کارشناسان هشدار داده اند در حالی که فردا چهارشنبه بحران قطر و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی وارد صدمین روز خود می ‌شود، این بحران ممکن است وارد سال 2018 و حتی فراتر از آن شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: امید کمی به حل بحران پیش آمده میان قطر و برخی کشورهای عربی وجود دارد.

«کریستوفر دیویدسون» کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه «دورهام» در انگلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر مسیر فعلی دنبال شود، من انتظار دارم که این بحران تا سال آینده ادامه یابد.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در روز 5 ژوئن قطر را متهم به حمایت از افراط گرایی اسلامی و نزدیک شدن به ایران کردند و تمام روابط خود را با این کشور متوقف کردند.

آنها تنها مرز زمینی قطر را بستند، حریم هوایی خود را به روی شرکت های هواپیمایی ملی قطر بستند و معاهدات دریایی خود را با این کشور متوقف کردند.

اقدامات شدید موجب شد بسیاری از ناظران به این باور برسند که این کشور کوچک هیچ گزینه ای نخواهد داشت مگر اینکه به سرعت شرکای تجاری اصلی خود را تحت فشار قرار دهد.

در عوض قطر اتهامات را رد کرد و تحریم ها را حمله به حاکمیت این کشور دانست.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، بلوک تحت رهبری عربستان سعودی را متهم کرد که تلاش می کند به حاکمیت دوحه لطمه وارد کند.

وزیر خارجه قطر طی سخنانی در سی و ششمین دوره نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «هک شدن سایت خبرگزاری قطر با انگیزه سیاسی صورت گرفت. کشورهای تحریم کننده قطر، تدابیر غیرقانونی اتخاذ کردند که نقض حقوق بشر است.»

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: کسانی که مخالفان خود را تروریست می خوانند، خودشان در مبارزه با تروریسم جدی نیستند.

تماس های عربستان سعودی با شیخ تبعیدی قطر در ماه اوت این گمانه زنی ها را ایجاد کرد که او قصد دارد رهبری قطر را تضعیف کند.

قطر خود را قربانی نقض حقوق بشر می داند و از آنجایی که برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 آماده می شود، نگران آن است که این اتهامات به گروه هایی که برای جذب کارگران خارجی برای برگزاری این رویداد بزرگ حیاتی هستند، آسیب وارد کند.

«خالد الحیل» یکی از مخالفان در تبعید قطر روز پنج شنبه این هفته قرار است در کنفرانس مرموزی در لندن با عنوان «قطر، امنیت و ثبات جهانی» سخنرانی کند.

«کریستین اولریکسن» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه «بیکر» در دانشگاه «رایس» در آمریکا گفت، این تنش به این زودی پایان نخواهد یافت.

او گفت: «حس تلخ خیانت در تمام طرف ها بسیار بالا است و هیچ کس نمی خواهد نخستین فردی باشد که تسلیم شود.»

او گفت: «تنش دیپلماتیک 2014 (زمانی که بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفیران خود را از دوحه فراخواندند) هشت ماه طول کشید و بحران کنونی به مراتب قوی تر از سال 2014 است، بنابراین احتمال دارد که زمان بیشتری طول بکشد.»

وی گفت که این اختلاف همچنین به شهرت کشورهای حوزه خلیج فارس در خارج از کشور آسیب می رساند.

او گفت: «رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کامل نمی فهمند که چگونه این اختلاف به شهرت شان به عنوان شرکای امنیتی قابل اعتماد در غرب آسیب می رساند.»

این بحران همچنین با ناتوانی غرب در حل و فصل این مناقشه آن هم با وجود این واقعیت مواجه شده است که تمام کشورهای دخیل در آن، متحدان غرب هستند و حتی برخی میزبان دارایی های استراتژیک مهمی مانند بزرگ ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اوایل ماه جاری گفت که مصالحه می تواند «بسیار سریع انجام شود»، اما تنها چند روز پیش تنش تازه ای بین ریاض و دوحه در گرفت.

بعضی از کشورها ظاهرا از این تنش نفع می برند. با توجه به آمار رسمی منتشر شده در «مسقط» پایتخت عمان، این کشور از پنجم ژوئن با افزایش 2000 درصدی تجارت با قطر مواجه بوده است.

اولریکسن گفت: قطر همچنین شاهد پیشرفت هایی در بحبوحه این بحران است.

وی گفت: «قطر «برنده» است زیرا دوحه اثبات کرده که بسیار مقاوم است و می تواند بیش از پیش بینی ها در برابر فشارها تاب بیاورد.

اما این روند ممکن است برای همیشه ادامه نداشته باشد.

تحریم طولانی مدت ممکن است در نهایت تلفات خود را بگیرد؛ به خصوص به دلیل اینکه قطر آماده میزبانی جام جهانی می شود.

قطر قبلا گفته بود که اکثریت 1.3 میلیون تماشاچی که قرار است در سال 2022 برای تماشای بازی ها بیایند احتمالا سعودی هستند؛ که در حال حاضر آنها از سفر به این کشور منع شده اند.

دیویدسون گفت، صرف نظر از اعتماد به نفس جدید، قطر ممکن است مجبور شود پیش از دیگران از موضع خود کوتاه بیاید.

وی گفت: «تنها راه واقعی برای قطر پذیرفتن خواسته های اصلی کشورهای محاصره کننده است.

او گفت: «این تنها سناریو عملی است که اجازه خواهد داد تا ریاض و ابوظبی به اندازه کافی وجهه خود را حفظ کنند و از بروز بحرانی دیگری جلوگیری کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.