مسئله اعطای عنوان رسمی «بانوی اول» به «بریژیت ماکرون» جنجال آفرین شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر «بریژیت ماکرون» همسر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است دفتر خود را آماده اقدام رسمی طی روزهای آینده برای اعطای این عنوان می کند.

ماکرون 39 ساله در طول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قول داده بود شفافیت بیشتری درباره وضعیت همسرش ایجاد کند. وی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری گفته بود که خواهان ایجاد یک جایگاه واقعی برای بانوی اول فرانسه است.

رسانه ‌های فرانسوی می ‌گویند جایگاه بریژیت در روزهای آینده مشخص خواهد شد، اما قانون اساسی فرانسه دستخوش تغییر نمی‌ شود.

«کریستوف کاستانر» سخنگوی دولت در چندین توییت گفته است که در مورد جایگاه بریژیت به زودی شفاف‌ سازی خواهد شد اما تغییری در قانون اساسی داده نمی ‌شود.

او در این توییت گفته است بودجه و حقوقی برای خانم مکرون در نظر گرفته نخواهد شد.

در فرانسه تاکنون همسر رئیس جمهور عنوان رسمی بانوی اول را نداشته است.

در حالی که نظرسنجی ها حاکی از کاهش محبوبیت ماکرون هستند، بیش از 290 هزار نفر تاکنون طوماری را در مخالفت با تصمیم ماکرون برای انتصاب رسمی‌ همسرش به عنوان بانوی اول، و اختصاص بودجه ای از پول مالیات دهندگان برای تامین مالی فعالیت های همسر او امضا کرده اند.

در حال حاضر بریژیت ماکرون 64 ساله که معلم امانوئل بوده است، دفتری در کاخ الیزه دارد و در دفتر او دو مشاور، دو منشی و چند محافظ کار می کنند. او در بیشتر مواقع در انظار عمومی در کنار همسرش حضور می یابد.

مساله وضعیت همسر یا شریک رئیس جمهور فرانسه طی سال های اخیر با رسوایی هایی رخ داده در ارتباط با رابطه نامشروع «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سابق این کشور حساسیت برانگیز شده است.

داشتن روابط خارج از چارچوب خانواده در بین روسای جمهور سابق فرانسه بی ‌سابقه نبوده است. اولاند در ابتدای ریاست جمهوری ‌اش با زنی به نام «والری تریرویلر» به عنوان شریک زندگی خود و نه همسر رسمی در انظار عمومی ظاهر می شد اما چندی بعد و در سال 2014 یک نشریه فرانسوی از رابطه پنهانی او با یک زن دیگر به نام «جولی گیه» خبر داد.

«فرانسوا میتران» که او هم یک سوسیالیست بود، روابط بیرون از خانواده داشت. شخص «نیکلا سارکوزی» نیز با ازدواج با یک مانکن به ‌نام «کارلا برونی»، جنجال‌ های بسیاری آفرید و کار را به آنجا رساند که مشکلات فرهنگی، علت اصلی کنار گذاشته شدنش از قدرت بود.

منتقدان گفته ‌اند به دنبال کاهش قابل توجه محبوبیت ماکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه در تلاش برای استفاده از همسرش برای بهبود چنین وضعی است.

ماکرون پیشتر گفته بود که قصد دارد به ریاکاری فرانسوی ها درباره وضعیت همسران رئیس جمهور خاتمه دهد.

او در دوره تبلیغات انتخاباتی اش گفته بود که شریکی که قرار است با رئیس جمهور زندگی کند باید بتواند نقشی را ایفا کرده و به خاطر این نقش شناخته شود، اما نباید بابت آن حقوق دریافت کند.

شماری گفته ‌اند ماکرون خواهان تقلید از آمریکا است؛ این در حالی است که همسران روسای ‌جمهور در آمریکا نقشی غیر رسمی به عهده دارند.

قانون اساسی فرانسه جایگاه رسمی برای همسران روسای جمهور این کشور قائل نیست، اگر چه به طور معمول دفتری در کاخ الیزه با یک یا دو دستیار و مامور حفاظت در اختیار آنها داده می ‌شود.

در حالی که یکی از چالش های اصلی دولت ماکرون اشتغال و امنیت است، دولت می خواهد هرچه سریع تر به این جنجال پایان دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.