طرح استیضاح ترامپ با جدیت بیشتری در حال دنبال شدن است؛ زیرا قانون اساسی آمریکا تایید می کند که روسای جمهور به جرم «خیانت، رشوه خواری یا دیگر جنایات و تخلفات» مورد استیضاح قرار می گیرند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «میشل گلدبرگ» در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هفته گذشته، «تام استیر» با پخش یک تبلیغات تلویزیونی در تمامی 50 ایالت آمریکا جنبش 10 میلیون دلاری برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را به راه انداخت. این میلیاردر آمریکایی اعلام کرد ترامپ باید به دلایلی مانند سوق دادن آمریکا به آستانه جنگ هسته ای، فقدان عدالت در اف بی آی و تهدید به تعطیلی سازمان های رسانه ای که وی با آنها موافق نیست، از کار برکنار شود. استیر در این پیام ویدئویی از بینندگان می خواهد با نمایندگان کنگره حوزه انتخابی خود دیدار و از آنها بخواهند ترامپ را استیضاح کنند.

استیر در این پیام تبلیغاتی می گوید: «نمایندگان کنگره و دولت ترامپ می دانند که وی یک تهدید آشکار است که از ثبات فکری برخوردار نیست ولی اختیار استفاده از تسلیحات هسته ای را دارد و با این حال هیچ کاری انجام نمی دهند.»

اکنون یک سوال خوب مطرح می شود. با این که اکثریت دموکرات های منتخب احتمالا بر این باورند که ریاست جمهوری ترامپ یک کابوس است، پس چرا کاری نمی کنند؟ طبق یک نظرسنجی که در ماه اوت توسط موسسه عمومی تحقیقات مذهبی انجام گرفت، 72 درصد از دموکرات ها از تلاش ها برای حذف ترامپ حمایت می کنند. اما هنوز هم طرح موضوع استیضاح در مجلس این کشور «یک تابو» محسوب می شود.

برخی از اعضای کنگره منتظر نتایج تحقیقات انجام شده توسط «رابرت مولر» مشاور ویژه هستند، و پرونده استیضاح می تواند با تکمیل این تحقیقات، قوی تر شود. با این حال هر آنچه که مولر کشف کند مهم نیست، مهم این است که اکنون دلایل معتبری برای استیضاح ترامپ وجود دارد. قانون اساسی تصدیق می کند که روسای جمهور برای «خیانت، رشوه خواری یا دیگر جنایات و تخلفات» مورد استیضاح قرار می گیرند.

اما آن گونه که «کاس سانشتاین» محقق دانشگاه «هاروارد» و نویسنده کتاب «استیضاح: راهنمای یک شهروند» به من گفت، این بدان معنا نیست که کنگره فقط می تواند یک رئیس جمهور را که قانون شکنی می کند، مورد استیضاح قرار دهد. سانشتاین که بر این باور است که کتابش درباره ترامپ نیست، گفت: «جرم نه لازم و نه کافی است. اگر رئیس جمهور برای شش ماه برای تعطیلات به ماداگاسکار برود، این جرم نیست. اما استیضاح پذیر است.»

ترامپ به ماداگاسکار نرفته است. اما کارشناسان حقوقی پرونده های استیضاح را بر اساس تخلفات شخصی ترامپ از مفاد قانون اساسی؛ سوء استفاده از قدرت در اعتراف «جورج آرپایو» کلانتر سابق ایالت «آریزونا»؛ و برملا کردن اطلاعات اسرائیلی به مقامات روسی، در میان دیگر سوء رفتارها تهیه کرده اند. در ماه ژوئیه «براد شرمن» نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» برای نخستین بار طرح استیضاح دونالد ترامپ با موضوع ایجاد خلل در اجرای عدالت در پرونده تحقیقات فدرال را به مجلس نمایندگان این کشور ارائه کرد. شرمن در این طرح گفته است که ترامپ با رفتاری متناقض به عنوان رئیس جمهور، ناقض قانون اساسی و مانع اجرای عدالت شناخته شده و به مردم امریکا نیز آسیب رسانده است. این طرح با عنوان H.RES.438 شناخته شده و استیضاح وی در این طرح گنجانده شده است.

استیر که از طرف دموکرات ها در سال 2016 بیش از 91 میلیون دلار صرف کرده است، این نکته را دریافته است. او می گوید: «چگونه می توان در مقابل مهم ترین موضوع روز سکوت کرد، در حالی که برای مردم آمریکا بسیار حیاتی است. من نمی فهمم.»

من با دموکرات هایی صحبت کرده ام که می ترسند استیضاح تک حزبی شود، و امیدوارند که اگر رفتار ترامپ به طور کامل فاسد باشد، جمهوری خواهان هم به تلاش های آنها برای استیضاح بپیوندند. شرمن به من گفت: «برخی هم نگران این هستند که عملکرد «مایک پنس» معاون ترامپ بدتر از دولت ترامپ باشد.»

همه این استدلال ها شایستگی های استراتژیک دارند. اما آنها بسیاری از آمریکایی ها را به واسطه رفتار تلخ و ناخوشایند ترامپ وحشت زده می کنند. در برخی مواقع، ما به سیاستمداران نیاز داریم تا به بحران مقابل ما رسیدگی کنند.

بدیهی است مهم نیست تهدید تا چه حد جدی باشد، یک کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان انگیزه ای برای اقدام ندارد. اما شرمن به من گفت که حتی اگر دموکرات ها در سال 2018 کنترل مجلس را به دست بگیرند، استیضاح یک مقام، باز هم به تغییر افکار عمومی نیاز دارد.

به همین دلیل است که جنبشی که استیر به راه انداخته به طور بالقوه مفید است؛ حتی اگر در نگاه اول غیرعملی به نظر برسد. استیر قصد دارد حرکتی را ایجاد کند؛ او می خواهد به افرادی کمک کند که به شدت خواستار برکناری ترامپ هستند، اما نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. وی گفت: «ما از مردم خواسته ایم که خواسته صحیح را مطالبه کنند.»

برخی از مفسران می ترسند که «عادی سازی» استیضاح به عنوان یک ابزار جنگی معمولی سیاسی در نظر گرفته شود. استیضاح «بیل کلینتون» در حال حاضر استفاده از آن را در برابر دموکرات ها به امری عادی بدل کرده است. اگر هیلاری کلینتون انتخاب می شد، کارزار حذف او احتمالا در حال حاضر تکمیل می شد. دموکرات ها ممکن است بخواهند به یک برند کمتر مخرب از سیاست بازگردند؛ اما در زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد، این گزینه مطرح نیست.

بهتر است که ترامپ فکر کند که استیضاح یک احتمال است. شرمن گفت: «من امیدوارم اگر ترامپ آگاه باشد که او می تواند استیضاح شود، این آگاهی تخلفات او را محدودتر کند. و بهترین روش برای نشان دادن به ترامپ در مورد اینکه افراد در مورد استیضاح او جدی هستند، پخش پیام تلویزیونی است.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.