پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نگاهی به اوضاع بغرنج یمن در ماه رمضان؛

روزه داری در روز؛ گرسنگی در شب

در سراسر جهان اسلام، ماه رمضان یک مناسبت شاد و معنوی است. اما در کشور جنگ زده یمن، مجال چندانی برای شادی در این روزها وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد یمن کشور جنگ زده ای است که مردم آن نیز همانند سایر مسلمانان در حال روزه داری در ماه مبارک رمضان هستند؛ جایی که 17 میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند.

«فاطمه صلاح» 58 ساله همچون بسیاری از دیگر یمنی ها در طول ماه مبارک رمضان در طول روز نمی خوابد. او سرگردان در شهر «صنعا» پرسه می زند به امید اینکه شاید غذای کافی بیاید تا بتواند در شب شکم اعضای خانواده خود را سیر کند.

فاطمه در حالی که چشمانش پر از اشک بود، به الجزیره گفت: «من خسته و تشنه و بدون آنکه سحری درستی خورده باشم به دنبال لقمه نانی هستم.»

او گفت: «ماه رمضان بهترین ماه زندگی من بود. جنگ ما را از شادی های روزمره محروم کرده است. آخرین ماه رمضان خوب بود، اما این یکی بسیار دشوار است. ما در طول روز روزه می گیریم و در شب گرسنگی می کشیم.»

در سراسر جهان اسلام، ماه رمضان یک مناسبت شاد و معنوی است. اما در کشور جنگ زده یمن، مجال چندانی برای شادی در این روزها وجود ندارد.

اخیرا سازمان ملل متحد هشدار داده است که 17 میلیون یمنی با قحطی مواجه، و از کمک های فوری بشردوستانه جامعه بین المللی محروم هستند.

جنگی که برای بیش از دو سال ادامه داشته است، بسیاری از خانواده های یمنی را به فقر و ناامیدی کشانده است.

فاطمه گفت: «اکنون در ماه مبارک رمضان هستیم، و من تا خرخره در فقر هستم. من باید برای خانواده ام غذا تهیه کنم و 20 هزار ریال (80 دلار) برای اجاره خانه بپردازم. من همیشه دو نگرانی بی وقفه دارم: گرسنگی و بی خانمانی.»

رمضان امسال در زمانی آغاز شده که یمن گرفتار یک اپیدمی شدید وبا است و سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که شیوع این بیماری بیش از 530 کشته داشته و از ماه آوریل بیش از 65000 موارد مشکوک به وبا گزارش شده است.

«محمد المختاری» پدر 10 کودک که در صنعا زندگی می کند، می گوید خدا را شکر می کند که کودکانش به وبا مبتلا نشده اند اما از وضعیت کلی که یمن در طول ماه مبارک گرفتار آن است، ناراضی است.

او به الجزیره گفت: «رمضان زمان خاصی است. متاسفانه من نمی توانم همچون زمان پیش از جنگ یمن از این ماه احساس لذت ببرم ... قیمت مواد غذایی بالا هستند و کسب درآند در اینجا کار دشواری است.»

به منظور مقابله با مشکلات مالی، دو فرزند جوان وی بطری های پلاستیکی را از خیابان ها جمع آوری می کنند و آنها را به مراکز بازیافت می فروشند و درآمد چند دلاری در روز کسب می کنند. مختاری خودش بیکار است، و خانواده وی نمی تواند در ماه رمضان از پس مخارج خورد و خوراک اش برآید و افطار آنها چیزی بیش از ماست و نان نیست.

او گفت: «مشکل است. ما به سختی مایحتاجی چون برنج و نان را به دست می آوریم. خوردن گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه جات در ماه مبارک رمضان به رویا تبدیل شده است. آن زمانی که رمضان در خانه ما رنگ و بوی خاصی داشت، گذشت.»

«عبداللطیف الحبیشی» صاحب یک فروشگاه مواد غذایی در صنعا گفت که تقاضا برای مواد غذایی در فروشگاه وی در ماه مبارک رمضان امسال بسیار پایین بوده است.

او به الجزیره گفت: «میزان تقاضا در مقایسه با سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است. حتی کسانی که به فروشگاه می آیند، عمدتا شکر، آرد و برنج خرید می کنند. موارد دیگر مانند شیرینی، آجیل و سبزیجات مشتری ندارد.»

او افزود: دیگر از خریدارانی که در طول ماه مبارک رمضان های قبلی به بازار هجوم می آوردند، خبری نیست زیرا بسیاری از خانواده ها دیگر پول کافی برای خرید آنچه نیاز دارند، ندارند.»

او گفت: «این ماه مبارک رمضان بی سابقه است. این سومین ماه رمضان در طول جنگ یمن اما سخت ترین ماه رمضان در این سه سال است. حقوق کارمندان دولت ماه هاست که پرداخت نشده است. مردم یمن قبلا در ماه رمضان پول بیشتری هزینه می کردند اما امسال پولی برای خرج کردن ندارند.»

«سعید عبدالمومنین» اقتصاددان یمنی قبول دارد که امسال اوضاع وخیم است.

او به الجزیره گفت: «حقوق ها پرداخت نشده هستند، قیمت ها افزایش یافته اند و کسب و کارها راکد هستند. کاهش ارزش ریال یمن در برابر دلار به افزایش قیمت ها منتهی شده که اوضاع را برای فقرا در سراسر کشور بغرنج کرده است.»

اگر چه ماه رمضان فقط یک ماه است، مشخص نیست که باتلاق یمن تا چه زمان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.