پادشاه اردن پس از سال ها در سفر بی سابقه ای راهی کرانه باختری شده تا در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مسائل منطقه را بررسی کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی نوشت: «عبدالله دوم»، پادشاه اردن بعد از ظهر دوشنبه سوار بر یک بالگرد نظامی این کشور به مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر «رام الله» در غرب کرانه باختری رود اردن رسید جایی که از سوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

این سفر همزمان با افزایش تنش ها از دو جهت میان رژیم صهیونیستی - اردن و رژیم صهیونیستی - فلسطین صورت گرفته است.

این نخستین سفر پادشاه اردن به کرانه باختری در طول پنج سال گذشته است که به دنبال بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و فلسطینی ‌ها بر سر حریم شریف انجام می شود.

این سفر کم سابقه پیامی برای رژیم صهیونیستی دارد و شاید این سیگنال این باشد که او با فلسطینیان بر سر مسائل اساسی همصداست.

پادشاه اردن و رئیس تشکیلات خودگردان در دیدار دو ساعته خود اوضاع کنونی سرزمین های فلسطینی پس از اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی و تنش های ماه گذشته در بیت المقدس اشغالی، آخرین تحولات سیاسی و تلاش های در جریان برای پیشبرد فرآیند صلح، هماهنگی دو طرف و تلاش مشترک آنها برای رویارویی با تمامی چالش های پیش روی روند سیاسی و همچنین روابط دوجانبه و راه های گسترش آنها در تمامی زمینه ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

گفته می شود بحران مسجد الاقصی و خشونت های اخیر محمود عباس را شدیدا ناامید و پریشان کرده است. افکار عمومی فلسطین معتقد است که حماس و جنبش اسلامی و نه محمود عباس یا پادشاه اردن باعث عقب نشینی اسرائیل شده‌ اند.

یک مقام ارشد فلسطینی و نزدیک به محمود عباس اخیرا به پایگاه خبری المانیتور گفته است که رهبری فتح درحال حاضر شدیدا نگران ماهیت مبارزه فلسطینی‌ ها در افکار عمومی این کشور و همچنین جهان اسلام است. فتح نگران است که اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی به بحران موجود میان اسرائیل و فلسطین یک لایه تنش نیز اضافه کند.

این مقام نزدیک به عباس می ‌گوید که محمود عباس اخیرا لحن خود را در نشست های مشورتی تغییر داده است و تهدید کرده است که در صورت شکست دیپلماتیمک و تشدید خشونت ‌ها در پایان سال از سمت خود استعفا می ‌دهد و تشکیلات خودگردان فلسطین را منحل خواهد کرد. عباس این روز‌ها بسیار بدخلق شده است و از کمبود حمایت اعراب در حوادث اخیر مسجدالاقصی کاملا ناامید شده است و معتقد است مداخله آمریکا از طریق «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهور آمریکا و دیگر نمایندگان آمریکا بسیار ناکافی بوده است.

این در حالی است که از سوی دیگر تنش ها میان رژیم صهیونیستی و اردن در 23 ژوئیه و زمانی تشدید شد که یک مامور امنیتی رژیم صهیونیستی دو شهروند اردنی را در سفارت رژیم صهیونیستی در شهر «امان» پایتخت اردن به ضرب گلوله کشت.

در عین حال این دیدار کمتر از دو هفته پس از پایان یافتن تنش در مسجد الاقصی صورت می گیرد که رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی جدیدی را در شهر بیت المقدس وضع کرده بود. تنش ها در روز 27 جولای زمانی کاهش یافت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور برداشتن و حذف تدابیر امنیتی جدید از جمله گیت های ورودی فلزی را صادر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.