در آستانه برگزاری انتخابات فردا (روز یکشنبه) در فرانسه، نگرانی مسلمانان فرانسوی بیش از دیگر اقلیت ها در این کشور مشهود است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لوکال فرانسه در گزارشی نوشت: «مارین لوپن» کسی که می خواهد پوشش اسلامی را در فرانسه ممنوع کند، هنوز هم می تواند با پیروزی خود در انتخابات همه را شوکه کند.

نام مارین لوپن به طور معمول کلمات «ضد اسلامی» را در اذهان شکل می دهد. حتی اگر او تلاش کرده باشد تصویر خود را در اذهان رای دهندگان مسلمان با اصرار بر اینکه مذهب شان در واقع «سازگار با جمهوری فرانسه» است بهبود بخشد، باز هم درک این موضوع که او یک اسلام ستیز است، کار سختی نیست.

او زمانی اقامه نماز توسط مسلمانان فرانسه در خیابان های شهرهای این کشور در اعتراض به کمبود فضای مسجد را به اشغالگری نازی ها تشبیه کرد، و به طور منظم شعارهایی را علیه غذای حلال، حجاب، لباس شنای اسلامی و جنبه های مختلف دیگری از فرهنگ اسلامی سر می دهد.

مسجد جامع پاریس هیچ شانسی برای پیروزی لوپن پیش بینی نکرده است و هفته گذشته از رأی دهندگان خواست تا در انتخابات به شکل گسترده ای به «امانوئل ماکرون» رای بدهند. در بیانیه این مسجد آمده است: ستاد انتخاباتی ماکرون وعده داده است برای آینده فرانسه و اقلیت های مذهبی مفید باشد.»

1491402225_unnamed

اما حتی اگر ماکرون با بیش از 20 درصد از آراء از لوپن پیشی گرفته باشد، هیچ کس پیروزی لوپن را نمی تواند رد کند، و شما ممکن است فکر کنید که جامعه مسلمانان فرانسه که حدود چهار تا شش میلیون نفر جمعیت دارند، وحشتزده هستند.

در حالی که هیچ شکی نیست که مسلمانان از اوضاع فعلی نگرانند، دلایلی هم وجود دارد که چرا مسلمانان فرانسه همگی دیوانه وار برای بدترین حالت آماده نیستند:

1. زیرا بسیاری از رای دهندگان به دیگر سیاستمداران هم همچون لوپن بی اعتمادند

هنگامی که روزنامه لوکال با نمازگزاران در مسجدی در شمال شرق پاریس قبل از دور اول انتخابات مصاحبه می کرد، هیچ کس به این موضوع اشاره ای نکرد که لوپن از دیگر کاندیداها بدتر است.

«آمادو» 57 ساله گفت: «این درست است که مارین لوپن یک اسلام ستیز است، اما همه آنها این چنین هستند پس چه تفاوتی می تواند میان او و دیگر کاندیداها باشد؟ او تنها کسی است که در مورد اسلام ستیزی آشکارا صحبت می کند، در حالی که بقیه کاندیداها اسلام هراس هستند اما آن را مخفی می کنند.»

بسیاری از مسلمانان در فرانسه احساس می کنند که سیاستمداران و احزاب سیاسی کشورشان در تمامی طیف ها برای کسب آراء بیشتر به  ضربه زدن به مسلمانان متوسل می شوند.

«هنی مولای» بنیانگذار وب سایت «کتاب ذوب» (Melting Book) که هدف آن تقویت صدای اقلیت ها در رسانه ها است، بر این باور است که ماکرون هم در همان دامی افتاد که سیاستمداران دیگر زمانی در آن گرفتار شده بودند.

او به شبکه الجزیره گفت: «هجمه علیه مسلمانان غیر قابل اجتناب است، به خصوص اگر شما بخواهید وارد الیزه شوید.»

 

2. زیرا مسلمانان هم مانند بسیاری از رای دهندگان فرانسوی، احساس می کنند از حقوق خود محروم هستند

همان طور که «محمد موسوی» رئیس اتحادیه مساجد فرانسه به لوکال گفت رای دهندگان مسلمان در سال 2017 در درجه اول به شهروندان فرانسوی تبدیل شده اند که در قبال سیاست خشمگین و بی تفاوت هستند.

در سال 2012 حدود 86 درصد از جمعیت مسلمانان فرانسوی به «فرانسوا اولاند» رای دادند و مانند دیگر رای دهندگان به ویژه قشر کارگر، از اینکه با تغییری مواجه نشدند سرخورده شدند.

بنابراین حتی اگر تهدید لوپن به اندازه کافی به آنها برای رای دادن انگیزه ندهد، و فرانسه در آراء ممتنع رکورد بزند، روشن است که مسلمانان کشور تنها افراد سرخورده نیستند.

در مسجدی در ناحیه 19 شهر «پاریس»، یک مرد میانسال به نام اسماعیل که الجزایری الاصل است، به لوکال گفت که او نمی خواهد در انتخابات شرکت کند.

او گفت: «بسیاری از مردم در این مسجد به سیاست علاقه ای ندارند. مردم اینجا احساس می کنند که نسبت به آنها بدرفتاری می شود. آنها فکر می کنند که سیاستمداران همه منافق هستند. پس چرا باید به آنها رای داد؟»

3. زیرا آنها می دانند که اگر لوپن هم انتخاب شود، از آنها محافظت می شود

حتی اگر لوپن هم مانند شوکی که با برگزیت و پیروزی ترامپ به جهان وارد شد، با پیروزی خود همه را شوکه کند، مسلمانان اطمینان دارند که قانون اساسی فرانسه و نهادهای سیاسی از آنها در برابر تندروی های احتمالی اش حمایت خواهد کرد.

برای شروع حزب لوپن در حال حاضر نمایندگان کمی در پارلمان دارد بنابراین بعید است در ماه ژوئن بتواند اکثریت را در انتخابات پارلمانی به دست آورد و بدون اکثریت در او قادر نخواهد بود اصلاحات مد نظر خود را از جمله ممنوعیت پوشش زنان در اماکن عمومی اجرایی کند.

محمد موسوی از اتحادیه مساجد فرانسه گفت: «مسلمانان مانند سایر شهروندان فرانسوی اطمینان دارند که نهادهای این کشور محدودیت هایی بر قدرت وی اعمال خواهند کرد.»

او گفت: «شورای قانون اساسی اطمینان حاصل خواهد کرد که تمام قوانین همراستا با قانون اساسی فرانسه هستند.»

او با اشاره به این واقعیت است که احزاب دیگر بعید است با لوپن تشکیل ائتلاف بدهند، گفت: «این کار برای او به عنوان رئیس جمهور سخت خواهد بود. او باید توانایی متحد کردن مردم را داشته باشد که برای او کار دشواری خواهد بود.»

اسماعیل هم با او هم عقیده است و می گوید: «حتی اگر او برنده شود، مهم نیست. من از او نمی ترسم. چرا باید بترسم؟ او برای تغییر قوانین و دشوار کردن زندگی برای مهاجران و مسلمانان قدرت نخواهد داشت. برای همین است که قانون اساسی و مجمع ملی وجود دارد.»

 

4. زیرا لوپن وجهه خود را بهبود بخشیده است

لوپن تلاش های بسیاری برای بهبود وجهه خود که در دوره پدرش «ژان ماری» بسیار آسیب دیده بود، انجام داده است.

اخیرا او اشاره کرده است که او ضد اسلامی نیست بلکه ضد اسلام بنیادگرایی و افراط گرایی است.

در حالی که او تلاش می کند این تغییر رویکرد خود را برجسته سازد و خود را قابل انتخاب تر از پیش نشان دهد، در تلاش است تا برای دلجویی از مسلمانان این گونه نشان دهد که اسلام با جمهوری فرانسه مطابقت دارد؛ اظهاراتی که به مزاج بسیاری از اعضای حزب او خوش نیامده است.

«رشید» یک مرد متولد الجزایر به لوکال گفت: «من یک مسلمان هستم، اما مخالف لوپن نیستم. من فکر می کنم او در برابر کسانی می ایستد که از جانب آنها احساس خطر کند.»

 

5.  زیرا برخی از رای دهندگان مسلمان واقعا از لوپن حمایت می کنند

محمد موسوی گفت که جامعه مسلمان، مثل بقیه فرانسوی ها رای دهندگانی از همه گرایش های سیاسی دارند.

بر اساس گزارش مجله لوپوئن، حدود 4 درصد از رای دهندگان مسلمان در دور اول انتخابات 2012 لوپن را ترجیح دادند، اما انتظار می رود این تعداد در این دور افزایش یابد.

این رأی دهندگان اغلب اسلام افراطی را همچون لوپن ناخوشایند می دانند.

 

6. زیرا بسیاری هنوز بر این باورند که لوپن پیروز نخواهد شد

اما در حالی که هیچ تحلیلگری هنوز احتمال پیروزی لوپن را رد نکرده است، دلایل بسیاری برای غیرمحتمل بودن این مسئله وجود دارد.

... اما اجازه دهید وانمود نکنیم که هیچ کس نگران نیست.

با وجود همه موارد، اشتباه خواهد بود اگر که بگوییم جامعه مسلمانان به هیچ وجه از قدرت گرفتن مارین لوپن نگران نیست.

«سلیمان نادور» مسئول بخش ارتباطات مسجد اعظم پاریس گفت که جامعه مسلمانان نگران این انتخابات و چشم انداز پیروزی لوپن است.

او گفت: «امروز ما ترس کمی در مورد داشتن جبهه ملی با مارین لوپنِ بسیار قدرتمند داریم. در سراسر اروپا - به ویژه در فرانسه - فشارهایی به سمت راست افراطی و احزاب بیگانه هراس وجود دارد و بدیهی است که مسلمانان فرانسه نیز نگران باشند. لوپن می گوید اینجا (فرانسه) خانه ماست اما اینجا خانه ما هم هست و ما می خواهیم احساس کنیم که در خانه مان هستیم و بدون توجه به مذاهب و باورهای خود، با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.»

مسجد جامع پاریس پس از دور اول انتخابات به مسلمانان این کشور هشدار داده است که به لوپن رای ندهند.

دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه فردا یکشنبه (۷ مه/ ۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌ شود. امانوئل ماکرون و مارین لوپن دو رقیب این انتخابات، روز پنجشنبه در یک مناظره تلویزیونی روبروی هم قرار گرفتند. ماکرون و لوپن در مناظره تلویزیونی خود به تندی از یکدیگر انتقاد کرده و طرف مقابل را بارها به دروغگویی و ناتوانی متهم کردند.

ظاهرا این چالش پرتنش کفه‌ ترازو را به نفع ماکرون سنگین ‌تر کرده است به گونه ای که آخرین نظرسنجی موسسه ایپسوس پیش از انتخابات، که به سفارش رادیو فرانسه انجام شده نشان می ‌دهد که آراء ماکرون به نسبت ابتدای هفته حدود دو نیم درصد افزایش یافته است.

در نظرسنجی دیگری که توسط موسسه Elabe انجام شده ماکرون 62 و مارین لوپن 38 درصد آرا را در انتخابات روز یکشنبه به دست خواهند آورد.

انتظار می ‌رود بخش قابل توجهی از کسانی که در دور اول انتخابات به رقیبان ماکرون رای داده‌ اند به خاطر نگرانی از پیامدهای پیروزی راست‌ گرایان افراطی، در دور دوم به نفع او رای دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.