کاهش کمک ها و پول و سلاح به مخالفان سوری به عنوان نخستین دلیل نزدیک شدن پیروزی بشار اسد در جنگ سوریه است زیرا این گروه ها به حمایت سیاسی بین المللی تکیه کرده بودند اما این حمایت دیگر وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین در مقاله ای به قلم «مارتین شولوف» نوشت که پیروزی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بیش از هر زمانی در گذشته محتمل تر شده است.

نویسنده این گزارش دلایل این دیدگاه را بر شمرد و نوشت: کاهش کمک ها و پول و سلاح به مخالفان سوری به عنوان نخستین دلیل نزدیک شدن پیروزی بشار اسد در جنگ سوریه است زیرا این گروه ها به حمایت سیاسی بین المللی تکیه کرده بودند اما این حمایت دیگر وجود ندارد.

شولوف در ادامه نوشت: هفته گذشته اردن اعلام کرد که روابط دوجانبه با دمشق در مسیر درست در حرکت است و این از نظر بسیاری از ناظران به مثابه به صدا درآمدن ناقوس مرگ مخالفان سوری است.

«محمد المومنی» سخنگوی دولت اردن پیش از اعلام از سرگیری روابط دو کشور گفت که این پیام بسیار مهم است و همه باید آن را بشنوند.

شولوف در ادامه نوشت: رهبران مخالفان  سوریه در زمان بازگشت شان از پایتخت عربستان در هفته گذشته گفتند که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به شکل مستقیم به آنها گفت که ریاض ارتباطش با مخالفان سوری را قطع کرده است و یک دیپلمات غربی برجسته نیز گفت که « عربستان دیگر به سوریه اهمیت نمی دهد» و افزود که برای عربستانی ها قطر مهم تر است زیرا آنها در عمل سوریه را از دست داده و در این کشور باختند.

درباره غرب نیز شولوف نوشت که انگلیس گفتمانش درباره اینکه اسد باید کاخ ریاست جمهوری را به عنوان نخستین گام به سمت صلح ترک کند، تغییر داد و به جای آن « واقع گرایی پراگماتیک(عملگریانه)»را انتخاب کرده است به طوری که وزیر خارجه انگلیس هفته پیش کناره گیری اسد را به عنوان پیش شرط رد کرد ولیکن آن را بخشی از فرایند انتقالی دانست.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز روسیه را برای ایجاد راه حل بحران سوریه مختار کرد و چنین راه حلی را به روس ها تفویض کرد و ترامپ نیز تعهد کرد که برنامه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که برای گروه های مسلح در سوریه به مدت چهار سال از اردن و ترکیه سلاح ارسال می کرد، پایان دهد.

شولوف سخنان «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در دمشق را یادآور شد که دلیل کاهش حمایت های حامیان مخالفان سوری را به چند دلیل مرتبط دانست که نخستین آنها ناتوانی مخالفان سوری بر سر توافق بر سر رهبری و استراتژی مشترک و نیز  حضور آنها تحت لوای گروه های مرتبط با القاعده است امری که باعث به هم خوردن برنامه های آمریکایی ها و اردنی ها شد.

مارتین شولوف در پایان نوشت: فورد تأکید کرد که به طور مثال اردن دیگر نمی خواهد پناهندگان بیشتری را از سوریه بپذیرد ، همچنین اردن به دنبال آن است که جنگ در جنوب سوریه متوقف شود و نیز می خواهد که جنگ علیه داعش ادامه یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.