روسیه و ایران در حال آزمودن دکترین ترامپ در خاورمیانه هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی نوشت: آمریکا و دوستانش از جمله نیروهای ویژه انگلیس درگیر یک جنگ بدون برنامه ریزی با سوریه و متحدان آن، روسیه و ایران شده است.

آنها به طرز متناقضی این کار را انجام می دهند؛ چرا که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در دوره تبلیغات انتخاباتی خود به ظاهر مدعی شده بود که درگیر جنگ های خاورمیانه نمی شود.

در چهارمین درگیری میان آمریکا و سوریه، یک شنبه شب یک هواپیمای نیروی هوایی سوریه توسط یک جنگنده آمریکایی ساقط شد. سوری ها این اقدام آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و آن را تلاش برای ایجاد اختلال در روند مبارزه با داعش دانستند.

اکنون ارتش سوریه با حمایت از نیروهای الحشد الشعبی که تحت حمایت ایران هستند به سمت مرز عراق حرکت می کند و مشتاق است که تا حد امکان کنترل کشور را همچون قبل به دست گیرد. آنچه که این کشور و در واقع هیچ کس نمی داند این است که آمریکا تا چه زمانی می خواهد در کنار نیروهای نیابتی خود در سوریه حضور داشته باشد.

این نیروهای نیابتی محلی از برخی گروه های قبیله ای عربی تشکیل شده اند اما توسط کردها رهبری می شوند.

حمایت آمریکا از کردها محاسبات را تغییر داده است. در عراق منطقه مستقل کردستان تحت حمایت آمریکا هم اکنون خود را برای برگزاری همه پرسی استقلال آماده می کند. به همین دلیل حضور آمریکا در سوریه هم مورد استقبال قرار نمی گیرد.

همزمان با سرنگونی جنگنده سوری توسط آمریکا، ایرانی ها موشک هایی را به مواضع داعش در جنوب شرقی سوریه شلیک کردند. این اقدام هشداری جدی به آمریکا محسوب می شود. موشک های ایرانی می توانند به هر نقطه ای در منطقه برسند.

ترامپ که بر روی مشکلات داخلی خود تمرکز کرده است، جنگ علیه داعش را به مقامات کلیدی امنیتی یعنی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع اش و «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی تحویل داده است.

با این حال، احساس ایرانیان و سوری ها تقریبا به طور قطع درست است که تصمیم گیری در مورد رویارویی با سوریه، ایران و روسیه، یک تصمیم سیاسی است، نه نظامی. آنها اطمینان دارند که ترامپ از پیامدهای این اقدامات خود آگاه است.

ترامپ همانطور که مایل به خروج از سوریه و توافق با روسیه است، همچنین می خواهد با ایران مقابله کند. دومین هدف ترامپ، اولی را مختل می کند؛ همانگونه که بسیاری پیشتر در خصوص همگام نشدن روسیه با آمریکا برای مقابله با ایران به او هشدار داده بودند.

اوباما خواستار خروج از خاورمیانه بود، اما فکر می کرد که آمریکا می تواند منافع خود را در آنجا حفظ کند. جای تعجب نیست که سوریه و ایران به سرعت تضاد رویکرد اوباما و ترامپ را دریافته، به آن واکنش نشان داده و در حال آزمودن آن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.