پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:

سیلی محکم دمشق به اتحادیه عرب

مشارکت چندین کشور عربی در نمایشگاه بین المللی دمشق مانند مصر، عمان، فلسطین، لبنان، سودان، یمن، امارات متحده عربی، اردن، الجزایر و بحرین به عبارتی نصف کشورهای عضو اتحادیه عرب که عضویت سوریه را به تعلیق درآورد، جالب توجه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: آغاز فعالیت های نمایشگاه بین المللی دمشق در روز پنجشنبه هفته گذشته با مشارکت 43 کشور عربی و خارجی که در رأس آنها روسیه، چین، ایران، ونزوئلا، عراق و هند و نیز شرکت هایی به نمایندگی از 20 کشوری که روابط شان را با سوریه قطع کردند از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان نشان دهنده وقوع این تغییر بزرگ در فضای فرهنگی و اقتصادی در کنار سیاسی و نیز محدود شدن ترس و نگرانی و نیز نزدیک شدن جنگ به پایان خود است.

تغییری که منظور ماست تسریع در عملیات بهبود اقتصادی و فرهنگی در سوریه پس از هفت سال خشکسالی جنگ ها و درگیری هاست که سایه سیاهی بر زندگی در این کشور عربی افکند؛ کشوری که همانند گذشته منبع نور و روشنفکری در منطقه عربی و حوضچه دریایی مدیترانه خواهد ماند.

حداقل برای ما مساله مشارکت چندین کشور عربی مانند مصر، عمان، فلسطین، لبنان، سودان، یمن، امارات متحده عربی، اردن، الجزایر و بحرین به عبارتی نصف کشورهای عضو اتحادیه عرب که عضویت سوریه را به تعلیق درآورد، جالب توجه بود.

خانم«بثنیه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی«المیادین»گفت که بازگشت نمایشگاه بین المللی دمشق و استقبال چشمگیر از آن نشان دهنده آن است که جنگ در سوریه به پایان رسیده است و سوریه همانطور که با تروریسم جنگید با حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در کشورش نیز می جنگد و شکست اش می دهد. لیکن شعبان در همین گفت و گو اذعان کرد که سوریه به طور کامل پیروز نشده است و پیروزی نیازمند قربانی های بیشتر است.

اندکند کسانی که پنج سال یا شش سال پیش حضور هزاران سوری در نمایشگاه بین المللی دمشق و حتی خود پایتخت را پیش بینی می کردند؛ این یعنی طرح براندازی نظام و تجزیه کشور سوریه شکست بزرگی خورده است و این حق برادران سوری است که خوشحال باشند و جشن بگیرند.

سوریه به سرعت به سمت ثبات و مرحله بازسازی می رود و حضور بیش از 1500 بازرگان به عنوان میهمانان نمایشگاه حکایت از چیزهای زیادی دارد. بازرگانان نماینده سرمایه ها هستند و برای کشور سوریه برای بهره بردن از آفتاب و آفتاب گیری و هوای خوب آن نمی روند بلکه برای پیدا کردن فرصت های سرمایه گذاری و قراردادهای آبادانی می روند تا به وسیله آنها سودهای کلان کنند. هر گام این بازرگانان حساب شده است و بینی های آنها قدرت بیشتری برای بوییدن پول و سکه دارد.

امروز ده کشور در نمایشگاه بین المللی دمشق شرکت می کنند و سال آینده این تعداد قطعا افزایش می یابد زیرا سوریه گام های بزرگتری را در مسیر بهبود بر می دارد. اگر مخالفان دولت بار و بندیل خود را برای بازگشت به دمشق بستند و سخن از توطئه های تقسیم و تجزیه سوریه می زنند در حالی که برخی به دنبال وساطتی می گردند که راه را برای بازگشت به آغوش کشور را باز کند این خود یعنی تحول بزرگ و سریعی در صحنه سوریه است که همه ابرهای بدبینی را از بین می برد و تأکید می کند که سوریه به جایگاه طبیعی رهبری و هدایت کننده اش بر می گردد.

در همین جا گفتیم و باز هم بدون هیچ گونه تردیدی آن را تکرار می کنیم و می گوییم که ملت سوریه دارای اراده ای قوی و توانایی و استعداد بالا و امکانات و مهارت های بی سابقه است که این کشور را قادر می کند کشورش را بازسازی کند آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ها، مگر این برایش عجیب است در حالی که همین ملت بسیاری از کشورها را آباد کرده و اقتصادشان را رونق بخشید؟

با یکی از سیاستمداران مراکشی که طی سفر اخیرم به شهر«طنجه»به شکل اتفاقی دیدار کردم، به من گفت که تو درباره قانون آمریکا برای محاکمه کشورهای حامی تروریسم و صدور حکم ها برای دادن غرامت مالی به قربانیان تروریسم در آمریکا می نویسی، حالا آیا وقت آن نرسیده است که خواستار قانون«جاستا»ی عربی برای محاکمه کشورهای عربی که از روی آگاهی و اصرار در جنگ ویرانگری و قتل در سوریه دست داشتند محاکمه شوند و به دلیل خرابی و ویرانی و کشتار در سوریه به مردمش غرامت دهند؟

به این سیاستمدار مراکشی وعده دادم که درباره «جاستای» عربی بنویسم و اکنون به وعده خود وفا کردم و امیدوارم او این مقاله را بخواند. 

 

تحولات مهم جدید در سوریه

در همین حال، شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد که مقاومت لبنان صبح امروز از آغاز عملیاتی با همکاری ارتش سوریه به هدف آزادسازی ارتفاعات غربی منطقه «القلمون» از گروه تروریستی داعش خبر داد. 

ستاد اطلاع رسانی مقاومت لبنان تأکید کرد، این عملیات صبح شنبه با عنوان «وإن عدتم عدنا» با حمله به مواضع داعش در ارتفاعات غربی قلمون از طرف شمال، شرق و جنوب آغاز شد. 

بر اساس این گزارش، گروه تروریستی داعش در حال از دست دادن مواضع خود در قلمون است.

مقاومت لبنان تأکید کرد که این عملیات تا ریشه کنی تهدید گروه تروریستی داعش، ادامه خواهد یافت.  همزمان با این عملیات، «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان نیز صبح امروز از آغاز عملیات «فجر الجرود»برای آزادسازی بخشهای شرقی کوه های لبنان از دست گروه تروریستی داعش، خبر داد.

شبکه تلویزیونی المنار نیز اعلام کرد که مجاهدان مقاومت و ارتش سوریه مناطق« وادی مسعودی» و «وادی ابوخضیر» در منطقه«جرود الجراجیر» را آزاد کردند.

المنار افزود که مجاهدان مقاومت و ارتش وسریه همچنین مناطقه« شعبه سرور»، «قبر العرسالی»، «خربه العیله» در منطقه «جرود قاره» در القلمون را آزاد کردند.

چندین گروه از داعش در مرزهای سوریه و لبنان خود را تسلیم حزب الله کردند. برخی منابع دیگر نیز از تسلیم شدن 8 عنصر داعشی خبر دادند.

در تحول مهم دیگر ارتش سوریه و هم پیمانانش به لحاظ نظامی بر شهرک استراتژیک «حمیمه» در ریف شرقی استان«حمص» سیطره پیدا کردند. این اتفاق پس از بازپس گیری نقاط و تپه های مشرف بر این شهرک رخ داده است.

همچنین جنگنده های روسیه در تازه ترین عملیات خود مناطق مختلف تحت اشغال تروریست های داعش را مورد هدف قراردادند.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم نیروی هوایی روسیه اموز عملیات متعدد هوایی علیه مواضع داعش در «سریه جنید»، «تل علوش»، «تل میلاد» ، «ریف دیرالزور»، «الربیعات»، اطراف مناطق «المقابر» و «الخزانات» در شهر دیرالزور را به شدت بمباران کردند.

در این حملات انبارهای ذخیره سلاح و مهمات ، نیروها و ادوات تروریست ها مورد هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با مشارکت سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد: اولین مرحله از ایمن سازی 355 هزار کودک را ضد فلج اطفال در استان های رقه و دیرالزور سوریه به پایان رسانده است.

به گزارش شبکه روسیاالیوم به نقل از سازمان یونیسف، هدف این اقدام افزایش ایمنی کودکان برای مبارزه با بیماری های خطرناکی است که در این مناطق شایع شده است.

به گفته صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، بیماری فلج اطفال برای دومین بار از آغاز بحران و جنگ علیه سوریه از سال 2011 بار دیگر در این مناطق شیوع پیدا کرده است.

یونیسف همچنین تصریح کرد: قبل از سال 2011 بیش از 80 درصد کودکان در سوریه ضد فلج اطفال و سایر بیماری هایی که کودکان را تهدید می کنند، واکسینه می شدند. اما در شش سال گذشته این روند کاهش یافته و تنها حدود از 40 درصد از کودکان سوری واکسینه می شوند.

پیش از این «طارق یاساریویچ»، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در ژنو، اعلام کرد که تمامی کودکان بین ۱۲ اسفند تا ۲ خرداد مبتلا به فلج شده اند.

یک نمونه تایید شده فلج ناشی از فلج اطفال شیوع این بیماری تلقی می شود چراکه پزشکان معتقدند بالغ بر ۲۰۰ فرد دیگر در معرض این ویروس قرار گرفته اند.

در ۱۸ خرداد سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را تایید کرده بود و یاساریویچ وضعیت را بسیار حاد توصیف می کند. این دومین مورد اپیدمی فلج اطفال در سوریه از زمان شروع جنگ علیه این کشور در مدت بیش از ۶ سال است.

طبق گفته یاساریویچ، بیش از ۴۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در منطقه دیرالزور، که در ابتدا شیوع آن تایید شد، به واکسن نیاز فوری دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.