مراسم تحلیف ریاست جمهوری در رسانه های جهانی بازتاب یافت و برخی شبکه های بین المللی نیز آن را به طور کامل و یا بخش هایی از آن را پوشش دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مراسم تحلیف «حسن روحانی» رئیس ‌جمهور ایران ساعتی قبل در مجلس این کشور آغاز شد.

در این مراسم حسن روحانی که روز پنجشنبه با دریافت حکم تنفیذ از سوی رهبر این کشور برای دومین بار عهده‌ دار ریاست‌ جمهوری شد، در مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس دولت دوازدهم سوگند یاد کرد.

روسای قوا نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند.

در مراسم تحلیف رئیس ‌جمهور ایران، مقامات و هیئت ‌هایی از بیش از ۹۰ کشور حضور دارند.

روحانی متعهد شده است تا درهای ایران را به روی جهان باز کند و شغل های بیشتری ایجاد کند.

شبکه های تلویزیونی الجزیره مباشر، المیادین، رویترز و ای پی تی ان مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران را به صورت زنده پخش کردند.

همچنین این مراسم از شبکه های ماهواره ای العالم و پرس تی وی، المنار، الاخباریه سوریه، شبکه سوریه و العربیه به طور زنده پخش شد.

شبکه های تلویزیونی فرانس 24 و شبکه سی سی تی وی نیز بخش هایی از این مراسم را پخش کردند.

شبکه آلمانی دویچه وله گزارش داد: حسن روحانی در مراسم ویژه ای با حضور مقاماتی از اتحادیه اروپا سوگند یاد کرد. او اکنون با مسئولیت سختی برای نجات توافق هسته ای 2015 و ایجاد اصلاحات همزمان با فشار برخی تندروها مواجه است.

وی در حالی که در مقابل مقامات داخلی و خارجی ایستاده بود سوگند یاد کرد و دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

روحانی پس از ادای سوگند، خواستار حکومت قانون، آزادی بیان و آزادی به دسترسی اطلاعات در ایران شد. وی هشدار داد که سیاست های افراطی تنها عواقبی مرگبار برای ایران دارد. رئیس جمهوری ایران قول داد که ایران «مسیر همزیستی و تعامل با جهان» را دنبال کند.

این مراسم حدود 130 میهمان بین المللی از جمله «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقامات فرانسوی و آلمانی داشت.

این نخستین با در تاریخ ایران بود که مقامات خارجی در چنین تعداد زیادی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت می کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد حسن روحانی 68 ساله به عنوان یک سیاستمدار میانه رو پس از آنکه روز پنجشنبه در مراسم تنفیذ خود حاضر شد، امروز در مقابل مسئولان داخلی و میهمانان خارجی سوگند یاد کرد و رسما دور دوم ریاست جمهور خود را آغاز کرد.

اکنون تمرکز ها بر این خواهد بود که او چه کسانی را در کابینه خود انتخاب خواهد کرد.

خبرگزاری شین هوای چین گزارش داد: حسن روحانی برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد.

بیش از 100 تن از رهبران جهانی و مقامات سیاسی در این مراسم که در مجلس ایران برگزار شد، شرکت داشتند.

روحانی در این مراسم با حضور «صادق لاریجانی» سوگند یاد کرد از تمامی ابزار قدرت برای خدمت به کشور و ملت ایران و اجرای اصول اسلامی استفاده کند.

وی در جریان تحلیف گفت: «من قسم می خورم که از قانون اساسی و عدالت محافظت کنم و خودم را متعهد به محافظت از آزادی و کرامت و حقوق مردم بر اساس قانون اساسی کنم.»

او قول داد که از مرزهای کشور و استقلال سیاسی-فرهنگی دفاع کند.

روحانی همچنین گفت که بر اساس سوگند، او به ملت خدمت می کند و سعی در ایجاد عدالت دارد.

روحانی به عنوان رئیس جمهور میانه روی ایران در انتخابات 19 مه با کسب 57 درصد آرا پیروز شد.

خبرگزاری اسپوتنیک عربی نیز نوشت که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای دومین دوره ریاست جمهوری اش سوگند یاد کرد.

این خبرگزاری نوشت که روحانی امروز شنبه برای دومین دوره ریاست جمهوری در برابر پارلمان ادای سوگند کرد و این رخداد در مراسمی صورت گرفت که در آن ده ها نماینده از کشورهای همپیمان و دوست ایران مشارکت کردند.

این خبرگزاری روسی همچنین نوشت: روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ماه می برگزار شد، با کسب اکثریت آراء پیروز شد.

شبکه الجزیره گزارش داد حسن روحانی برای دومین دور به عنوان رئیس جمهوری ایران سوگند یاد کرد و در میانه تحریم های جدید اعمال شده توسط آمریکا، خواستار مذاکرات بیشتر با قدرت های جهانی شد.

وی امروز شنبه در صحن مجلس ایران گفت: «امروز زمان مادر همه مذاکرات است، نه مادر همه بمب ها.»

فدریکا موگرینی در جمع میهمانان خارجی است. او متعهد شده با وجود فشارهای آمریکا برای منزوی کردن ایران، روابط اروپا را با ایران تقویت کند.

برخی از دوستان قدیمی ایران از جمله «رابرت موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این مراسم شرکت داشتند.

اکنون تمرکزها بر کابینه روحانی خواهد بود. انتظار نمی رود افرادی چون «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه و «بیژن نامدار زنگنه»  وزیر نفت در این کابینه تغییر یابند.

خبرگزاری ترند آذربایجان گزارش داد مجلس شورای اسلامی شاهد برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی بود. وی متعهد شده است اوضاع اقتصادی ایران را بهبود بخشد.

سیاستمداران ارشد و شخصیت های خارجی در این مراسم شرکت داشتند. 

حسن روحانی که در دور اول ریاست جمهور خود از توافق هسته ای دفاع کرده بود، اکنون با انتقاداتی مواجه شده است که این توافق دستاوردهای وعده داده شده را برای مردم عادی نداشته است. آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعلام کرده که مقامات ایرانی آن را نقض برجام می دانند.

شبکه تلویزیونی سومریه نیوز  نیز خبر ادای سوگند رئیس جمهوری کشورمان برای دومین دوره ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی را پوشش داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رئیس جمهوری ایران برای دومین دوره در جلسه علنی پارلمان این کشور سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

بیش از 130 مقام بلندپایه از کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی در مراسم تحلیف وی در تهران حضور داشتند. در میان آنها، فدریکا موگرینی بود.

این اولین بار در تاریخ ایران بود که تعداد زیادی از مقامات خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور شرکت داشتند.

روحانی برای اولین بار در سال 2013 با 51 درصد آراء انتخاب شد.

روحانی 68 ساله، یک روحانی میانه رو که در نوزدهم ماه می مجددا انتخاب شد، وعده داد که کشورش «مسیر همزیستی و تعامل با جهان» را دنبال خواهد کرد.

شبکه تی آر تی ترکیه گزارش داد بسیاری از مقامات بین المللی در مراسم تحلیف روحانی شرکت داشتند. روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود با چالش های متعددی مواجه است که از آن جمله می توان به سیاست های خشونت آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران اشاره کرد.

از ترکیه نیز «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه در این مراسم حضور داشت.

این نخستین باری است که مقامات بین المللی در چنین تعداد زیادی در مراسم تحلیف یک رئیس جمهور ایرانی شرکت می کنند.

روسیا الیوم نیز با این تیتر «روحانی در مراسم منصوب شدنش به عنوان رئیس جمهور: به هر گونه نقض توافقنامه هسته ای پاسخ می دهیم» خبر ادای سوگند رئیس جمهوری کشورمان را پوشش داد.

روسیا الیوم بخش هایی از سخنان رئیس جمهوری کشورمان را به ویژه سخنانش مربوط به توافقنامه هسته ای میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک  و دستاوردهای بزرگ در زمینه امنیت و توان دفاعی و سیاست خارجی را منتشر کرد.

این رسانه روسی در ادامه نوشت که مراسم ادای سوگند حسن روحانی امروز عصر در مجلس شورای اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

روسیا الیوم در ادامه نوشت که این مراسم با حضور روسای جمهور، نخست وزیران، نمایندگان و شخصیت هایی از بیش از صد کشور و نیز نمایندگانی از سازمان های منطقه ای و بین المللی که به تهران سفر کرده اند، برگزار شد.

روسیا الیوم همچنین تصاویری از این مراسم به ویژه حضور فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، منتشر کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز گزارش داد: حسن روحانی که برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس‌ جمهور ایران انتخاب شده بود، در یک جلسه علنی در پارلمان سوگند یاد کرد.

واشنگتن پست در ادامه با اشاره به حضور مقامات و نمایندگان کشورهای مختلف در این مراسم تاکید کرد:‌ این اولین بار است که این تعداد از مقامات خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران شرکت می ‌کنند.

این روزنامه به آن بخش از سخنان روحانی اشاره کرد که وی تهدید کرده بود به تخطی از مفاد برجام واکنش نشان خواهد داد.

روزنامه هندی تایمز آف ایندیا هم گزارش داد:‌ حسن روحانی رئیس ‌جمهور ایران که در 19 ماه مه بار دیگر در انتخابات پیروز شد، روز شنبه با حضور میهمانانی از 92 کشور در پارلمان ایران سوگند یاد کرد و وعده داد که از تمام قدرت خود برای حفاظت از دین، نظم در کشور و قانون اساسی استفاده کند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود به حضور تعداد کثیر سران و نمایندگان کشورهای خارجی در این مراسم و به علاوه شرکت کردن فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد.

روزنامه رأی الیوم نیز خبر ادای سوگند رئیس جمهوری کشورمان در مجلس شورای اسلامی را با حضور رهبران جهان به نقل از خبرگزاری فرانسه منتشر کرد.

شبکه یورو نیوز گزارش داد مراسم تحلیف حسن روحانی عصر امروز شنبه در صحن مجلس ایران برگزار شد. 

روسای قوای مقننه و قضاییه در ابتدا به ایراد سخنان خود پرداختند و پس از آن حسن روحانی پشت میکروفون قرار گرفت و برای دوره دوم ریاست جمهوری سوگند یاد کرد.

روحانی در حضور مقاماتی چون فدریکا موگرینی وعده داد که به رغم فشارهای آمریکا روابط این کشور با اروپا گسترش یابد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با این تیتر «روحانی: دست دوستی به سوی همسایگان دراز می‌ کنیم» خبر تحلیف رئیس جمهوری کشورمان در مجلس شورای اسلامی را پوشش داد.

 آناتولی نوشت: حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌ جمهوری ایران گفت ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌ کنیم و از این طریق می‌ توانیم در جهت آرامش قدم برداریم.

 این خبرگزاری ترک در ادامه نوشت: حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌ جمهوری ایران در مجلس این کشور با تشکر از حضور میهمانان خارجی گفت: این دولت می‌ خواهد معتدل باشد نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود.

آناتولی همچنین نوشت: وی در سخنانی خود همچنین اظهار داشت: «برای همکاری با کشورهای دوست هیچ گونه محدودیتی نداریم و ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می کنیم و اعتقاد داریم از طریق دوستی می توانیم در جهت آرامش قدیم برداریم».

روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی نوشت: مرام تحلیف همیشه به عنوان یک مراسم بزرگ در دولت برگزار می شود، اما آشفتگی های جاری در سیاست خاورمیانه حاکی از آن است که مراسم تحلیف «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور ایران یک رویداد برجسته است.

عربستان سعودی و دولت «دونالد ترامپ» به‌ عنوان دشمنان ایران تاکید کرده اند که این کشور باید دوباره منزوی شود. آمریکا تحریم ‌های تازه ‌ای را علیه ایران اعمال کرده و ترامپ تهدید کرده که از توافق هسته ‌ای ایران و قدرت های بین المللی که پس از سال ها مذاکرات طاقت فرسا به دست آمد، خارج خواهد شد. تندروهای اطراف او نیز در رابطه با براندازی نظام در ایران سخن گفته اند.

با این ‌حال در مراسم تحلیف روحانی نمایندگان صدها کشور در تهران حاضر شدند. ممکن است حضور افرادی مانند «رابرت موگابه» و «کیم جونگ نام» از زیمبابوه و کره شمالی توسط واشنگتن و ریاض نادیده گرفته شده باشد.  اما حضور چهره‌ های برجسته از کشورهای اروپایی از جمله «الستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزرایی از روسیه، چین و هند به وضوح نشان داد که تلاش برای انزوای ایران دست‌ کم در حال حاضر شکست ‌خورده است.

حسن روحانی در جریان مراسم تحلیف خود به شرکت ‌کنندگان هشدار داد که آمریکا تلاش کرده تا در اجرای برجام کارشکنی کند. رئیس جمهور گفت: «آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد.»

او گفت: «آمریکا تخلفات خود را از برجام تکرار می کند و تحریم های جدید عواقب منفی در افکار عمومی گذاشته و این کار توافق هسته ای را به خطر خواهد انداخت.ایران نخستین طرفی نخواهد بود که از توافق خارج خواهد شد، اما در مورد تخلفات آمریکا هم ساکت نخواهد ماند.»

رئیس‌ جمهور ایران پیش تر در دیدار با موگرینی از حضور نمایندگی عالی رتبه اروپا قدردانی کرد و بیان داشت که حضور در این مراسم نشان داد که بسیاری از دولت‌ های غربی آمادگی دارند تا به‌ رغم فشارهای آمریکایی با ایران همکاری کنند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در همین جلسه گفته است که «ترامپ تلاش می ‌کند تا نقض برجام را به ‌پای ایران بگذارد و اروپا باید نسبت به این مساله هوشیار باشد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.