انتشار گمانه زنی هایی در خصوص کاندیداتوری رئیس سازمان سیا برای جایگزینی وزیر خارجه آمریکا نگرانی مسلمانان این کشور را برانگیخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت «العربی الجدید» مستقر در لندن در گزارشی نوشت: گزارش ها از شدت گرفتن درگیری داخلی بین اعضای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حکایت دارد و این درگیری ها به جایی رسیده که گفته می شود «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ، رئیس خود را فردی «سبک مغز و ابله» خوانده است.

برخی رسانه های آمریکا گزارش دادند رکس تیلرسون پس از نشستی که روز 20 ژوئیه در پنتاگون، و با حضور اعضای کابینه و مشاوران امنیت ملی ترامپ برگزار شد رئیس جمهور را فردی سبک مغز و ابله خواند و آشکارا او را بی اعتبار کرد.

به دنبال انتشار چنین گزارش هایی، گمانه زنی هایی در مورد جایگزینی رئیس سیا به جای رکس تیلرسون مطرح شده است.

گروهی از طرفداران مسلمانان در آمریکا در خصوص کاندیداتوری احتمالی مقامی که به طرح ادعاهای اسلام هراسانه و ضد پناهجویان معروف است برای جایگزینی رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور ابراز نگرانی کردند.

گروه موسوم به «حامیان مسلمانان» در آمریکا اعلام کرده اند که گزارش هایی مبنی بر اینکه «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا می تواند کاندیدای پست وزارت خارجه آمریکا شود، نگران کننده است.

«اسکات سیمپسون» مدیر اجرایی گروه «حامیان مسلمانان» روز دوشنبه در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: «شایعات در خصوص اعطای پست دولتی به مایک پامپئو، باید هر سناتور و هر آمریکایی را که به آزادی مذهب توجه دارد، نگران کند.»

او گفت: «وزیر خارجه مسئول اجرای بسیاری از ممنوعیت ها علیه مسلمانان است و حضور شخص دیگری در این پست که رویکرد خصمانه ای در قبال مسلمانان آمریکایی دارد، حتی می تواند اوضاع را بدتر کند.»

در ادامه این بیانیه آمد است: «او مرد مورد اعتمادی در کابینه نیست و ما از اعضای مجلس سنا می خواهیم تا علیه کاندیداتوری احتمالی وی صحبت کنند.»

به تازگی مشاوران رئیس جمهور آمریکا به او پیشنهاد کرده اند رئیس سیا را به جای وزیر خارجه این کشور منصوب کند.

مشاوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داده اند وی رئیس سیا را جایگزین رکس تیلرسون کند.

ترامپ رابطه خوبی با پامپئو دارد و رهبران جهانی وی را بر خلاف تیلرسون یکی از اعضای حلقه نزدیکان ترامپ می بینند.

همزمان «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید به ترامپ درباره ایجاد تغییرات عمده در کاخ سفید قبل از سال آینده هشدار داده است.

پیش از این رسانه های آمریکایی گزارش داده بودند رکس تیلرسون بعد از آنکه از لفظ «ابله» برای توصیف ترامپ استفاده کرده تا آستانه استعفا پیش رفته، اما با پا در میانی «مایک پنس» معاون ترامپ از انجام این کار منصرف شده است.

رئیس جمهور آمریکا در تماس دائمی با رئیس سیا است و تعداد زیادی از مسائل مهم از جمله سیاست مهاجرتی را با وی مورد بحث قرار می دهد.

این در حالی است که روابط تیلرسون و ترامپ بسیار پر تنش شده و به پائین ترین سطح خود رسیده است.

پامپئو در سال های اخیر اظهارات جنجال برانگیزی علیه مسلمانان بیان کرده است.

پس از حمله تروریستی به رقابت های دوی ماراتن «بوستون»، پامپئو رهبران مسلمان آمریکایی را به مشارکت در این اقدام متهم کرد و جامعه مسلمانان را به خشم آورد.

او همچنین مدافع سرسخت توقف برنامه اسکان مجدد پناهندگان بود.

با این حال با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ، مشخص نیست که آیا تیلرسون از وزارت خارجه کنار گذاشته خواهد شد یا خیر. رکس تیلرسون چهارشنبه گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که هیچ گاه قصد استعفا دادن را نداشته و به اهداف ترامپ همانند زمانی که این پست را قبول کرد، وفادار است.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «اهداف رئیس جمهور در سیاست خارجی شکل سنتی آنچه را که مردم فکر می کردند می توان به آن به هدف رسید، تغییر داد. ما راه های تازه ای را برای کنترل کردن موقعیت ها داریم که پیروزی های جدیدی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.»

تیلرسون گفت: «من هرگز به گزینه ترک کردن کار فکر نکردم و تا زمانی که رئیس جمهور به مفید بودن من معتقد باشد (در دولت) خواهم ماند.»

این واکنش وزیر خارجه آمریکا در پی گزارش شبکه ان بی سی مبنی بر تلاش مایک پنس و چندین مقام بلندپایه دیگر برای منصرف کردن رکس تیلرسون از استعفا به دلیل بالا رفتن تنش میان او و دونالد ترامپ صورت گرفته است.

مایک پنس پس از نشست خبری وزیر خارجه در واکنش به گزارش شبکه ان بی سی و شایعاتی مبنی بر در نظر گرفتن «نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به عنوان گزینه جانشین رکس تیلرسون گفت که این ادعاها «کاملا غلط» است.

کاخ سفید نیز پس از این کنفرانس خبری در بیانیه ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، به رکس تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به طور کامل اطمینان دارد.

هفته گذشته دونالد ترامپ در یک توییت تلاش تیلرسون برای مذاکره با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در زمینه تهدیدات موشکی و هسته ای را «تلف کردن وقت» خوانده و گفته بود: «من به رکس تیلرسون، وزیر خارجه فوق العاده مان گفتم که با تلاش برای مذاکره با «مرد موشکی کوچک» وقت خود را تلف می کند.»

با این وجود اصرار رکس تیلرسون به حمایت همه جانبه از تصمیمات دونالد ترامپ طی این نشست خبری، در هفته های گذشته اعلام کرده بود که با سیاست رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام با ایران اختلاف نظرهایی دارد. وی گفته بود : «ایران روح برجام را نقض می‌ کند ولی آمریکا با شرکای خود برای اطمینان از پایبندی تهران به توافق هسته‌ ای همکاری می ‌کند.»

همچنین سی ان ان چند روز پیش در گزارشی به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که تیلرسون با وجود تمایل دونالد ترامپ به عقب نشینی از برجام، در پشت پرده برای حفظ توافق هسته ای با کنگره همکاری می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.