تصمیم رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام در پایان این هفته، بر بازار جهانی نفت تاثیرگذار خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان بی سی آمریکا در گزارشی نوشت: در حالی که تنها چند روز به اعلام سیاست ‌های جدید آمریکا در قبال ایران و تایید یا رد پایبندی ایران به برجام از سوی رئیس جمهور آمریکا باقی مانده است، گمانه زنی‌ ها از افزایش بهای جهانی نفت در صورت تایید نشدن پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای خبر می دهد.

شرکت «آر بی سی کپیتال» - یک شرکت سرمایه گذاری بین‌ المللی در آمریکا - به سرمایه گذاران هشدار داده است که اگر کاخ سفید پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را تایید نکند، بهای نفت افزایش خواهد یافت.

«هلیما کرافت» رئیس بخش استراتژی کالا در این شرکت که در بیش از 15 کشور جهان فعالیت دارد، در انتظار فرار رسیدن پنجشنبه 12 اکتبر است که چیزی تا فرا رسیدن آن باقی نمانده است. این روزی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سخنرانی مهمی را در مورد سیاست ایران ایراد می کند.

گمانه زنی‌ هایی وجود دارند که ترامپ این توافق بین المللی را که برنامه هسته ای ایران را محدود کرده و در دوره ریاست جمهور «باراک اوباما» امضا شده است، تایید نخواهد کرد.

کرافت در مصاحبه ای با برنامه «کشور تجاری» (Trading Nation) در شبکه سی ان بی سی گفت: «تحول بزرگی در راه است.»

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، این هفته به رویترز گفت انتظار می رود ترامپ استراتژی جدیدی را معرفی کند که رویارویی با ایران را تشدید کند.

کرافت تاکید کرد: «من فکر می کنم بازار نگران بازگشت تحریم های ایران است. اگر این اتفاق رخ دهد، صادرات نفت ایران کاهش چشمگیری می یابد و شرکت های خارجی از سرمایه گذاری در این بخش رو به رشد محروم می شوند. اگر ترامپ عملکرد ایران به توافق هسته ای را تایید نکند، احتمالا بهای نفت در بازار جهانی بالا خواهد رفت.»

یک مسئول در شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 25 سپتامبر به سی ان بی سی گفت که صادرات نفت ایران یک سال پس از رفع تحریم ‌ها به حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

بازگشت تحریم ها می تواند تعادل میان عرضه و تقاضا را از بین ببرد.

کرافت افزود: «آنچه که ما نیاز داریم این است که ببینیم  تحریم ها در حال بازگشت هستند یا خیر؛ زیرا اکنون این دیدگاه وجود دارد که آمریکا به تنهایی متعهد به تحریم ها است.»

کرافت گفت به همین دلیل باید دید در آن صورت دولت آمریکا تا چه حد شرکت‌ های خارجی را برای اعمال تحریم‌ ها زیر فشار خواهد گذاشت.

به گفته او، اگر آمریکا تهدید کند در صورت نقض تحریم‌ ها به شرکت‌ هایی که با ایران معامله می ‌کنند اجازه ورود به بازار آمریکا داده نخواهد شد، شرکت‌ ها این تهدید را جدی تلقی خواهند کرد.

ترامپ ضمن توصیف توافق هسته ای به عنوان «بدترین توافق و مایه شرمساری آمریکا» ایران را متهم کرده است که با پیش گرفتن رویه پیشین خود در حمایت از تروریسم و فعالیت ‌های بی‌ثبات کننده، روح توافق را نقض کرده است.

کاخ سفید می ‌گوید ترامپ در استراتژی جدیدی که قرار است درباره ایران اعلام کند تنها به عملکرد ایران در توافق توجه نخواهد کرد بلکه آزمایش ‌های موشکی بالستیک، (و ادعایش در زمینه)حمایت از تروریسم و فعالیت ‌های بی‌ثبات کننده تهران در خاورمیانه را نیز ملاک قرار می‌ دهد.

رئیس جمهور آمریکا طبق قانون باید هر 90 روز یک بار عملکرد ایران به برجام را تایید یا رد کند. ضرب الاجل این اقدام، این بار 15 اکتبر (23 مهر) است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.