در حالی‌ که هنوز مشخص نیست ترامپ توافق هسته ‌ای با ایران را در دور بعدی تایید کند یا خیر، توتال می ‌گوید بدون توجه به این مسئله به همکاری با ایران ادامه می‌ دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز نوشت: با وجود افزایش نگرانی ها در خصوص اینکه «دونالد ترامپ» ممکن است با خروج از توافق هسته ای ایران مسیر را برای اعمال مجدد تحریم ها علیه تهران باز کند، شرکت نفتی فرانسوی «توتال» توسعه میدان گازی عظیم ایران را ادامه می دهد.

«پاتریک پویان» مدیر اجرایی توتال گفت که او زمانی که در ماه ژوئیه یک قرارداد چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان پارس جنوبی به عنوان اولین قرارداد بزرگ انرژی در بیش از یک دهه اخیر بین ایران و یک شرکت اروپایی امضا کرد، از مسیر ناهمواری که در پیش دارد، آگاه بود.

پویان گفت: «ما زمانی که این قرارداد را امضا می کردیم می دانستیم که این راه آسان نخواهد بود. اما من ترجیح می دهم که مشکل را حل کنم و فرصت داشته باشم تا اینکه قراردادی امضا نکنم و فرصتی نداشته باشم.»

وی که در واشنگتن سخن می گفت، ادامه داد: «به توسعه میدان گازی پارس جنوبی که بزرگ ترین میدان گازی در جهان است و ایران و قطر در آن سرمایه گذاری مشترک دارند، متعهد است».

این اظهارات پویان در حالی بیان می شود که ترامپ در حال بررسی این مسئله است که آیا در 15 اکتبر مجددا تایید کند که ایران به توافق هسته ای پایبند است، یا خیر. اگر رئیس جمهور آمریکا مجددا تایید نکند، کنگره 60 روز مهلت خواهد داشت تا در مورد اعمال مجدد تحریم ها تصمیم گیری کند.

پویان گفت که توتال همچنین علاقه مند به سرمایه گذاری در فاز دوم پروژه گاز طبیعی مایع روسیه است. شرکت توتال و شرکت انرژی چینی CNPC هر یک دارای 20 درصد سهام در فاز اول به ارزش 27 میلیارد دلار هستند؛ در حالی که صندوق موسوم به «جاده ابریشم» چین 9.9 درصد سهام در اختیار دارد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته به فایننشال تایمز گفت که او فکر نمی کند که ترامپ توافق هسته ای را تایید نکند. اما پویان گفت که او نمی داند چه اتفاقی خواهد افتاد: «من نمی دانم دونالد ترامپ چه تصمیمی می گیرد و من نمی دانم که کنگره هم چه تصمیمی خواهد گرفت.»

پویان گفت که توتال تحت هیچ گونه فشاری از سوی آمریکایی ها قرار نگرفته بود و افزود که او با هیچ سناتور آمریکایی درباره توافق هسته ای صحبت نکرده است: «من هیچ دستوری از سوی دولت فرانسه دریافت نکردم. من هیچ دستوری از سوی دولت آمریکا هم دریافت نکردم...من به این حقیقت که هر کشوری می ‌تواند سیاست خارجی خود را داشته باشد، احترام می‌ گذارم و البته... ما بر روی این موضوعات حساب می‌ کنیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.