پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پس از دو سال و نیم جنگ مرگبار؛

یمن در لبه پرتگاه

یمن اکنون در سومین سال جنگ داخلی ویرانگر خود قرار دارد. این جنگ زیرساخت های درمانی این کشور را تخریب کرده، 12 میلیون غیرنظامی را در آستانه قحطی قرار داده و از 27 آوریل، 1900 قربانی مبتلا به وبا برجا گذاشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد: همزمان با وخامت بحران انسانی در یمن، گروه جدیدی از نیروهای نظامی آمریکایی ‌وارد مناطق «عدن» و «سیئون» شده اند.

«اوک لوتسما» مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در یمن هشدار داده است که اوضاع انسانی در یمن به شدت وخیم است، به گونه ای که قابل توصیف نیست.

او گفت: ما در سومین سالی قرار داریم که یمن با جنگ دست و پنجه نرم می کند و هیچ امیدی برای پایان آن وجود ندارد. تنها راه حل برای پایان دادن به اوضاع اسفناک یمن راه حل سیاسی است.

وی تاکید کرد: یمن با بحران غذا رو به رو است. در یمن 20 میلیون نفر - 70 درصد از یمنی ها - به غذا نیازمند هستند. 60 شصت درصد از یمنی ها اصلا نمی دانند وعده بعدی غذا چه زمانی به دستشان می رسد. دو میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می برند. بدتر از همه اینکه سوء تغذیه در میان کودکان باعث می شود این کودکان بیش از دیگران در معرض ابتلا به وبا باشند. قحطی و گرسنگی در یمن به علت تاکتیک های جنگی طرف های درگیر ایجاد شده است.

اکثر یمنی ها حتی پیش از آغاز جنگ نیز در زیر خط فقر به سر می بردند.

وی افزود: ما برای مقابله با قحطی و گرسنگی اقداماتی انجام داده ایم.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: اغلب یمنی ها بر لبه پرتگاه قرار گرفته اند و اوضاع این کشور به شکل بی سابقه ای بد است.

وی اعلام کرد: ما برای اینکه به نیازمندان در مناطق مختلف رسیدگی کنیم، نیازمند توقف جنگ هستیم. زیرساخت های بهداشتی به طور کامل در یمن فروپاشیده است. هم اکنون وبا و مننژیت شهروندان یمنی را تهدید می کند.

در عین حال، کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده است در حملات هوایی در یمن در سه ماه گذشته ده ها غیرنظامی کشته شده اند که این حاکی از روند نگران کننده ای است که هیچ نشانه ای از کاهش شدت آن دیده نمی شود.

«یولاندا ژاکمی» سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت طرف های سعودی فعال در استان «صعده» یمن در دو هفته گذشته روزانه 21 حمله هوایی انجام داده اند که هیچ ارزش نظامی نداشته است. آخرین حمله روز جمعه اتفاق افتاد که نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی یک خانه را هدف قرار دادند که بر اثر آن 9 نفر از جمله سه زن و شش کودک از یک خانواده کشته شدند.

از ماه مه تاکنون کمیته بین المللی صلیب سرخ سه حمله هوایی بزرگ را شناسایی کرده که در طی آن 50 غیرنظامی کشته شده اند. مکان های عمومی مانند مراکز خرید و همچنین خانه های شخصی معمولا در حملات هوایی هدف قرار می گیرند.

ژاکمی گفت حملات هوایی اخیر علیه غیرنظامیان بحران انسانی را در این کشور تشدید کرده است.

این در حالی است که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به اوضاع نابسامان انسانی در یمن به دنبال شیوع وبا و افزایش مرگ و میر در این کشور ابراز ناخرسندی کرد.

«محمود عفیفی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به افزایش نگرانی ها درباره گزارش‌ های منتشر شده از سوی نهادهای بهداشتی و بشر دوستانه سازمان ملل که حاکی از ابتلای تعداد زیادی یمنی‌ به خصوص در مناطق دور دست به بیماری وبا است، گفت: دبیرکل اتحادیه عرب از کمک‌ های اخیر کشورهای عربی به ویژه عربستان !! در مقابله با وبا و از بین بردن رنج ‌های ملت یمن تقدیر و تشکر کرد.

عفیفی گفت دبیرکل اتحادیه عرب معتقد است اوضاع معیشتی و بهداشتی یمن تنها از طریق راهکار سیاسی فراگیر براساس قطعنامه‌ 2216 شورای امنیت، دستاوردهای مذاکرات ملی و طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم ‌های اجرایی آن بهبود می ‌یابد.

دبیرکل اتحادیه عرب از جامعه بین‌ الملل و سازمان‌ های امدادرسان درخواست کرده که هرچه سریع‌ تر و به صورت منسجم برای رهایی مردم یمن از این فاجعه انسانی وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: اوضاع کنونی یمن مستلزم اقدامات جدی و تاثیرگذاری است که از وخامت اوضاع که زندگی هزاران یمنی را تحت الشعاع قرار داده، ممانعت کند.

اخیرا به درخواست سازمان بهداشت جهانی و یونیسف جهت مبارزه با وبا در یمن کمک ‌هایی به ارزش 66.7 میلیون دلار ارائه شده است.

یمن بیش از دو سال و نیم پیش تا کنون صحنه حملات ائتلاف عربی است.

عربستان به بهانه حمایت از دولت مستعفی یمن از دو سال پیش حملات وحشیانه ‌ای را علیه مردم یمن آغاز و این کشور را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.