این ارتباط در موضع گیری های عربستان سعودی درباره مساله فلسطین، کنفرانس مادرید،کنفرانس اوسلو و نیز لبنان و مقاومت فلسطین سپس درباره عراق و ایران و غیره، تأثیر زیادی داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «مجتهد» وبلاگ نویس مشهور عربستان سعودی فاش کرد که عربستان سعودی طی ده های گذشته از طریق دو کانال، اولی به نام عربستان به طور کلی و دومی کانال مخصوص «سلمان بن عبدالعزیز» زمانی که امیر ریاض بود تا زمانی که به پادشاهی برسد، در ارتباط بود.

مجتهد نوشت: کانال اولی از طریق«عادل الجبیر»وزیر خارجه کنونی بود زمانی که جوان آموزشی دیده توسط «بندر بن سلطان» در سفارت عربستان در واشنگتن بود به طوری که بندر بن سلطان وی را معاون خودش در امور کنگره قرار داد و ماموریت اش رسیدن به موسسه لابی صهیونیستی معروف «ایپاک» بود تا از طریق آن حمایت کنگره از عربستان را تضمین کند.

مجتهد افزود: از آن جایی که الجبیر هیچ گونه تعهد و پایبندی دینی یا قومی نداشت شخص مناسب برای عشق ایپاک و انسجام با آنها و سپس تسهیل ماموریت بندر در کسب دوستی کنگره بود و از نتایج این انسجام ایجاد روابط مستقیم با مسئولان اسرائیلی و به دست آوردن اعتماد اسرائیل و هماهنگی موضع گیری ها از پشت پرده در مسائل منطقه ای بود.

وی تصریح کرد: این ارتباط در موضع گیری های عربستان سعودی درباره مساله فلسطین، کنفرانس مادرید،کنفرانس اوسلو و نیز لبنان و مقاومت فلسطین سپس درباره عراق و ایران و غیره، تأثیر زیادی داشت.

مجتهد نوشت: پس از پادشاه شدن ملک عبدالله، التویجری که به عظمت اسرائیل باور دارد، موفق شد که ملک عبدالله را قانع کند که الجبیر به عنوان سفیر این کشور در آمریکا تعیین شود تا هماهنگی مستقیم با اسرائیلی ها را برایش تسهیل کند. سپس بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان، پسرش«محمد» بر این مساله اصرار داشت که اسرائیل را قانع کند که سیاست عربستان با این رژیم همسو است به همین دلیل پس از مرگ«سعود الفیصل» الجبیر به عنوان وزیر خارجه منصوب شد. پس از آن الجبیر تبدیل به ستاره ای برای صهیونیست ها شد به طوری که وی را مایکل جردن عربستان سعودی نامیدند یعنی الگوی بهتر در عربستان است مانند مایکل جردن در آمریکا. به باور اسرائیلی ها و صهیونیست های آمریکا، الجبیر بهترین جوان در عربستان سعودی است زیرا وی از دین و عروبیت کاملا عاری است و در تعامل آنها انعطاف دارد.

مجتهد در ادامه نوشت: کانال الجبیر از سفارت عربستان در آمریکا به نام عربستان به طور کلی بود اما کانال دیگر، شخصا مختص سلمان بن عبدالعزیز از زمان امیر بودن وی بر ریاض، بود.سلمان مالک شرکت عربستانی پژوهشی و بازاریابی بود که روزنامه «الشرق الاوسط» و مجله«المجله» را منتشر می کند و در آن زمان به شدت با دین دشمن بود بیشتر از ام بی سی کنونی.سلمان برای ماموریت اش دو نفر را در روزنامه الشرق الاوسط استخدام کرد یکی «عثمان العمیر» سردبیر وقت آن و دیگری«عبدالرحمن الراشد» که در آن نویسنده بود و پس از آن ارتقا پیدا کرد. سلمان این دو را به دلیل پایبند نبودن شان به دین و مسائل قومی که آنها را برای این ماموریت خیانتکارانه مناسب می کند، انتخاب کرد تا خودش به دور از ارتباط مستقیم باشد.

مجتهد همچنین نوشت: افراد نزدیک به العمیر و الراشد نقل می کنند که آنها از اوایل دهه نود به شکل منظم با شخصیت های اسرائیلی در مراکش به عنوان نمایندگان شخصی سلمان دیدار می کردند. سلمان از این کار به دنبال تضمین آینده اش در قدرت بود که با برادرانش بر سر آن مسابقه گذاشته بود و به اسرائیلی ها تعهد داده بود که در صورتی که به وی کمک کنند که از صف قدرت جلو بزند، امتیازهای بیشتری از برادرانش به آنها می دهد ولی سلمان نمی دانست که برادرانش نیز همین تعهد را به آمریکایی ها و اسرائیلی ها داده بودند و وی نمی تواند از آنها در صف جلو بزند به همین دلیل نوبت وی زمانی رسید که دچار آلزایمر شده بود. سلمان رابطه محمد پسرش را با العمیر و الراشد قوی کرد تا تفاهم با اسرائیل بیشتر شود و برای آن که وی اولین پادشاه عربستان شود که سفارت اسرائیل را در ریاض افتتاح کند به همین دلیل محمد بن سلمان الراشد و العمیر را افراد مقدس و بزرگ می پندارد گویی «امینان وحی» هستند و از آنها می ترسد و با آنها از بالا و از جایگاه کسی که امر و نهی می کند، رفتار نمی کند و طبق عادتش که در عبور از خطوط قرمز و ممنوعیت ها و توازن ها دستورات صادر می کند، اکنون بعید نیست که بن سلمان در آینده ای بسیار نزدیک گام بسیار پیشرفته ای در روابط با اسرائیل را اعلام کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.