حضور وزرای اروپایی در مراسم تحلیف رئیس‌ جمهور ایران نشانه ‌ای از گرم شدن روابط کشورهای غربی با روحانی در دوره اول ریاست ‌جمهوری وی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین نوشت: هنگامی که «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران امروز شنبه سوگند یاد می کند، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرایی از انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران حضور خواهند داشت؛ حضور این مقامات نشان می دهد که روابط ایران با غرب در اولین دوره ریاست جمهور وی تا چه حد گرم شده است. با این حال او در دوره دوم ریاست جمهور خود ممکن است سردی در این روابط را احساس کند. علی رغم اینکه وی توانست در انتخابات ماه مه (31 اردیبهشت) رقیب محافظه کار خود را شکست دهد، مخالفان علیه او در داخل و خارج صف بسته اند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که تهدید به خروج از توافق هسته ای سال 2015 کرده را می توان سرسخت ترین تهدید خارجی روحانی عنوان کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، که نظارت بر اجرای برجام را برعهده دارد، می گوید ایران به شرایط لازم برای محدود کردن برنامه هسته ای خود پایبند بوده و بازرسی ها را در ازای رفع تحریم ها پذیرفته است. اما ترامپ متعهد شده است که دستاوردهای سیاست خارجی اوباما را لغو کند. او دو بار قانون تمدید تعلیق تحریم ها را امضا کرده است؛ اما با بی میلی شدید. وی از مشاوران خود خواسته است تا راهی برای لغو این توافق بیابند و می گوید که انتظار دارد ایران در گزارش بعدی به عدم پایبندی متهم شود.

روحانی وعده داده است که این توافق، رفاه را به ارمغان خواهد آورد. اقتصاد ایران دوباره در حال رشد است؛ او تورم را کاهش داده و پول را تثبیت کرده است. اما( به ادعای گاردین ) فقر افزایش یافته، یک چهارم جوانان بیکار هستند و سرمایه گذاری های خارجی به مراتب کمتر از پیش بینی ها است. ایرانیان هنوز منافعی را که انتظار می رفت توافق به دنبال داشته باشد، احساس نمی کنند. همزمان با نارضایتی اقتصادی، نگرانی های دیگری نیز وجود دارد. جوان ها به خصوص اصلاحات را می خواهند، و می خواهند زنان بیشتری را در کابینه ببینند و ارتباطات بهتری با جهان خارج داشته باشند.

ایران می گوید آمریکا با اعمال تحریم های جداگانه ای مرتبط با آزمایش موشکی و حقوق بشر در حال نقض برجام است اما نمی خواهد مستقیما از آن خارج شود. طرفین اروپایی می خواهند به این توافق پایبند بمانند و از آن بهره اقتصادی ببرند؛ فرانسه طی ماه گذشته قرارداد گازی چند میلیارد دلاری با ایران امضا کرده است. اما تحریم های ثانویه آمریکا، انگیزه شرکت های خارجی که قصد تجارت با ایران را دارند، از بین می برد.

انتخابات ایران هرچند آزاد و عادلانه است اما رقابتی است؛ برخلاف کشورهای متحد آمریکا در حوزه خلیج فارس. هیچ کس نمی تواند انکار کند که روحانی با سلف خود «محمود احمدی نژاد» بسیار تفاوت دارد. با این حال ترامپ از انتخاب مجدد وی با پرتاب وزن بیشتر آمریکا در پشت عربستان سعودی در مبارزه با ایران برای هژمونی منطقه، قدردانی کرد.

خصومت آمریکا تنها می تواند تندروها را علیه خواسته های مردم ایران، علیه ثبات منطقه و در واقع علیه منافع آمریکا تقویت کند. حتی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا که سه تهدید بزرگی را که آمریکا با آن مواجه است «ایران، ایران و ایران» تعریف کرده است، یکی از کسانی است که برای حفظ توافق هسته ای فشار می آورد. رئیس جمهور او این توافق را فاجعه نامیده است. ترامپ به طور معمول در اشتباه است. او در حال از بین بردن این توافق بوده و می تواند فاجعه ای را به بار آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.