حمله روز پنجشنبه رژیم صهیونیستی به مواضع نظامی ارتش سوریه، معادلات را به ضرر این رژیم تغییر می دهد و یک شمشیر دو لبه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هاآرتص در گزارشی نوشت: فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه ‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد روز پنجشنبه، چندین موشک به مواضع نظامی ارتش سوریه در نزدیکی شهر «مصیاف» در جنوب استان «حماه» شلیک کردند. در این بیانیه آمده است: در پی این حمله موشکی که از حریم هوایی لبنان صورت گرفته است، دو نفر کشته شدند و خساراتی نیز به موضع هدف قرار گرفته شده، وارد آمده است.

البته این نخستین حمله هوایی اسرائیل به مواضع سوریه نبود، اما زمان بندی آن جالب بود. این اقدام پس از آن صورت گرفت که روسیه تهدید کرد که هر قطعنامه ای را که حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی بداند، در شورای امنیت سازمان ملل وتو خواهد کرد، و همچنین مدت زمان کوتاهی پس از دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در شهر «سوچی» روسیه که نتانیاهو از آنجا دست خالی و بدون متقاعد کردن روسیه برای خروج ایران از سوریه بازگشت.

روسیه تاکید دارد که برای ثبات سوریه، باید اقدامات خود را با ایران هماهنگ کند اما تل آویو مخالف این رویکرد است.

اسراییل ممکن است نتیجه گیری کند که درگیری نظامی ارتش این رژیم در سوریه، چه از طریق حملات پراکنده و چه از طریق تشدید روابط نظامی اش با گروه های تروریستی، موجب تقویت موضع این رژیم در زمان دستیابی به توافق سیاسی می شود.

«عاموس یادلین» رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفته است که حمله اخیر این رژیم به سوریه، یک حمله معمولی نبود و حاوی سه پیام بود.

این ژنرال بازنشسته صهیونیست در توییتر مدعی شد: حمله ‌ای که صبح پنجشنبه به وقوع پیوست، بیانیه اسرائیل درباره اقدامات سوریه به شمار می‌ رود.

یادلین در ادامه گفت که این حمله حاوی سه پیام مهم بود که عبارتند از: 1.اسرائیل اجازه تولید سلاح‌ های استراتژیک را نمی‌ دهد 2. اسرائیل به دنبال تحمیل خطوط قرمز خود علی ‌رغم بی ‌توجهی قدرت ‌های بزرگ به آن است 3. وجود پدافند هوایی روسیه مانع وقوع حملات هوایی اسرائیل نمی‌ شود.

یادلین افزود: مساله مهم در حال حاضر این است که از تنش و آمادگی برای واکنش از سوی سوریه، ایران و حزب ‌الله و همچنین مخالفت روسیه جلوگیری شود.

اما در اصل چنین دیدگاهی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. این اقدام به افزایش حضور نظامی ایران در سوریه منتهی خواهد شد. و در عین حال، روسیه هم ممکن است هماهنگی هوایی خود را با اسرائیل کاهش دهد یا حتی آن را لغو کند و حریم هوایی سوریه را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند؛ و حزب الله می تواند بلندی های جولان را به جبهه ای قانونی علیه اسرائیل تبدیل کند.

تفاوت بسیاری بین توانایی حمله به اهداف خاص و وضعیت دائمی دو طرف وجود دارد که یکی از آنها در سوریه و دومی در لبنان است - به ویژه هنگامی که مهمترین پشتیبان اسرائیل یعنی آمریکا، عمیقا در مسائل داخلی خود غرق شده و نمی خواهد در این موضوع دخالت کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.