برای آن که ترامپ لطف کند و هدیه عربستانی ها را بپذیرد، عربستان باید خریدهایش از سلاح های آمریکایی را بیشتر کند، بخشی از صنایع نفتی اش را به آمریکایی ها بدهد، چشم انداز بهبود روابط با ایران را فراموش کند و در نهایت و به طور کامل تبدیل به مرکز رو به رو و ضد ایرانی شود و همکاری آشکار با اسرائیل را نیز آغاز کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه روسی پراودا رو  در تحلیلی به سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی پرداخت و نوشت: تاریخ روابط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با عربستان سعودی کوتاه است لیکن پر از مسائل دراماتیک است.کافی یادآوری کنیم که چگونه این میلیاردر در دورانی کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که آماده چشم پوشی از خرید نفت از عربستان سعودی است و ریاض را به مانند سلف وی یعنی«باراک اوباما» متهم کرد: تمایل دارد مشکلاتش را به حساب دیگران حل کند. و در حالی که اوباما عربستان را متهم کرد که به دنبال«سواری گرفتن مجانی است»، ترامپ گفت:« ما در مقابل خدمات بزرگی که برای دفاع از برخی کشورها که عربستان سعودی یکی از آنهاست، چیزی دریافت نمی کنیم».

«خب» ولی در این سخنان اندکی زیاده روی شده است. عربستانی ها به شکل مرتب میلیاردها دلار سلاح از آمریکا می خرند و عملکرد بازار جهانی نفت را بر اساس منافع شرکت های آمریکایی سازماندهی کردند و به واشنگتن پایگاه های نظامی دادند.عربستانی ها همچنین پول های کلانی به صندوق های احزاب آمریکایی واریز کردند چه صندوق های جمهوریخواهان( که روابط گرم و صمیمانه ای با آنها دارند) و چه صندوق های دموکرات ها. به جز اینها عربستان کارهای زیادی برای آمریکا انجام داده است اما دشوار است همه چیز را ذکر کرد.

البته عربستانی ها ضربه واقعی به صنایع نفت صخره ای در ایالات متحده وارد کردند اما به نظر می رسد که آمریکایی ها به دلیل هزینه های بالای تولید نفت صخره ای از این اتفاق بدشان نیامده و بسیار هم خوشحال هستند.

با وجود این ترامپ بر موضع خود پافشاری کرده و باقی ماند.تا آن که پایش به دم در کاخ سفید رسید و شروع کرد به حرف زدن درباره «طلب های آمریکایی که نظام سعودی» به لطف کنندگان آمریکایی پرداخت نکرده است. یک بار جلوی دوربین های تلویزیونی گفت که «ایالات متحده آمریکا در مقابل همه کارهایی که کرده یک سکوی نفت هم به دست نیاورد».

رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین هیچ کاری به هیچ شیوه ای برای جلوگیری از درخواست هایی که خواستار گرفتن غرامت مالی از عربستان و دادن به خانواده های آسیب دیده از حوادث یازدهم سپتامبر 2001  به موجب قانونی که در دوران اوباما رئیس جمهور سابق تصویب شد، انجام نداد. به رغم آن که هیچ گونه سندی مبنی بر دست داشتن مسئولان عربستان سعودی در برنامه ریزی این فاجعه وجود ندارد، لیکن علیه عربستان سعودی در دادگاه های آمریکایی شکایت شده است.علاوه بر آن آمریکایی ها از تهدیدهای ریاض برای انتقام در واکنش به این شکایت ها و فروش اوراق بهادار عربستان در ایالات متحده به ارزش صدها میلیارد دلار، نترسیدند.

پیش از آن که ابرهای خیمه زده بر روابط دو کشور کنار برود و در اواخر ماه آوریل گذشته ترامپ در یکی از مصاحبه های خود تأکید کرد که «اگر به واقعیت برگردیم می بینیم که عربستان با ما صادق نبوده است زیرا ما پول های کلانی برای دفاع از آنها هزینه کرده ایم».

به نظر می رسید که اوضاع بد است و روابط دوستانه ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی به شکل جدی و در طول زمان آسیب خورده است. اما هیچ چیزی صادقانه تر از این ضرب المثل نیست که می گوید:«از دست تو مشت بر دهان خوردن، خوشتر که بدست خویش نان خوردن» به طوری که با دقت در این رابطه ملاحظه شد که مساله آنقدرها هم ناامید کننده نیست.

می توان گفت که ترامپ از زمان به قدرت رسیدنش، خطوط عریضی از نشانه های سیاست خاورمیانه ای اش را تدوین کرد که اصل و جوهره آن بر ایجاد ائتلاف عربی- اسرائیلی ضد ایرانی قرار دارد. امری که عربستانی ها آن را برای خود مناسب تر می بینند به ویژه آن که آنها از زمانی طولانی ایران را دشمن خود می دانند. دوستی با اسرائیل چطور؟ همه چیز در سایه وجود دشمن مشترک امکان پذیر است!

اما اقدام سمبلیک ترامپ با سفر به ریاض بر اساس معیارهای شرقی افتخار بزرگی است زیرا ارباب کاخ سفید اروپا یا همسایگان اش در قاره آمریکایی را انتخاب نکرد. ترامپ حتی چین را هم انتخاب نکرد بلکه به طور مشخص عربستان سعودی را انتخاب کرد و برای آغاز سفرهای خارجی اش عربستان را حتی بر فلسطین اشغالی که پس از عربستان به آن جا سفر می کند، ترجیح داد.

طبیعتا، همه اینها باعث می شود که عربستان سعودی هم پیمان نخست ایالات متحده آمریکا در منطقه شود. و این به شکل خودکار تضمین های امنیتی و روابط گسترده و عمیق و حمایت از نظام حاکم و مشارکت در اصلاحات در پی خواهد داشت.

پر واضح است که عربستانی ها بهای این لطف و تکریم آمریکایی ها را باید بپردازند. همین عربستانی ها اکنون تمایل خود را برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در اقتصاد آمریکا را و نه در هر جایی بلکه به طور مشخص در پروژه های زیرساختی اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا وعده احیای و نوسازی آن را داده بود و انجام این کار را نیز آغاز کرده است.که معنای آن این است که ریاض در تحقق رویای ترامپ سهیم خواهد شد: بازگرداندن دوباره عظمت به آمریکا!

لیکن برای آن که ترامپ لطف کند و این هدیه عربستان را بپذیرد، عربستان باید خریدهایش از سلاح های آمریکایی را بیشتر کند، بخشی از صنایع نفتی اش را به آمریکایی ها بدهد،  چشم انداز بهبود روابط با ایران را فراموش کند و در نهایت و به طور کامل تبدیل به مرکز رو به رو و ضد ایرانی شود و همکاری آشکار با اسرائیل را نیز آغاز کند.

همه اینها هیچ است فقط اینکه آمریکا از عربستانی ها نخواهد که همجنسگرایی را مشروع کند و به زنان اجازه دستیابی به گذرنامه و رانندگی دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.