نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه از پیروزی قاطع جنبش سیاسی «امانوئل ماکرون» موسوم به «جمهوری به پیش» خبر می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد بیش از 7800 نامزد برای تصاحب 577 کرسی «مجلس ملی» فرانسه به رقابت پرداختند و بزرگ ‌ترین تغییر در ترکیب نمایندگان پارلمان فرانسه از سال 1958 تاکنون رقم خورد.

حزب «جمهوری به پیش» به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور به اکثر کرسی ها دست پیدا کردند.

در حالی که روند شمارش آراء تقریبا به پایان رسیده، حزب تازه تاسیس جمهوری به پیش و حزب متحدش «مو دم» از مجموع 577 کرسی پارلمانی، بیش از 300 کرسی را از آن خود کردند.

پیشتر انتظار می ‌رفت ائتلاف مذکور تا حدود 470 کرسی کسب کند؛ با این حال نتیجه نهایی هم باعث تحکیم موقعیت رئیس جمهور جوان فرانسه خواهد شد تا با اطمینان خاطر طرح‌ هایش را که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود، در پارلمان تصویب کند.

 

0

 

تحلیلگران سیاسی می ‌گویند حمایت رای دهندگان از نامزدهای نزدیک به جوان ترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه، موفقیت های بیشتری را برای پیشبرد برنامه هایش چه در داخل و چه در حوزه سیاست خارجی رقم خواهد زد. چنین پیروزی می ‌تواند موقعیت ماکرون میانه رو را برای پیشبرد اصلاحات وعده داده خود در طول مبارزات انتخاباتی اخیر در زمینه قوانین کار و همچنین حوزه خدمات اجتماعی تقویت کند.

شهروندان فرانسوی که شاهد مقبولیت و وجهه مناسب رئیس جمهوری جدیدشان در داخل و خارج هستند، قصد دارند در انتخابات پارلمانی نیز شانس دیگری به او بدهند تا احتمال موفقیت او افزایش یابد.

براساس نتایج دور دوم انتخابات، انتظار می رود که محافظه کاران در مقام جناح مخالف دولت 125 کرسی کسب کنند. این در حالی است که جناح مخالف دولت در پارلمان قبلی، حدود 200 کرسی در اختیار داشت.

همچنین انتظار می رود حزب سوسیالیست - که در پنج سال گذشته قدرت را در دست داشت - 49 کرسی کسب کند.

 

راهیابی رقیب اصلی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری به مجلس

از طرف دیگر، دو نفر از معاونان ارشد «مارین لوپن» رهبر «جبهه ملی» از جمله «فلوریان فیلیپو» شکست خوردند اما لوپن موفق شد که برای نخستین بار به پارلمان راه پیدا کند. حزب راست افراطی لوپن حدود هشت کرسی کسب کرده است.

لوپن رقیب نهایی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود.

او در پیامی توییتری نوشته است: «ما با تمام قدرت با پروژه‌ های زیان ده دولت مقابله می‌ کنیم.»

 

00

 

ائتلاف (فرانسه تسلیم ناپذیر) به رهبری حزب چپ این کشور نیز دارای 30 نماینده خواهد بود.

در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه که یکشنبه گذشته (11 ژوئن) برگزار شد، حزب ماکرون و حزب متحد آن بیش از 32 درصد آرا را به دست آورد که فاصله زیادی با دیگر احزاب داشت.

حزب ماکرون تقریبا یک سال پیش تاسیس شد و بسیاری از نامزدهای این حزب، چهره‌ های تازه‌ وارد یا کم تجربه در عرصه سیاست فرانسه هستند و از طبقات مختلف جامعه، دانشجویان، بازنشستگان و حتی یک گاوباز تشکیل شده است.

نتایج این انتخابات حاکی از ضربه بزرگی بر پیکره احزاب سنتی راست و چپ این کشور است که همواره بازیگران اصلی در صحنه سیاست فرانسه بوده ‌اند.

 

مشارکت اندک در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه

67 هزار شعب رای گیری از ساعت هشت صبح روز یکشنبه درهای خود را به روی بیش از 47 میلیون واجد شرایط رای در فرانسه گشودند.

مشارکت مردم در این دور از انتخابات پارلمانی بسیار پایین بوده (42 درصد) که از زمان آغاز جمهوری پنجم فرانسه و ریاست جمهوری «شارل دو گل» در سال 1958 بی ‌سابقه بوده است.

 

000

 

بر اساس آمار رسمی میزان مشارکت رای دهندگان تا ساعت 17 به وقت محلی 35.3 درصد گزارش شده بود؛ حال آنکه در زمان مشابه سال 2012 این رقم 46.4 درصد بود.

شمار شرکت‌ کنندگان در رای‌ گیری دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه به نسبت دور اول که روز یکشنبه (11 ژوئن) برگزار شد، حدود پنج درصد کمتر بود. این تعداد به نسبت دور دوم انتخابات پارلمانی در پنج سال پیش نیز کاهشی 11 درصدی را نشان می دهد.

مشارکت در دور اول این انتخابات (48.7 درصد) از دوره گذشته کمتر بود (57.2 درصد) که شاید به این علت باشد که مخالفان ماکرون از مبارزه ناامید شده و در انتخابات شرکت فعال نداشته ‌اند.

ماکرون یک ماه پیش با شکست مارین لوپن در 39 سالگی جوان ‌ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه شد.

امانوئل ماکرون که کمتر از یک ماه است به کاخ الیزه راه یافته و جانشین «فرانسوا اولاند» شده است، در مواردی در حوزه سیاست خارجی نیز توجه ها را به خود جلب کرده است. نحوه دست دادن وی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، انتقاد از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حالی که در کنار او ایستاده بود، ارائه پیشنهاد جدید پس از عقب نشینی آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، از جمله این موارد است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.