در حالی که هم زمان با صدراعظم آلمان دیگر سیاستمداران این کشور نیز انتقاد از آمریکا را افزایش داده اند، به نظر می رسد واشنگتن شوکه شده و در تلاش برای کنترل اوضاع باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد رهبران اروپا از امتناع ترامپ برای امضای معاهده آب و هوایی پاریس خشمگین هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سیاست های تجاری و سیاست های پرداخت هزینه ها در آلمان را «بسیار بد» توصیف کرد و به این ترتیب تنش ها میان متحدان قدیمی را تشدید کرد و بلافاصله از سوی سیاستمدار برجسته آلمانی «نابود کننده ارزش های غربی» نامیده شد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که میزبان «نارندرا مودی» نخست وزیر هند است، در یک نشست خبری مشترک با اشاره به اتحادیه اروپا و شرایط کنونی گفت: «باید سرنوشت خود را در دست بگیریم.» مرکل همچنین یادآور شد که رابطه آلمان با آمریکا از «اهمیت به سزایی برخوردار است» ولی باید با دیگر دولت ‌های کلیدی نیز به پیش رفت.

وی گفت: «روابط ما در دو سوی اقیانوس آرام از اهمیت به سزایی برخوردار است و چنانچه به تازگی نیز گفته ‌ام به دلیل واقعیت رویارویی با شرایط کنونی ما دلایلی مضاعفی داریم که متوجه شویم باید سرنوشت خود را در اروپا در دست بگیریم.»

در حالی که جنگ لفظی میان مقامات این دو کشور در روز سه شنبه از کنترل خارج شد، مرکل و دیگر سیاستمداران ارشد آلمانی بر اهمیت روابط آلمان با کشورهای حوزه اقیانوس اطلس تاکید کردند و «زیگمار گابریل» وزیر خارجه نیز نشان داد که این کشمکش ها تا چه حد جدی و خشن است.

یک روز پس از آنکه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شک و تردید خود را در مورد اطمینان به واشنگتن به عنوان یک متحد اعلام کرد، ترامپ در پیام توییتری آلمان را هدف حمله قرار داد.

در این توییت ترامپ آمده است: «ما یک کسری تراز تجاری عظیم با آلمان داریم به علاوه اینکه آنها خیلی کمتر از آنچه که باید برای ناتو و امور نظامی پول خرج می ‌کنند. برای آمریکا خیلی بد است. اوضاع این طور نخواهد ماند.»

برخی از سیاست ‌مداران آلمانی اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا را به تخاصم با آلمان تعبیر کرده ‌اند. «توماس اوپرمان» رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان گفته است: «ترامپ با توییت ‌اش روشن کرد که او به آلمان به چشم یک مخالف سیاسی نگاه می ‌کند.»

اختلاف میان این دو کشور زمانی بالا گرفت که در اجلاس های هفته گذشته، متحدان اصلی ناتو را به دلیل هزینه های نظامی شان و با امضای معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس موافقت نکرد.

ترامپ گفته در اواخر این هفته نظر خود را در مورد این موافقتنامه اعلام خواهد کرد و هشدار داده واشنگتن ممکن است از پیمانی که رهبران اروپایی آن را آخرین امید برای مقابله با گرم شدن کره زمین می دانند، خارج شود.

مرکل در یک رویداد مربوط به مبارزات انتخاباتی خود هشدار داد که زمانی که اروپا به طور کامل می تواند به دیگران تکیه کند به پایان رسیده است.

اما این اظهارات واشنگتن را شوکه کرده است و مقامات دولت ترامپ تلاش کردند با توسل به اظهاراتی در مورد لزوم روابط آمریکا – اروپا، پیام توییتری ترامپ را کمرنگ کنند.

«شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در مورد رابطه رئیس جمهور با مرکل گفت :«من فکر می کنم رابطه بین رئیس جمهور با مرکل نسبتا باور نکردنی باشد.»

وی افزود: «آنها بسیار هماهنگ هستند. ترامپ احترام زیادی برای مرکل قائل است ... و او نه تنها آلمان، بلکه بقیه اروپا را نیز به عنوان یک متحد مهم آمریکا می بیند.»

«نیکی هالی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز بارها و بارها در مصاحبه ای گفت که واشنگتن از متحدان خود در ناتو حمایت می کند.

وی در مورد انتقاد آشکار مرکل از ترامپ گفت: «من فکر می کنم بدیهی است که بین این دو نفر اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما هم زمان من می دانم که باورمان در مورد ناتو چیست و چگونه متحدانمان را باور داریم و قصد داریم این کار را ادامه دهیم.»

روزنامه نیویورک ‌تایمز معتقد است اگر آمریکا خواهان کاهش نقش خود و مداخله در دیگر کشورها باشد، آلمان در اتحاد با فرانسه بیش از پیش به یک بازیگر قدرتمند بین ‌المللی بدل خواهد شد. «ایو دالدر» نماینده پیشین آمریکا در ناتو درباره اظهارات اخیر مرکل به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «به نظر می ‌رسد پایان دوره ‌ای که آمریکا رهبری، و اروپا پیروی می ‌کرد، فرا رسیده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.