکیل دهد. اما این اتحاد حتی پیش از ورود وی، در هم شکسته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.