فروش سلاح به عربستان تبعات فاجعه باری دارد. افزایش احساسات ضد آمریکایی در یمن باید زنگ هشداری برای آمریکایی ها باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: بر روی دیوارهای شهر «صنعا» پایتخت یمن نوشته شده است: «آمریکا مردم یمن  را می کشد». یمنی هایی که بمب های آمریکایی توسط خلبانان سعودی بر سرشان می ریزد، به خوبی می دانند که آمریکا در رنج هایی که می کشند مشارکت دارد.

احساسات شدید ضد آمریکایی در یمن باید یک فراخوان بیداری برای آمریکایی ها باشد: اگر شما نگران میلیون ها یمنی آسیب دیده نیستید، دست کم ممکن است در مورد آینده و تبعات کارتان فکر کنید.

«راند پال» جمهوری خواه، و «کریس مورفی» دموکرات، دو سناتور آمریکایی به خوبی اوضاع را درک می کنند و تلاش دارند فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند. مورفی هشدار داد: «آمریکا از هیچ کسب و کاری که از جنگی که فقط به دشمنان ما کمک می کند، بحران انسانی را تشدید می کند و باعث ترس و خشم مردم یمن نسبت به آمریکا می شود، پشتیبانی نمی کند. این ماجرا در آینده به ما آسیب خواهد زد.»

متاسفانه این تلاش نتیجه نداد و در تاریخ 13 ژوئن، قطعنامه جلوگیری از فروش مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان با 53 رای مخالف در برابر 47 رای موافق شکست خورد.

این رای گیری به طور عمده در جنگ میان گروه های صلح طلب و بشردوستانه در برابر دولت ترامپ، و لابی گران برای دولت سعودی در برابر صنعت اسلحه سازی شکست خورد.

پل به عنوان یک جمهوریخواه ضد مداخله گری که این قطعنامه را رهبری می کرد، در برابر سناتورهایی قرار گرفت که بیش از آنکه نگران جان کودکان یمنی باشند، نگران کار تولید کنندگان سلاح است. او گفت: «من خجالت می کشم که مردم در حالی از کسب درآمد صحبت می کنند که 17 میلیون نفر در معرض تهدید قحطی هستند.»

او به این موضوع اشاره نکرد که بسیاری از سناتورها - دموکرات ها و جمهوری خواهان به طور یکسان – از شرکت هایی که از فروش سلاح سود می برند، ده ها هزار دلار رشوه گرفته اند.

با وجود شکست تصویب این قطعنامه، شمار آراء منفی سطح بی سابقه مخالفت مجلس سنا با فروش سلاح به عربستان را نشان داد. تلاش مشابه در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» با 71 رای مخالف در برابر تنها 27 رای موافق ناکام مانده بود. مورفی گفت: «آراء امروز در گذشته ای نه چندان دور خیلی بعید به نظر می رسید، اما کنگره در نهایت متوجه می شود که عربستان سعودی از مهمات آمریکا برای هدف قرار دادن عمدی مردم در داخل یمن استفاده می کند.»

تفسیر بیشتر بدبینانه این است که دموکرات ها در دولت ترامپ بیش از دولت یک فرد دموکرات مایل به انتقاد از فروش سلاح های آمریکا به عربستان سعودی هستند.

یمنی ها از به پایان رسیدن جنگی که اکنون در سومین سال خود قرار دارد، ناامید شده اند. تقریبا 19 میلیون نفر نیازمند کمک هستند و 6.8 میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند. به واسطه شیوع بیماری وبا که از 124 هزار مورد پیشی گرفته است و پیش بینی شده هر دو هفته دو برابر شود، اوضاع وخیم تر هم شده است. تقریبا نیمی از امکانات پزشکی کشور تخریب شده است. هر 10 دقیقه یک کودک یمنی از عوارض ناشی از گرسنگی و فقدان امکانات پزشکی جان خود را از دست می دهد.

نیروهای سعودی مزارع، امکانات غذایی، زیرساخت های آب، بازارها و حتی بندر «حدیده» را هدف قرار داده اند. در همین حال گروه های تروریستی نظیر القاعده و داعش با سوء استفاده از هرج و مرج ها توانسته اند مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهند.

حمایت آمریکا از مداخله تحت رهبری عربستان سعودی در یمن موضوع جدیدی نیست. اما پس از آنکه عربستان سعودی در ماه اکتبر سال 2016 یک مراسم ختم را بمباران کرد و 150 نفر را قتل عام کرد، دولت اوباما مانع فروش موشک هایی شد که در یمن مورد استفاده قرار می گرفت.

دونالد ترامپ سریعا فروش تسلیحات را از سر گرفت و در سفر خود به عربستان در ماه مه قراردادی به ارزش 110 میلیارد دلار در همین خصوص امضا کرد. عربستان متعهد شد تلاش کند تلفات غیرنظامیان را در حد امکان کاهش دهد.

سعودی ها همچنین موافقت کردند که مشاوران آمریکایی در مرکز کنترل عملیات هوایی آنها حضور داشته باشند. در گذشته تنها یک تیم کوچک از آمریکایی ها مجاز بودند که برای هماهنگ کردن کمک های تدارکاتی از دفتر دیگری فعالیت داشته باشند.

اما آموزش های آمریکا و یا داشتن جایگاهی در مرکز کنترل عملیات، جنگ یمن را متوقف نخواهد کرد؛ تنها آتش بس و مذاکرات سیاسی این کار را انجام خواهد داد. در دسامبر 2015، مذاکرات صلح سازمان ملل در رابطه با برقراری آتش بس آغاز شد، اما هیچ توافقی در این خصوص حاصل نشد. همین اتفاق در اکتبر 2016 تکرار شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اکنون تلاش دیگری را برای توقف با این جنگ انجام داده است و از همه طرف ها خواسته است تا دسترسی به تمامی منابع انسانی را فراهم آورند و به همه بنادر اجازه فعالیت دهند تا مسیر برای حل و فصل سیاسی بحران هموار شود.

اینجا همان جایی است که آمریکا باید تلاش های خود را تقویت کند. افراد در منطقه می دانند که تا زمانی که آمریکا تمایل جدی به راه حل سیاسی نداشته باشد،  این اتفاق نخواهد افتاد. حتی اگر ترامپ علاقمند باشد تا شعار «آمریکا اول» خود را اجرایی کند، باید در توقف بمباران یمن همکاری کند و در عوض، به تلاش های سازمان ملل برای پایان دادن به این جنگ فاجعه بار بپیوندد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.