اگر آمریکا توافق هسته ای را برچیند، دیگر دستیابی به اجماع بین المللی برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران غیرممکن خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فارن پالسی در گزارشی نوشت: توافق هسته ‌ای ایران، نواقصی دارد. مدت زمان آن کوتاه است و تهران را به شرایط حداقلی مورد نیاز و مورد توافق در جهان برای راستی ‌آزمایی‌های موثر ملزم نمی ‌کند. با وجود این، اقدام احتمالی «دونالد ترامپ» برای فسخ آن در حال حاضر اشتباه است.

اکنون پاره کردن توافق تنها این مشکل را پیچیده تر می کند. ترامپ باید به دنبال قراردادی طولانی تر باشد، نه کوتاه تر.

موضوع دیگر اینکه با آزاد شدن صدها هزار دلار از دارایی‌ های ایران و تایید مقادیر مشابه سرمایه‌ گذاری و مبادلات تجاری، ایران همین حالا از مزایای فراوان توافق هسته‌ ای برخوردار شده، در حالی که این اتفاق برای طرف ‌های دیگر رخ نداده است. در قیاس این موضوع با بخش املاک و مستغلات، عقب نشینی از توافق هسته ای در حال حاضر مانند پرداخت سپرده دو ماهه و شش ماه پیش پرداخت اجاره و سپس ترک یک آپارتمان پس از چند هفته است. مزایای این توافق برای ایران فوری و دائمی بود، در حالی که این مزایا برای دیگر طرفین موقتی است.

دوم اینکه اگر آمریکا توافق هسته ای ایران را برچیند، دیگر دستیابی به اجماع بین المللی برای اعمال مجدد تحریم ها غیرممکن خواهد بود. چین و روسیه قطعا توافق های تجاری که امضا کرده اند، پیش خواهند برد. تمایل آنها برای تجارت با ایران - بدون اشاره به وتوی هر گونه قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل - برای تضعیف هر تلاشی برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران کافی خواهد بود. بنابراین پاره کردن توافق به ایران بهترین گزینه ها را می دهد: رهایی از تحریم ها و تلاش های غنی سازی نامحدود.

سوم اینکه انگلیس، فرانسه و آلمان به شدت مخالف پایان دادن به توافقی هستند که به گفت و گوها کمک کرده است، و به همین دلیل پاره کردن توافق فرسایش هایی را که در حال حاضر ناتو را تهدید می کند، تقویت می کند. اولویت استراتژیک «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در هم شکستن ناتو است و برچیدن توافق با ایران، پیروزی مهمی برای مسکو در این مبارزه خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.