پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

این داماد دردسر ساز!

تحقیقات در مورد دیدارهای بین داماد رئیس جمهور آمریکا و مقامات روسیه در ماه دسامبر به عنوان بخشی از تحقیقات پیرامون دخالت احتمالی روسیه در انتخابات امریکا، ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: از شنیدن اخبار در مورد اینکه «جارد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور و مشاور ارشد کاخ سفید، در دسامبر برای بحث در مورد ایجاد یک کانال تماس بین دولت ترامپ و کرملین با استفاده از منابع دیپلماتیک روسیه با سفیر روسیه دیدار و گفت و گوهایی داشته است، چه نتیجه ای می توان گرفت؟

مشاور و داماد دونالد ترامپ مدعی است که با مقاماتی که ارتباط وی با روس ها را بررسی می کنند، همکاری می کند.

جارد کوشنر داماد دونالد ترامپ می خواهد با اف. بی. آی همکاری کند. این اداره در حال تحقیق درباره ارتباط کوشنر با روسیه است.

«جامی گورلیک» وکیل کوشنر روز جمعه در بیانیه ای گفت: «کوشنر پیش از این داوطلبانه آنچه را که درباره چندین دیدار با روسیه می دانسته، ارائه کرده است. اگر با او درباره هرگونه تحقیقی تماس گرفته شود، او باز هم چنین خواهد کرد».

گزارش شده است که کوشنر اواخر سال گذشته میلادی با سفیر روسیه و «سرگئی گورکوف» یک بانکدار روس ملاقات کرده است.

گورکوف، رئیس بانک دولتی «ونیش اکونوم بانک» است که از ژوئیه 2014 تحت تحریم آمریکا است.

کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا از سازمان سیاسی ترامپ خواسته است تا همه اسناد کارزار انتخاباتی او را که به سال 2015 بر می گردد، تحویل دهد. این درخواست شامل ایمیل ها و ضبط مکالمات تلفنی می شود. این نخستین بار است که تیم انتخاباتی در تحقیقات اف بی آی گنجانده می شود.

واکنش ها به انتشار چنین خبرهایی ابتدا از جامعه اطلاعاتی آمریکا آغاز شد که وظیفه آن، نظارت بر تلاش احتمالی بازیگران خارجی برای سرقت اسرار طبقه بندی شده کشور است.

«مایکل هایدن» مدیر سابق سیا در این باره گفت: «گفت و گو با سفیر روسیه و مناسب و خوب دانستن این ایده، نوعی جهل، هرج و مرج، تکبر، سوء ظن و تحقیر به شمار می آید. یکی دیگر از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا این اقدام را «بسیار ساده لوحانه و یا کاملا دیوانه وار» توصیف کرد.

کوشنر در حال حاضر به شدت زیر ذره بین پلیس اف بی آی قرار دارد و بازپرس ها به دنبال این هستند که آیا کارزار تبلیغات انتخاباتی ترامپ برای نفوذ در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2016 با مقامات روسیه تبانی کرده است یا خیر.

توضیح نحوه رفتار افراد در دولت کنونی آمریکا که پر از شرارت و حقارت است، کار دشواری است. در مورد جلسه کوشنر با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه و دیدار وی در همان ماه با «سرگئی گورکوف» یک بانکدار روسی که روابط نزدیکی با کرملین و دستگاه اطلاعاتی روسیه، حتی خوش بینانه ترین تئوری ها نشان می دهد که کوشنر - که تا قبل از تبلیغات انتخاباتی ترامپ هیچ تجربه ای در سیاست و یا دیپلماسی نداشته است -  به دردسر بزرگی افتاده است.

شاید او در مورد استراتژی سوریه و دیگر مسائل امنیتی با کسلیاک صحبت کرده باشد. شاید او نظر گورکوف و دیگر سرمایه گذاران روسی را برای کمک به جبران بدهی بزرگ املاک و مستغلات خود جلب کرده باشد. (هر کسی توضیح متفاوتی از هدف دیدار کوشنر با گورکوف دارد.)

در همین حال، اگر گزارش های جلسه کیسلیاک دقیق باشند، (کاخ سفید آنها را رد نکرده است)، واقعیت این است که کوشنر در حالی که هنوز یک شهروند عادی بوده، مخفیانه با مقامات یک قدرت متخاصم با هدف آسیب رساندن به دموکراسی آمریکایی و تغییر دادن نتیجه انتخابات به نفع ترامپ دیدار و گفت و گو داشته است. او در مورد راه اندازی یک کانال مستقیم با این قدرت به دور از چشم سازمان اطلاعاتی آمریکا مذاکره کرده است.

و سپس تنها چند هفته بعد، او همه چیز را در مورد آن فراموش کرده - یا آن طور که وکیل او ادعا می کند، این اقدام یک «خطا» بوده است. برای نجات او باید یک سری حقایق مادی را «جعل یا پنهان» کرد تا از مجازات وی تا پنج سال حبس جلوگیری به عمل آید.

مشکل این است که در طول تاریخ از ایجاد یک کانال تماس برای بهره مندی دولت در طول مذاکرات حساس استفاده می شد. اما برقراری ارتباط از طریق امکانات روسی، کوشنر و دیگران را در معرض خطرات جدی اخاذی قرار داده است. و پنهان کاری عجیب و تکرار راز دیدار با سفیر روسیه (مایکل فلین، جف سشنز هم درگیر این پرونده هستند) در حال حاضر آسیب های جانبی بسیاری به این دولت وارد کرده است.

حداقل، این جلسات و پنهان کاری ها، چه با طراحی قبلی و چه از روی بی دقتی، نگرانی بزرگ تری در مورد مناسب نبودن کوشنر برای ایفای نقش بسیار مهمی که پدرزنش به او اعطا کرده، ایجاد کرده است.

دموکرات ها در کنگره خواستار تعلیق یا لغو روند ترخیص کالاهای کوشنر از گمرک شده اند که  گرچه به اندازه کافی معقول به نظر می رسد اما انحرافی از سوال اصلی است: کوشنر در این پست چه کار می کند؟ او به دوستان خود گفته است که او و همسرش، «ایوانکا ترامپ» به طور منظم در حال ارزیابی احتمال بازگشت به زندگی پیشین خود هستند. با توجه به وسواس های ترامپ، بعید است که او به کوشنر اجازه چنین کاری را بدهد اما با توجه به منافع خودش و عموم مردم بهتر است که چنین اتفاقی بیافتد. اکنون داماد، نزدیک ترین و شاید با نفوذ ترین محرم راز اجرایی وی گرفتار شده و در معرض بازجویی قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.