نیروهای عراقی اعلام کردند که بامداد امروز چهارشنبه فاز دوم از مرحله دوم عملیات باز پس ‌گیری شهر «الحویجه» در شمال عراق آغاز شده و آزادسازی کامل این شهر استراتژیک به زودی اعلام می ‌شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد مقام ‎های نظامی ارتش عراق روز چهارشنبه اعلام کردند که شهر الحویجه در جنوب غرب شهر نفت خیز «کرکوک» در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفته است.

«عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی الحویجه گفت: عملیات آزادسازی مرکز شهر حویجه و منطقه «الریاض» آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای ارتش، پلیس و واکنش سریع و همچنین یگان ‎هایی از نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) در این عملیات حضور دارند، ادامه داد: هدف از این عملیات آزادسازی مرکز الحویجه، منطقه الریاض و مناطق اطراف آنها است. در ابتدای این مرحله از این عملیات روستای «یاسین طه» در غرب مرکز الحویجه آزاد شد. همچنین دو روستای «العالیه» و «خلف الاسود» در غرب الریاض آزاد شده است.

وی تاکید کرد که تسلط کامل بر الحویجه که یکی از پایگاه‎ های داعش در عراق محسوب می‎ شود، نزدیک است.

ستاد تبلیغات جنگ وابسته به عملیات مشترک نیز در بیانیه ای اعلام کرد که فاز دوم از مرحله دوم از آزادی شهر الحویجه آغاز شد.

سرلشکر«رائد شوکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق نیز در بیانیه ای گفت که نیروهایش تلاش می کنند هفت منطقه اصلی در شهر الحویجه و 12 هدف حیاتی را آزاد کنند.

نیروهای عراقی طی روزهای اخیر دستاوردهای زیادی در الحویجه به دست آورده ‎اند.

نیروهای عراقی روز دوشنبه پایگاه هوایی «رشاد» را که در حدود 30 کیلومتری جنوب الحویجه قرار دارد، تحت کنترل گرفتند. داعش از این پایگاه به ‌عنوان مرکز آموزشی و تدارکاتی استفاده می ‌کرد.

منطقه دیگری که همچنان در دست داعش قرار دارد، در غرب عراق در امتداد مرز سوریه قرار دارد.

در همین حال سازمان ملل گفته است شمار غیرنظامیانی که از الحویجه گریخته‌ اند، به حدود 12.5 هزار نفر رسیده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که 78 هزار نفر از مردم الحویجه در محاصره داعش قرار دارند. «ینس لائرکه» سخنگوی عملیات بشردوستانه سازمان ملل گفته است که در نخستین هفته عملیات آزادسازی الحویجه شمار کسانی که از این منطقه گریخته ‌اند، از 7 هزار نفر به حدود 12.5 هزار نفر رسیده و 78 هزار نفر نیز در محاصره هستند.

او همچنین پیش ‌بینی کرده که در روزهای آینده افراد بیشتری از حویجه و اطراف آن بگریزند.

سخنگوی عملیات بشردوستانه سازمان ملل نسبت به سلامت غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و از نظامیان خواسته است که از آنها حمایت کرده و اجازه خروج از الحویجه را به آنها بدهند.

ارتش عراق می ‌گوید داعشی‌ ها مانع از فرار مردم غیرنظامی از الحویجه می‌ شوند؛ عده‌ ای هم از ترس اینکه هدف قرار بگیرند یا به تله‌ های انفجاری داعش بیفتند، حاضر به ترک شهر نیستند.

لائرکه می‌ گوید: «ما همچنان نگران زندگی این شهروندان آسیب پذیر هستیم و از طرف‌ های درگیر جنگ الحویجه می ‌خواهیم مراقب غیرنظامیان باشند و عبور امن آنها از شهر را تضمین کنند.»

حمله به الحویجه از پنج‌ شنبه 21 سپتامبر (30 شهریور) آغاز شده بود. در عملیات آزادسازی الحویجه، ارتش عراق، حشد الشعبی، بسیج عشایری، پلیس فدرال و نیروهای ضدتروریسم شرکت دارند.

الحویجه شامل 500 روستا و چهار شهر کوچک است که همه از سال 2014 تحت کنترل داعش قرار دارند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.