تب استیضاح رئیس جمهور آمریکا همچنان بالاست اما گروهی این اقدام را خطرناک توصیف می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: از کنگره گرفته تا اتاق های خبر و رسانه های اجتماعی گونه ای تب استیضاح همه جا را در بر گرفته است. پیشنهاد های متعددی برای برکناری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است و اتهامات علیه وی دامنه ای از دخالت روسیه در انتخابات نوامبر گرفته تا واکنش وی به خشونت های شهر «شارلوتزویل» دارد. یک نظرسنجی نشان می دهد حمایت از استیضاح ترامپ، 40 درصد است.

ترامپ که کارش را به عنوان نامحبوب ‌ترین رئیس‌ جمهور تاریخ آمریکا در ابتدای ریاست جمهوری آغاز کرد، بعد از گذشت هفت ماه از ورود به کاخ سفید محبوبیتش همچنان در حال افت است.

هرچند تنها چهار ماه از اولین سال ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده، وی بیش از دیگر روسای جمهور تاریخ آمریکا نامحبوب بوده و محبوبیت کمتر از 40 درصد در نخستین سال ریاست جمهوری ‌اش داشته است.

براساس جدیدترین نظرسنجی هفتگی موسسه گالوپ، ترامپ اکنون تنها دیدگاه مثبت 37 درصد از آمریکایی ‌ها را دارد؛ در حالی که در دولت اوباما میانگین محبوبیت هفتگی وی هرگز زیر 40 درصد نبود. همچنین محبوبیت ترامپ در بازه زمانی کوتاه‌ تر یعنی سه روز بر طبق برآورد گالوپ حتی کمتر بوده و 34 درصد است.

اخیرا نیوزویک خبری را با عنوان «ترامپ تنها شش رای تا استیضاح فاصله دارد» را زد و مجله «اسلیت» هم از عنوان «استیضاح، امروز» استفاده کرد.

«استیو کوهن» نماینده ایالت «تنسی» اعلام کرده است که به دنبال تهیه و ارائه لایحه استیضاح است. «جکی اسپیر» نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» نیز در توییتی رئیس جمهوری آمریکا را فردی دانست که رفتاری ناپایدار دارد و از بی ثباتی ذهنی رنج می برد. بنابراین بر اساس متمم 25 قانون اساسی، معاون رئیس جمهوری باید قدرت را در دست بگیرد و وظایف وی را انجام دهد.

«براد شرمن» دیگر نماینده دموکرات نیز در ماه ژوئیه بحث استیضاح ترامپ را مطرح، و اعلام کرد ترامپ در تلاش بود تا در مراحل تحقیقات «جیمز کامی» رئیس اف بی آی مداخله کند زیرا وی به موضوع ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روس ها می پرداخت.

گرچه چنین بحث ها و تلاش هایی می تواند مرهمی بر زخم کسانی باشد که هنوز از اختلالات پسا انتخابات رنج می برند، اما در اصل می تواند برای سیستم سیاسی و قانون اساسی کشور خطرناک باشد. گرچه باید به شکایت ها از ترامپ پاسخگو بود، تنها چیزی که می تواند بدتر از ادامه کار ترامپ باشد، برکناری او خواهد بود.

مکانیزمی وجود دارد که تحت آن، رئیس یک دولت می تواند در میان دوره برکنار شود. در سیستم های پارلمانی نظیر انگلیس را رای عدم اعتماد می توان نخست وزیر را برکنار کرد. اما در سیستم آمریکا چنین قانونی وجود ندارد.

نشریه «پولتیکو» در گزارشی نوشته است که اگر رئیس جمهور آمریکا به وسیله کنگره استیضاح شود، این کشور با موج فزاینده ای از خشونت ها و حتی جنگ داخلی روبه رو خواهد شد.

«نانسی پلوسی» رئیس اقلیت مجلس آمریکا نیز چندی پیش گفت صحبت کردن از استیضاح یک معامله و اتفاق بزرگ است.

برای اینکه ترامپ از قدرت کنار گذاشته شود اکثریت مجلس نمایندگان که اکنون در کنترل حزب جمهوری خواه است باید به استیضاح رای دهند. همچنین دو سوم سنا که آن هم در دست جمهوری خواهان قرار دارد باید در رای گیری ترامپ را محکوم کنند.

استیضاح رئیس ‌جمهور به ویژه در نظام ‌های ریاستی امری نادر است. زیرا رئیس ‌جمهور بالاترین مقام اجرایی کشور در این گونه نظام هاست. از لحاظ داخلی، مهمترین پیامدهای استیضاح یک رئیس‌ جمهور، کاهش اعتماد مردم به نظام سیاسی و زیر سوال رفتن توانایی و اقتدار نهادهای امنیتی و نظارتی در عدم تشخیص ناتوانی ‌ها و عدم صلاحیت فردی بوده که از همه فیلترها رد شده و خود را به مقام ریاست‌ جمهوری رسانده است. از لحاظ بین‌ المللی هم استیضاح رئیس‌ جمهور، اعتماد دیگر دولت‌ ها را به نظام سیاسی آن کشور خدشه‌ دار می سازد.

با وجود این تفاسیر، اما در نهایت باید گفت استیضاح یک رئیس جمهور به علت تحقیر یا سوء رفتارهای زیاد، ریاست جمهوری را تضعیف خواهد کرد. ترامپ آخرین رئیس جمهور ما نخواهد بود و ما دیگر نخواهیم توانست به قدر و منزلت ریاست جمهوری فکر کنیم، اگر که ما گزینه «عدم رای اعتماد» را به استیضاح اضافه کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.