رسانه های انگلیسی از کشته شدن 22 نفر و زخمی شدن 60 نفر در حمله تروریستی در شهر منچستر در شمال انگلیس خبر دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، رسانه های انگلیسی به نقل از پلیس انگلیس اعلام کردند که در انفجار تروریستی در شهر«منچستر» در شمال این کشور 22 نفر کشته و 60 نفر نیز زخمی شدند.

آخرین تحولات و اخبار مربوط به حمله تروریستی در منچستر انگلیس و رخدادهای مرتبط با آن:

 

*اسکای نیوز عربی به نقل از برخی منابع اعلام کرد که پلیس انگلیس در چارچوب تحقیقات در زمینه حمله تروریستی شب گذشته یک بمب را منفجر کرد.

*دولت مصر و الازهر حمله تروریستی منچستر را به شدت محکوم کردند.

*دیلی میل در خبری شمار زخمی های حمله منچستر را 119 نفر عنوان کرد.

*برنامه آتش ‌بازی در جشنواره فیلم کن در فرانسه لغو شده و حاضران در جشنواره به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت خواهند کرد.

*«دیوید رادکلیف» رئیس بخش پزشکی خدمات آمبولانس منطقه «نورث وست» اعلام کرد 12 کودک زیر 16 سال در میان 59 زخمی این حمله هستند.

*نام دو قربانی حمله دیشب اعلام شد. اولین قربانی «جرجینا کلندر» دختر 18 ساله ، و دومین قربانی «سافی رُز» دختر بچه هشت ساله‌ است.

*گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله منچستر را به عهده گرفت.گروه داعش اعلام کرد که این حمله با استفاده از بمب هایی که داخل سالن کنسرت کار گذاشته شد صورت گرفت.

*پلیس انگلیس به یک آپارتمان در منطقه «والی رنج» در منچستر یورش بردند. ده ‌ها افسر پلیس ضد شورش با خودروهای بی ‌نشان به آپارتمانی در یکی از خیابان ‌های منچستر یورش بردند و  هنوز هم در خیابان ‌‌های اطراف این خانه حضور دارند.

*«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد مقامات دو کشور برای بررسی این حادثه همکاری تنگاتنگی دارند.

*دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار پیامی به نقل از «اشرف غنی» نوشت: «مردم افغانستان که همواره قربانی حملات تروریستی بوده ‌اند، بیشتر از هر کشور دیگری، درد و رنج خانواده ‌های آسیب دیده این حمله را درک می ‌کنند. این حمله «بزدلانه و کور» بوده است.»

دفتر «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی افغانستان نیز با انتشار پیامی گفت: «وقوع چنین حملاتی نشان می ‌دهد که تروریست ها خطری بزرگ برای تمام جامعه بشری محسوب می‌ شوند. افغانستان مکررا گفته است که خطر تروریسم تنها به یک یا دو کشور محدود نمی ‌ماند، بلکه متوجه تمام کشورهای جهان می شود.»

*همسر و دو دختر «پپ گواردیولا» سرمربی تیم فوتبال منچسترسیتی هم در کنسرت منچستر حضور داشتند و هر سه از حادثه تروریستی جان سالم به در بردند.باشگاه فوتبال منچستر سیتی نیز در پیامی با آسیب دیدگان این حمله ابراز همدردی کرد.

*ملکه انگلیس درباره حادثه تروریستی منچستر بیانیه ای صادر کرد و از شوکی که این حادثه به او داده بود، سخن گفت و از تلاش امدادگران قدردانی کرد.

در بیانیه ملکه الیزابت آمده است: «همه کشور از کشته و زخمی شدن بسیاری از شرکت کنندگان در کنسرت شب گذشته که شامل کودکان و بزرگسالان می شد، شوکه شده اند. من با همه کسانی که به گونه ای از این حادثه آسیب دیده اند ابراز همدردی می کنم و در عین حال می خواهم از تمامی اعضای بخش امداد و نجات که به چنین حادثه ای خوب واکنش داده اند، قدردانی کنم. و می خواهم از نحوه پاسخ دادن مردم منچستر با صبر و انسانیت به این اقدام وحشیانه کمال تشکر را داشته باشم.»

*«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در کنفرانس خبری با ترامپ این حمله را محکوم کرد و گفت: «اجازه دهید ابتدا این حمله تروریستی وحشتناک را محکوم کنم و تسلیت صمیمانه خود را به نخست وزیر انگلیس، خانواده های قربانیان و مردم این کشور بیان دارم.»

*پلیس اعلام کرد فرد بازداشت شده در مرکز خرید آرندیل ارتباطی با حمله تروریستی کنسرت منچستر ندارد.

*«مولود چاووش ‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتشار پیامی در توییتر ضمن محکوم کردن حمله تروریستی منچستر  نوشت:  «حادثه تروریستی منچستر را محکوم و به بستگان قربانیان، مردم و دولت انگلیس تسلیت عرض می‌کنم»

*پلیس انگلیس اعلام کرد که فردی که در رابطه با حمله تروریستی در منچستر بازداشت شده، یک جوان 23 ساله به نام«سلمان عابدی»  است.

*اسکای نیوز عربی در تویتر خود نوشت که پلیس انگلیس مرکز تجاری آندریل در منچستر را بازگشایی کرد.

*خبرگزاری رویترز از شنیده شدن صدای انفجار در مرکز تجاری آندریل در شهر منچستر خبر داد.

این خبرگزاری از تخلیه یک مرکز تجاری در شهر منچستر خبر داده بود.

مرکز خرید آرندِیل در مرکز  منچستر ساعاتی بعد از حمله تروریستی به کنسرت تخلیه شد و برخی شاهدان از شنیدن صدای مهیبی خبر دادند. پلیس مسلح با حضور در مرکز خرید فردی را دستگیر کرد. هنوز معلوم نیست که آیا این حادثه با حادثه شب گذشته در ارتباط بوده است. محوطه اطراف این مرکز خرید توسط پلیس محاصره شد.

برخی منابع نیز از فرار ده ها نفر مردم از این مرکز تجاری به بیرون خبر دادند.

*نخست وزیر انگلیس در یک کنفرانس خبری، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به منچستر اعلام کرد، پلیس می‌ گوید هویت مهاجم را شناسایی کرده اما برای اعلام آن زود است. 

ترزا می گفت: بنا بر تحقیقات انجام شده درباره حمله شب گذشته، عامل این حمله تنها یک نفر بوده ولی پلیس تحقیقات برای بررسی احتمال ارتباط مهاجم با افراد دیگر یا گروه تروریستی در انگلیس را بررسی می ‌کند. 

وی گفت: در حمله مذکور 22 نفر از جمله چند کودک کشته و 60 نفر دیگر زخمی شدند. 

ترزا می گفت: مردم هوشیار باشند و درصورت برخورد با موارد مشکوک سریعا پلیس را در جریان قرار دهند. 

وی تاکید کرد: منچستر روح انگلیس است و در حال حاضر بدترین زمان را پشت سر می‌ گذارد.

*به دنبال حمله منچستر، ارزش پول انگلیس در برابر دلار و یورو در روز سه شنبه کاهش یافت. 

ارزش پوند در معاملات لندن با 0.3 درصد کاهش به 1.2954 دلار کاهش یافت. ارزش پوند در برابر یورو نیز با 0.2 درصد کاهش به 86.61 پنس در هر یورو کاهش یافت.

*سفارت آمریکا در لندن نیز پرچم خود را به حالت نیمه برافراشته درآورده است.

*احتمال لغو برگزاری آزمون ها در دانشگاه منچستر وجود دارد، اما مسئولین گفته اند دانشجویان باید همچنان برای به موقع برگزار شدن احتمالی آزمون ها آماده باشند.

*«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیام توییتری گفت: «ترس پیروز نخواهد شد. جوانان اروپایی به لذت بردن از عشق به زندگی، آزادی و شادی با هم ادامه خواهند داد.»

*«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز از عاملان حمله منچستر به عنوان «بازندگان» یاد کرد و بر درخواست خود بر بیرون راندن تروریست ها تاکید کرد.

وی در اولین اظهارنظر در مورد حمله منچستر گفت: «ما حمله شهر منچستر را محکوم می‎ کنیم. من مراتب عمیق همدردی خود را به اطلاع زخمی های این حادثه تروریستی و تسلیت خود را به قربانیان و خانواده های آنها می رسانیم. ما با مردم انگلیس ابراز همدردی می کنیم.»

ترامپ گفت: «بسیاری از جوانان زیبای بی گناه حین زندگی کردن و لذت بردن از زندگی شان توسط بازندگان شیطان صفت کشته شدند. من آنها را هیولا نمی خوانم زیرا آنها این واژه را دوست دارند و من از این پس آنها را بازنده می نامم زیرا آنها شکست خورده اند.»

او از تمامی کشورها خواست در مقابله با تروریسم با هم متحد شوند.

ترامپ ادامه داد: «جامعه چنین خونریزی هایی  را تحمل نخواهد کرد. ما دیگر لحظه ای تاب کشتار انسان های بی گناه را نداریم. و قربانیان حمله امروز، اکثرا کودک بودند».

وی این سخنان را در نشست مشترک با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری گفت.

*پرچم های اتحادیه اروپا در مقرهای این اتحادیه در بروکسل نیز به حالت نیمه برافراشته در آمدند.

*«دیوید کامرون» وزیر خارجه پیشین انگلیس نیز در پیامی در توییتر خود نوشت: «من با قربانیان حمله منچستر و خانواده های آنها ابراز همدردی می کنم. از تلاش های شجاعانه مسئولان بخش امداد رسانی نیز کمال قدردانی را دارم.»

*«مالکوم ترنبال» نخست وزیر استرالیا نیز در سخنانی در پارلمان این کشور، حمله منچستر را «حمله ای وحشیانه به جوانان» خواند.

او گفت: «این واقعه بسیار بی شرمانه و وحشتناک بود زیرا جوانان را هدف قرار داد. آنها بی گناهند و هیچ جنایتی وحشتناک تر از کشتار کودکان و جوانان نیست.»

*«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در پیامی در توییتر خود نوشت: « حمله منچستر قلب مرا به درد آورد. من به شدت آن را محکوم می کنم. با خانواده های قربانیان این حمله ابراز همدردی می کنم.»

*سخنگوی دولت ژاپن نیز گفت: « چنین اقدام تروریستی به هچ وجه قابل توجیه نیست و ژاپن قاطعانه چنین اقدامی را محکوم می کند. ژاپن در کنار مردم انگلیس ایستاده است و با آنها همدردی می کند.»

*«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز در توییتر نوشت: کانادایی ها از شنیدن اخبار مربوط به حمله دیشب در منچستر شوکه شده اند. قربانیان و خانواده های آنها در خاطر ما هستند.»

*«دونالد تاسک» نخست وزیر سابق لهستان هم در پیامی نوشت: «با قربانیان حادثه دیشب منچستر ابراز همدردی می کنم.»

*«ملانیا ترامپ» بانوی اول آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: «خانواده های قربانیان منچستر همدردی و تسلیت مرا پذیرا باشند.»

*وزارت خارجه لبنان انفجار تروریستی منچستر را محکوم کرد.

* «صادق خان» شهردار مسلمان لندن نیز در بیانیه ای گفت: «لندن امروز پس از این حمله وحشیانه و مشمئز کننده در منچستر، در کنار این شهر بزرگ ایستاده است. حمله به یک کنسرت با حضور هزاران نفر کودکان و جوانان یک اقدام تروریستی محسوب می شود. من با خانواده های قربانیان این حمله ابراز همدردی می کنم. ما بار دیگر شاهد قهرمانی ها و رشادت های بخش خدمات اورژانس و امداد رسانی بودیم. آنها از پشتیبانی کامل ما برخوردار بوده اند. من با پلیس متروپولیتن دائما در تماس، و در حال بررسی ترتیبات امنیتی در لندن هستم. لندنی ها امروز شاهد گشت زنی های بیشتر ماموران پلیس خواهند بود.»

وی در پایان گفت: «روحیه منچستر و بقیه شهرهای انگلیس به واسطه تروریسم تضعیف نخواهد شد. کسانی که می خواهند در زندگی ما اختلال ایجاد کنند و میان ما شکاف ایجاد کنند، هرگز موفق نخواهند شد.

* دولت اردن انفجار تروریستی منچستر را به شدت محکوم کرد.

*«لیام فاکس» وزیر دفاع پیشین انگلیس از مردم خواست برای اهدای خون به آسیب دیدگان حمله منچستر به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند.

*«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در پیام تسلیتی برای ترزا می به دلیل قربانیان حمله تروریستی منچستر فرستاد و بر آمادگی مسکو برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

*«فیلیپ هاموند» وزیر دارایی انگلیس اعلام کرد که به دنبال حمله منچستر سفر خود به شهر «بروکسل» بلژیک برای شرکت در نشست وزرای دارایی اروپا را نیمه کاره رها خواهد کرد و به لندن باز خواهد گشت.

وی اعلام کرد که به محض پایان این نشست به لندن باز می گردد و در دیدارهای حاشیه ای شرکت نمی کند.

قرار است نشست اضطراری دولت در مورد حمله منچستر برگزار شود.

*«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه ای گفت: «از حمله وحشیانه به منچستر بسیار اندوهگین و شوکه شدم. این خبر قلب مرا جریحه دار کرد. بار دیگر تروریسم در جمع شاد جوانان ما و خانواده های آنها رعب و هراس افکند.»

وی افزود: «من با نخست وزیر و مردم انگلیس کمال همدردی را دارم. من امروز با شما عزاداری می کنم و فردا در کنار شما به مقابله با کسانی خواهم پرداخت که قصد دارند زندگی ما را ویران کنند. چنین حملاتی تنها همکاری های ما را برای مقابله با عاملان چنین حملات شرم آوری مضاعف خواهد کرد.»

* رسانه های انگلیسی اعلام کردند که خیابان های منتهی به کاخ باکینگهام و دیگری خیابان های اطراف ایستگاه ویکتوریا بسته شد.

*شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در توییتر خود اعلام کرد که «ویکتوریا»در لندن را تخلیه شده و نیروهای پلیس انگلیس به شکل گسترده در محل حاضر شده اند.

پلیس در حال بررسی یک بسته مشکوک در ایستگاه ویکتوریا در لندن است.

*یک ویدیو در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که منتسب به گروه داعش است. در این ویدیو داعش مسئولیت انفجار در منچستر انگلیس را به عهده گرفت.

یک سخنگو در این ویدیو می گوید:«این یک آغاز است. هواداران داعش در عراق و شام به همه صلیبی ها حمله می کنند».

این فرد همچنین کاغذی در دست داشت و آن را نشان می داد که روی آن نوشته شده است:«منچستر22/5/2017 الله اکبر».

*دفتر «امانوئل ماکرون» در بیانیه ای اعلام کرد به دنبال حمله منچستر، رئیس جمهور فرانسه با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس تماس تلفنی داشت.

وی با انگلیس در خصوص این حادثه ابراز همدردی کرد.

در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور با دولت و نیروهای انگلیسی در مورد مقابله با تروریسم نیز هماهنگی هایی انجام داد.»

در همین حال، خبرنگار المیادین نیز گفت که بیمارستان های منچستر پر از کشته ها و زخمی های این حادثه شده است.

این خبرنگار افزود که انفجار خارج از سالن جشن ها در شهر منچستر در شمال انگلیس رخ داده است.

این انفجار در زمان برگزاری کنسرت «آریانا گراندی» خواننده آمریکایی در شهر منچستر رخ داد و برخی مسئولان آمریکایی گفتند که نشانه های اولیه نشان می دهد که انفجار توسط یک عامل انتحاری صورت گرفته است.

در همین حال، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز گفت که مسئولان با این حادثه را یک« حمله تروریستی» می دانند.

ترزا می که سه هفته دیگر با انتخابات رو به روست به خانواده های قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

می در بیانیه ای تأکید کرد:«به منظور دانستن تمام جزئیات حادثه که پلیس آن را یک حمله تروریستی وحشتناک می داند، فعالیت می کنیم».

اگر این مساله قطعی باشد، این حمله خونین ترین حمله تروریستی پس از حمله به شبکه های حمل و نقل در لندن در جولای سال 2005 خواهد بود که در آن 52 نفر کشته شدند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که به پلیس انگلیس شب گذشته اطلاع داده شده که در سالن جشن های«آرنا»که در حدود 21 هزار نفر گنجایش دارد، انفجاری رخ داده است در همین جا خواننده آمریکایی یاد شده در حال برگزاری کنسرتی بود که تعداد زیادی کودک نیز در آن حضور داشتند.

«کاترین مک فارلین» که در کنسرت حضور داشت به رویترز گفت که «داشتیم راه می رفتیم و وقتی به ورودی رسیدیم انفجار مهیبی رخ داد و همه شروع به جیغ زدن کردند»

این شاهد عینی افزود که «انفجار بسیار بزرگ بود.هرج و مرج رخ داد.همه داشتند فریاد می زدند و می دویدند تا از سالن خارج شوند».

برخی شاهدان عینی نیز گفتند که کودکان زیادی در مراسم بودند.یک تصویر ویدیوئی نیز در توییتر منتشر شده است که مردمی را نشان می دهد که در حال فریاد زدن و دویدن برای بیرون رفتن از سالن هستند.ده ها پدر وحشت زده نیز به دنبال پیدا کردن بچه های خود هستند و عکس های آنها را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند تا اطلاعاتی درباره آنها پیدا کنند.

همچنین برخی مسئولان پلیس انگلیس اعلام کردند که بمبی در نزدیکی محل انفجار اول در محل سالن منچستر آرنا که 19 کشته برجای گذاشت، کشف شد و نیروهای خنثی سازی بمب، از راه دور آن را منفجر کردند.

 پلیس در ساعت حدود یک بامداد به وقت محلی با دور کردن خبرنگاران از محل حادثه به صورت کنترل شده این بمب را منفجر کرد. 

ایستگاه ویکتوریا منچستر نیز بسته شده و حرکت تمامی قطارهای منتهی به این ایستگاه متوقف شده است.

منچستر آرنا بزرگترین سالن پوشیده در اروپاست و در سال 1995 افتتاح شد. این سالن کنسرت های موسیقی و رخدادهای ورزشی را میزبانی می کند.

در تحولی دیگر، دولت انگلیس طی ساعت های آینده نشست اضطراری برگزار می کند. حزب محافظه کاران نیز اعلام کرد که تبلیغات انتخاباتی خود را متوقف می کند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر نیز اعلام کرد که این حزب با حزب محافظه کاران بر سر تعلیق تبلیغات انتخابات پارلمانی در پی این حمله به توافق رسیده است.

نیروهای ضد تروریسم انگلیس نیز در مکان انفجار مستقر شده اند. و پلیس اعلام کرد که خود مهاجم کشته شده است و تحقیقات درباره شرکای احتمالی وی آغاز شده است.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در توییتر خود اعلام کرد که «ویکتوریا»در لندن را تخلیه شده و نیروهای پلیس انگلیس به شکل گسترده در محل حاضر شده اند.

پلیس در حال بررسی یک بسته مشکوک در ایستگاه ویکتوریا در لندن است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است لیکن برخی مسئولان آمریکایی این حمله را با حملات هماهنگ شده ای که تندروهای در ماه نوامبر 2015 در سالن «باتاکلان» محل برگزاری مراسم ها و دیگر مراکز در پاریس شبیه دانستند که منجر به کشته شدن 130 نفر شده بود.

دو مسئول آمریکایی که نخواستند نام شان فاش شود گفتند که نشانه های اولیه حکایت از آن دارد که یک مهاجم انتحاری این انفجار را انجام داده است.

یک مسئول آمریکایی در بخش نیروهای مبارزه با تروریسم که نخواست نامش فاش شود گفت:« انتخاب مکان و زمان و شیوه حمله همه اینها نشان می دهد که حمله تروریستی بوده است».

در پی وقوع این حادثه هواداران گروه تروریستی داعش در شبکه های اجتماعی به رغم آن که این گروه هنوز مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است، ابراز خوشحالی کردند.

حساب های مرتبط با گروه تروریستی داعش در توییتر هشتکی را درباره این انفجار به راه انداختند تا پیام های شادی  این حادثه را منتشر کرده و برخی از کاربران را برای انجام حملات مشابه در دیگر مناطق تشویق کرده است.

در ماه مارس گذشته نیز یک نفر با استفاده از خودرویی رهگذران را در پل«وستمنستر»در لندن زیر گرفت و چهار نفر را کشت و پس از آن یک افسر پلیس را نیز با به ضرب چاقو کشت و خود مهاجم نیز به ضرب گلوله پلیس در محل حمله کشته شد.

بنابر این گزارش، انگلیس در حالت آماده باش امنیتی از درجه دوم بالاترین سطح است و این یعنی احتمال دارد که تندروها حمله ای شدید انجام دهند. پلیس ضد تروریسم انگلیس نیز میانگین هر روز یک نفر مظنون را در ارتباط با اقدامات تروریستی بازداشت می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.