«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی پسر جوان خود «محمد بن سلمان» را به جای «محمد بن نایف» به ‌عنوان ولیعهد آن کشور منصوب کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، امروز چهارشنبه پادشاه عربستان سعودی، فرزندش محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی کرده است؛ اقدامی که به تیتر اصلی تمامی رسانه های خارجی تبدیل شده است.

در گزارش زیر برخی از تحلیل های رسانه ای از این اتفاق را مرور می کنیم:

 

گاردین: سنت شکنی پادشاه عربستان/ معمار جنگ یمن ولیعهد شد

گاردین در گزارشی نوشت: «محمد بن سلمان» 31 ساله، معمار جنگ یمن و اقتصاد عربستان جایگزین «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان شد.

ملک سلمان در حکم حکومتی، پسر خود را به پادشاهی نزدیک کرد. محمد بن سلمان پیشتر مقام های وزیر دفاع و ریاست شورای اقتصادی این کشور را برعهده داشت.

او پیشتر پس از بن نایف گزینه دوم برای پادشاهی پس از ملک سلمان بود.

این شاهزاده جوان پیش از آنکه پدرش در ژانویه 2015 پادشاه عربستان شود، برای سعودی ها و غیر سعودی ها فردی ناشناس بود.

ملک سلمان بلافاصله پس از نشست بر تخت پادشاهی در اقدامی شگفت آور قدرتی به پسرش داد که به بسیاری از افراد باتجربه کابینه اش نداد.

محمد بن نایف نقشی در اقدام اخیر عربستان در محاصره قطر و ایجاد تنش با این کشور نداشت.

وی به طور کلی وی در حاشیه قرار داشت و بیشتر پسر عمویش بن سلمان، سفرهای خارجی از جمله سفر اخیر به کاخ سفید برای دیدار با «دونالد ترامپ» را انجام می داد.

 

ایندیپندنت: سعودی ها آماده این تغییر بودند

روزنامه ایندیپندنت نوشت: گرچه پیشتر انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان پیش بینی شده بود، چنین اقدامی در زمانی که این کشور با ایران و قطر دچار تنش شده و در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده است، بسیار شگفت آور بود.

قبلا برای چنین اقدامی تبلیغات شده بود و برای بسیاری از سعودی ها این تغییر قدرت برای شخص شاهزاده محمد که عکس هایش تمامی دیوارها، پنجره های ماشین ها و آگهی های تبلیغاتی در سرتاسر کشور را پر کرده و بسیاری از امور کشور در دستانش است، غیر قابل انکار است.

 

اسپوتنیک: دومین تغییر در جانشینی پادشاهی عربستان طی یک سال

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان در حکم ناگهانی خود محمد بن نایف را بر کنار کرد. وی پسر ارشد خود محمد بن سلمان را به مقام ولیعهدی منصوب نمود.

محمد بن نایف برادرزاده پادشاه کنونی عربستان است. در حکم جدید پادشاه آل سعود، تمام مسئولیت های محمد بن ‌نایف از جمله ریاست شورای وزیران و وزارت کشور از وی گرفته شده است. ولیعهد 31 ساله جدید پیش از این سمت وزیر دفاع را در کابینه سعودی در اختیار داشت.

ملک سلمان در طی یک سال دو بار اقدام به تغییر جانشین خود نموده است.

 

یورونیوز: مرد قدرتمند جدید پادشاهی عربستان

شبکه یورو نیوز گزارش داد پادشاه عربستان روز چهارشنبه با صدور حکمی محمد فرزند 31 ساله اش را به عنوان جانشین و وارث جدید سلطنت منصوب کرد. این درحالی ست که پیش از این محمد بن نایف فرزند برادر بزرگ تر ملک سلمان به عنوان نایب وی و پادشاه آینده عربستان سعودی معرفی شده بود.

بر اساس این حکم سلطنتی، محمد بن سلمان فرزند ملک سلمان و وزیر کنونی دفاع عربستان پس از این، ضمن حفظ سمت به عنوان معاون نخست وزیر نیز در دولت این کشور فعالیت خواهد کرد.

محمد بن سلمان جوان که پس از به قدرت رسیدن پدرش در اوایل سال 2015 به سمت جانشین ولیعهد و سپس وزیر دفاع منصوب شد، اینک با حکم جدید به مرد قدرتمند جدید پادشاهی عربستان تبدیل شده است.

 

خبرگزاری فرانسه: کودتای محمد بن سلمان

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: پادشاه سعودی پسر خود را ولیعهد کرد.

این در حالی است که «مجتهد» فعال و افشاگر توییتری که چند روز پیش گفته بود محمد بن سلمان قصد دارد به زودی محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار کند، در صفحه توییتر خود فرمان پادشاهی جدید و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد را «کودتای محمد بن سلمان» توصیف کرده است.

وی در توییتر خود نوشته که به همه کسانی که امید به زوال آل سعود دارند این اتفاق را تبریک می گویم و در عین حال ادامه داد که بحران قطر بن سلمان را تشویق کرد تا محمد بن نایف را برکنار کند زیرا می دانست ضعیف تر از آن است که در برابر این تصمیم مقاومت کند.

مجتهد همچنین تاکید کرد که یکی از نگرانی های پیش رو از بازداشت های گسترده در میان اعضای خاندان پادشاهی و اتخاذ تصمیمات صوری برای بهبود جایگاه محمد بن سلمان خواهد بود.

به گفته مجتهد، تا چند روز دیگر سلمان بن عبدالعزیز به سود پسر خود از قدرت کنار خواهد رفت و محمد بن سلمان به زودی شاه عربستان می شود.

مجتهد با به راه انداختن هشتگ «کودتای محمد بن سلمان» نوشته که خشم زیادی در خاندان پادشاهی بعد از تصمیم اخیر به وجود آمده و با وجود نگرانی گسترده ای که ایجاد شده مشخص نیست که این تصمیم با مقاومت اعضای خاندان پادشاهی مواجه خواهد شد یا اینکه این خشم کنترل می شود.

 

DC00PXWW0AAO6Y0

نیویورک تایمز: شاهزاده بی تجربه و «تشنه قدرت» ولیعهد شد

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در شرایطی که پادشاهی عربستان با بهای پایین نفت، رقابت با ایران و درگیری ها و تنش ها در خاورمیانه دست و پنجه نرم می کند، ملک سلمان پسر 31 ساله خود محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد خود منصوب کرد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که برخی از اعضای خانواده سلطنتی از ظهور این شاهزاده جوان که از زمان آغاز پادشاهی پدرش در ژانویه 2015 رنجیده خاطر هستند.

شاهزاده محمد بن سلمان از آن زمان تاکنون قدرت بسیاری در این حکومت کسب کرده است. منتقدان شاهزاده جوان، او را بی تجربه و «تشنه قدرت» نامیده اند.

انتصاب سریع شاهزاده محمدبن سلمان به سمت ولیعهدی، بسیاری از ناظران سعودی را به این باور رسانده است که پدرش او را به عنوان پادشاه بعدی انتخاب کرده است و شاهزاده جوان به سرعت نقش مهمی را در به دست گرفتن برخی از مهم ترین پرونده های پادشاهی در اختیار خواهد داشت.

محمد بن سلمان نقش اصلی را در جنگ یمنی ایفا می کند؛ جنگی که در دو سال اخیر پیشرفت کمی داشته و گروه های حقوق بشری به تبع آن، عربستان را به کشتار شهروندان یمنی متهم کرده اند.

وی همچنین خط مشی تندروانه ای در قبال ایران اتخاذ کرده است. ایران و عربستان رویکرد متفاوتی در قبال  سوریه، یمن و بحرین دارند.

 

رویترز: بن نایف رفت، بن سلمان آمد

خبرگزاری رویترز گزارش داد سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در حکم حکومتی، شاهزاده محمد بن نایف را از ولیعهدی این کشور خلع کرد.

پادشاه عربستان محمد بن سلمان فرزند ارشد خود را که پیشتر جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور بود؛ به عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد.

در ماه هاى اخیر اتخاذ سیاست منطقه ‌ای چالش جویانه ‌تر این کشور به نشانه ‌ای از قدرت محمد بن سلمان و تیم جدید او در تشکیلات حکومتی سعودی تعبیر می ‌شد.

 

آسوشیتدپرس: زلزله ای که دهه ها حکومت عربستان را می لرزاند

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد انتصاب محمد بن سلمان، برای این پادشاهی تبعات بسیاری خواهد داشت.

«کریستین کوتس اولریشسن» کارشناس سیاسی از سیاتل آمریکا معتقد است محمد بن سلمان به دلیل سن بسیار کم خود، دهه ها بر سیاست عربستان تاثیر می گذارد.

اولریشسن به آسوشیتدپرس گفت انتصاب محمد بن سلمان همچنین چالش حضور شاهزاده های مسن در راس حکومت این کشور را رفع می کند.

این دومین بار است که ملک سلمان ولیعهد عربستان را تغییر می ‌دهد. در ماه آوریل سال 2015 و چند ماه پس از آغاز سلطنت خود، وی محمد بن نایف را به جای «مقرن بن عبدالعزیز» برادر ناتنی خود به ولیعهدی انتخاب کرد.

 

سی ان ان: پیام عربستان به متحدانش

شبکه سی ان ان گزارش داد پادشاه عربستان سعودی پسرش محمد بن سلمان را به جای محمد بن نایف به ‌عنوان ولیعهد آن کشور منصوب کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز چهارشنبه گزارش داد که محمد بن سلمان با حفظ سمت خود در وزارت دفاع و دیگر مقام‌ ها، به‌عنوان ولیعهد و نیز معاون نخست‌ وزیر انتخاب شده‌ است.

این در حالی است که محمد بن سلمان قبلا هم در دولت این کشور همه کاره بود. وی جوان ترین وزیر دفاع عربستان، پیشتر جانشین ولیعهد بود.

این انتقال قدرت سریع تر از آنکه انتظارش می رفت، رخ داد. این انتصاب پیامی روشن به متحدان عربستان بود که این کشور را چه کسی دهه ها اداره خواهد کرد.

این انتصاب در حالی رخ می دهد که خاورمیانه در بزرگ ترین بحران خود طی دهه های اخیر قرار دارد. کشورهای حوزه خلیج فارس قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و آن را تحریم کرده اند.

بلومبرگ هم این خبر را پوشش داد و تصریح کرد پادشاه عربستان سعودی فرزند خود را به عنوان ولیعهد جایگزین محمد بن‌ نایف کرد. این خبرگزاری تاکید کرد که محمد بن ‌سلمان علاوه بر داشتن منصب ولیعهدی، مناصب وزارت دفاع، نایب رئیس شورای وزرا و وزارت کشور را نیز با حفظ سمت در اختیار خواهد داشت.

خبرگزاری شین هوای چین هم با انتشار این خبر، از بیعت ولیعهد سابق با محمد بن سلمان خبر داد.

این در حالی است که شبکه خبری الجزیره انگلیسی در اقدامی شیطنت ‌آمیز هم ‌زمان با انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، اظهارات اخیر وی در یک مصاحبه تلویزیونی علیه کشورمان را مبنی بر اینکه «جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند»، باز نشر کرد.

 

Untitled

 

این در حالی است که این اظهارات مربوط به گفتگوی تلویزیونی مربوط به ماه مه بود.

بن سلمان دو ماه پیش در گفتگو با شبکه سعودی «تی‌ وی»، با طرح ادعاهایی علیه کشورمان هرگونه احتمال مذاکره با ایران را رد کرده و مدعی شده بود که جنگ را به داخل خاک ایران خواهد کشاند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.