با کنار گذاشتن «فلوریان فیلیپو» از معاونت جبهه ملی، بحران در جناح راست افراطی فرانسه به اوج خود رسید و «مارین لوپن» رهبر این حزب را ضعیف تر از همیشه ظاهر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هفته نامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی نوشت: انتخابات امسال با رقابت میان «امانوئل ماکرون» کاندیدای حزب سوسیالیست و مارین لوپن رهبر جبهه ملی به «یک زلزله سیاسی» تبدیل شد. اما با پیروزی ماکرون در انتخابات، حزب راست افراطی متوقف شد.

جبهه ملی بر خلاف دوره های پیشین انتخابات فرانسه در انتخابات این دوره خوب ظاهر شد و او در برابر امانوئل ماکرون توانست 33.94 درصد آرا را کسب کند. شکست او در این انتخابات، بسیاری از امیدها در جبهه راست افراطی فرانسه را نقش بر آب کرد.

تا اینکه اکنون جبهه ملی خودش از درون در حال از هم پاشی است. فلوریان فیلیپو از معاونت جبهه ملی کنار گذاشته شد؛ اقدامی که شکستی بزرگ برای مارین لوپن محسوب می شود. این یک پارادوکس برای این حزب محسوب می شود. زیرا بر خلاف جمهوری خواهان و سوسیالست ها که بر سر تمامی مسائل با هم اجماع نظر ندارند، بین فلوریان فیلیپو و مارین لوپن بر سر همه مسائل اتفاق نظر وجود داشت.

در واقع، خط مشی سیاسی مارین لوپن در انتخابات اخیر، متاثر از گرایش ‌های سیاسی فلوریان فیلیپو بوده است.

فیلیپو به عنوان یکی از جوان ترین اعضای رهبری جبهه ملی که از خط مشی حاکمیت طلبانه و اجتماعی  جبهه ملی در برابر محافظه کاران و لیبرال های این حزب نمایندگی می کرد، به دلیل نزدیکی بیش از حدش با مارین لوپن، رهبر حزب، حسادت جناح های مخالف جبهه ملی را برانگیخته بود. اما به ناگاه کابوسی برای لوپن اتفاق افتاد.

شکست مارین لوپن، رئیس جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به تنش های درونی در رهبری این حزب منجر شده بود و اکنون با رفتن فلوریان فیلیپو، این تنش ها تشدید شده است.

فلوریان فیلیپو صبح روز پنجشنبه در شبکه دوی تلویزیون فرانسه گفت او نمی تواند معاون حزب باقی بماند اما «هیچ کاره» باشد. او در ادامه تاکید کرد که به تعهدات سیاسی خود وفادار خواهد ماند و تسلیم فشار نخواهد شد.

شکست مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه 2017 در برابر امانوئل ماکرون، لبه تیز انتقادها در داخل جبهه ملی را متوجه نقش اصلی او در ناکامی مناظرات انتخاباتی و در نتیجه نقش فلوریان فیلیپو به عنوان مسئول تبلیغات این حزب کرد.

به دنبال پیشنهادات مارین لوپن برای بازسازی جبهه ملی و تغییر نام و استراتژی حزب، فلوریان فیلیپو انجمنی را بنام « وطن پرستان» پایه گذاری کرد و همزمان با مسئولیتش در جبهه ملی، رهبری این انجمن را نیز در دست گرفت.

با بالا گرفتن تنش های داخلی در حزب، مارین لوپن، شب چهارشنبه با انتشار اعلامیه ای گفت فلوریان فیلیپو، به درخواست او برای «پایان دادن به تضاد منافع در مسئولیت های دوگانه اش پاسخ مثبت نداده است» و به همین دلیل او تصمیم گرفته فیلیپو را از سمتش به عنوان مسئول ارتباطات و استراتژی جبهه ملی برکنار کند.

فلوریان فیلیپو 35 ساله، و از کارمندان عالی دولتی فرانسه، در سال 2011 به عنوان مسئول استراتژی انتخاباتی مارین لوپن برای انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شد و در این سمت به عنوان یکی از سخنگویان اصلی جبهه ملی در رسانه ها تبدیل شد.

اندکی بعد از اعلام  بیرون رفتن فلوریان فیلیپو از جبهه ملی، شمار دیگری از هواداران او در حزب نیز اعلام کردند در حمایت از وی این حزب را ترک می کنند.

در ماه های اخیر مارین لوپن ابتدا با پدرش و سپس با «ماریون مارشال لوپن» خواهرزاده اش درگیر شد. ماریون مارشال لوپن دهم ماه مه با ارسال نامه ‌ای به موضوع کناره‌ گیری موقت خود از فعالیت ‌های سیاسی و پارلمانی رسمیت داد. موضوع کناره گیری او در آن زمان، به یکی از داغ ترین موضوع‌ های سیاسی روز فرانسه تبدیل شد. هرچند او دلایل شخصی را در کنار دلایل سیاسی برای توجیه این کناره‌ گیری مطرح کرد - گفت که می خواهد وقت بیشتری برای فرزند کوچک خود اختصاص دهد و یا تمایل دارد برای مدتی در بخش خصوصی تجربه بیاموزد - اما اکثر ناظران سیاسی فرانسه این کناره گیری را به دلایل سیاسی توصیف کرده‌ اند.

موضوع مبدل شدن جبهه ملی فرانسه به اپوزیسیون اصلی سیاسی در فرانسه اکنون با دشواری ‌های بسیار جدی روبرو شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.