آن چه بر خشم عربستانی ها افزود ایجاد پل هوایی میان آنکارا و دوحه بلافاصله پس از بسته شدن مرزهای زمینی عربستان با قطر و اقدام هواپیماهای ترکیه برای انتقال هزاران تن غذا و میوه و سبزیجات است که واردات قطر از عربستان به ویژه لبنیات و فراورده های آن را جبران کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به تنش و تیرگی ناگهانی روابط عربستان سعودی و ترکیه پرداخت و نوشت: روابط عربستان سعودی و ترکیه وارد مرحله جدیدی از تنش طی دو روز گذشته شد آن هم پس از آن که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشنهادش برای ایجاد یک پایگاه نظامی ترکیه در اراضی عربستان سعودی طی دیدارش با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان را فاش کرد و عربستان نیز با این پیشنهاد مخالفت کرد.

شبکه های اجتماعی طی دو روز گذشته شاهد حمله سخت عناصر وابسته به ارتش سایبری عربستان به ترکیه و به طور مشخص به اردوغان رئیس جمهور این کشور بود زیرا این پیشنهاد را ارائه کرده است و کشورش نیز در بحران کنونی میان قطر با سه کشور حاشیه خلیج فارس در کنار قطر ایستاده است.

پارلمان ترکیه چندی پیش در اقدامی که نشان دهنده قرار گرفتن ترکیه در قطر در بحرانش و اختلافش با عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، اجازه دادن به دولت برای اعزام پنج هزار نیرو به پایگاه نظامی ترکیه در قطر را تصویب کرد.

اردوغان گفت که وجود پایگاه نظامی ترکیه در دوحه نه فقط برای حمایت از قطر بلکه برای حمایت از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است و وی آمادگی کشورش برای ایجاد پایگاه نظامی مشابهی در عربستان را به ملک سلمان اطلاع داد؛ امری که باعث خشم عربستانی ها شد زیرا وی آنها را به گونه ای نشان داد که در وضعیت ضعیفی قرار دارند و در نهایت نیازمند کمک ترک ها هستند.

آن چه بر خشم عربستانی ها افزود ایجاد پل هوایی میان آنکارا و دوحه بلافاصله پس از بسته شدن مرزهای زمینی عربستان با قطر و اقدام هواپیماهای ترکیه برای انتقال هزاران تن غذا و میوه و سبزیجات است که واردات قطر از عربستان به ویژه لبنیات و فراورده های آن را جبران کند.

اردوغان تلاش کرد که از شدن بحران کم کند زمانی که روز گذشته در نشست شورای صادرکنندگان ترک گفت که حمایت از قطر جایگزین روابط ترکیه با دیگر کشورها در منطقه خلیج فارس و به طور مشخص عربستان سعودی نیست و عربستان نقش کلیدی را در بحران قطر بازی می کند.

این توضیح در موضع گیری ترکیه چه بسا در گرفتن زهر خشم سعودی ها به دلیل جانبداری اردوغان از قطر در بحرانش کمک نکند به ویژه آن که عربستان سعودی فقط همین چند هفته پیش توافقنامه واردات کشتی های جنگی از ترکیه در چارچوب قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار را لغو کرده بود.

دیدار شیخ«خالد بن حمد آل خلیفه» وزیر خارجه قطر از آنکار طی چند روز پیش و دیدارش با اردوغان چه بسا در تأخیر در اجرای تصمیم ترکیه برای اعزام نیرو به پایگاه نظامی ترکیه در دوحه تا پایان ماه مبارک رمضان به منظور باز کردن عرصه برای راه حل های دیپلماتیک برای حل بحران با قطر، موفق بوده است.

پیشنهاد ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در عربستان سعودی که پشنهادی«متکبرانه»و «توهین آمیز» توصیف شد، روابط عربستان و ترکیه را به زیر صفر بازگرداند؛ امری که منجر به بستن درهای عربستان و امارات و بحرین به روی صادرات ترکیه می شود؛ آن هم در زمانی که ترکیه با دشواری های اقتصادی بزرگی مواجه است که در کاهش ارزش لیره به بیش از نیمی از ارزش آن در برابر دلار و کاهش رشد به کمتر از سه درصد بازتاب پیدا کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.