پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عبدالباری عطوان در یادداشتی نوشت:

مادر جنگ ها در خاورمیانه در راه است

کارشناسان نظامی اسرائیلی تأکید می کنند که حزب الله بیش از صد هزار موشک در ابعاد و حجم هایی مختلف دارد و در صورت وقوع جنگ حزب الله می تواند روزانه دو هزار موشک به عمق سرزمین های اشغالی شلیک کند و این بسیار بیشتر از 150 موشکی است که حزب الله لبنان در جنگ جولای 2006 به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی نوشت:هر کسی این روزها روزنامه های لبنانی و اسرائیلی را و نیز برنامه های سیاسی تلویزیون های دو طرف را دنبال کرده باشد این تصور قطعی برایش به وجود می آید که جنگ میان اسرائیل و حزب الله لبنان در آینده نزدیک در راه است و بیشتر نشانه ها و تحلیل های تحلیلگران برجسته نظامی که ژنرال ها هستند در این راستا قرار دارند.

چیزی که باعث شد این پیش بینی ها داغ شود اقدام حزب الله لبنان برای برگزاری یک گردش برای ده ها روزنامه نگار لبنانی و خارجی در جنوب لبنان بود که اقدام بی سابقه بود که طی آن نیروهای حزب الله در یکی از دشت ها با سلاح های کامل خود ظاهر شدند  آن هم در چند متری مرزهای فلسطین اشغالی که پیامی واضح است که می گوید حزب الله تهدیدهای اسرائیل برای راه اندازی جنگ را کاملا جدی گرفته است.

روزنامه جیروزالیم پست راستگرای اسرائیلی چند روز پیش فاش کرد که رژیم اسرائیل در سایه توقع برای آغاز جنگ، طرحی برای تخلیه صدها هزار اسرائیلی مقیم در منطقه «الجلیل» در نزدیکی مرزهای لبنان دارد و کارشناسان آکادمیک اسرائیلی بر این باورند که رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید و تایید بی حد و حصرش از «بنیامین نتانیاهو»که با اتهام های فساد رو به روست و نیز گرد آوردن کشورهای عربی از جمله مصر و اردن و برخی کشورهای حاشیه خلیح فارس برای تشکیل «ناتوی خاورمیانه»علیه ایران چه بسا میزان نگرانی را بالا می برد و این اقدامات باعث می شود که جنگ علیه ایران به راه بیفتد.

کارشناسان  نظامی اسرائیلی تأکید می کنند که حزب الله بیش از صد هزار موشک در ابعاد و حجم هایی مختلف دارد و در صورت وقوع جنگ حزب الله می تواند روزانه دو هزار موشک به عمق سرزمین های اشغالی شلیک کند و این بسیار بیشتر از 150 موشکی است که حزب الله لبنان در جنگ جولای 2006 به سمت سرزمین های اشغالی  شلیک کرد.

رهبران اسرائیلی حزب الله لبنان را خطرناک تر از هر زمانی در گذشته می دانند آن هم پس از آن که قدرت و مهارت های جنگی اش افزایش یافت و زرادخانه اش پر از موشک های مدرن و پیشرفته دانست امری که باعث می شود که اسرائیل نتواند با حمله پیشگیرانه تلفاتش را کم کند و هیبت و عظمت را به ارتش اسرائیل پس از شکست در جنگ های اخیر نوار غزه و پیش از آن جنگ جولای در لبنان در سال 2006 بازگرداند.

نظریه بازها که بر طبل های جنگ می کوبند می گوید که این حمله پیشگیرانه پیش از آن که حزب الله توان هجومی بزرگتری به دست آورد  و به دلیل آن که اکنون در جنگ سوریه سرگرم است،ضروری است، علاوه بر آن که تلفات اسرائیل اکنون بسیار کمتر از زمانی خواهد بود که جنگ یک یا دو یا سه سال دیگر به راه بیفتد.

چیزی که بیش از همه اکنون رهبران اسرائیلی را نگران می کند گسترش استقرار حزب الله لبنان و نیروهای سپاه پاسداران ایران در جنوب سوریه و گشودن جبهه جولان است. به نوشته عبدالباری عطوان، در حال حاضر نزدیک به 25 هزار نیروی ایرانی در سوریه حضور دارند و نیروهایی از سپاه پاسداران، نیروهایی از پاکستان،افغانستان و عراق حضور دارند و ممکن است این نیروها شاخه های نظامی حزب الله در جولان شوند. این همان چیزی است که ترور دو شهید یعنی «سمیر قنطار»و «جهاد عماد مغنیه» را تفسیر می کند که با کارشناسان نظامی سپاه پاسداران ایران برای احیای این جبهه برنامه ریزی می کردند.

تهدید به حمله به انبارهای گاز سمی در شهر «حیفا» و نیروگاه هسته ای دیمونا و چاه های گاز و سکوهایش در دریای مدیترانه توسط سید «حسن نصرالله» رهبر حزب الله در چند سخنرانی اخیر خود فقط در چارچوب جنگ روانی صورت نگرفته است بلکه بازتاب دهنده حالت اعتماد به نفس روز افزون رهبر مقاومت جنوب و برای ایجاد رعب و وحشت در قلب های اسرائیلی است.

حمله به انبار سلاحی که گفته شد وابسته به حزب الله لبنان در نزدیکی دمشق در هفته گذشته با موشک های اسرائیلی چه بسا برای به چالش کشیدن روسیه و حزب الله و در تنگنا قرار دادن رهبران سوریه بوده است و نیز تلاشی برای این بود که به مانند پاسخ به بمباران یک کاروان سلاح برای حزب الله در نزدیکی شهر«تدمر»پاسخ دهند لیکن این مثلث خویشتنداری کرده و با این موشک ها مقابله نکردند و پاسخ ندادند آن هم به دلایلی که همچنان مبهم مانده است لیکن برخی بر این باورند که پاسخ پیش روی استراتژیک خواهد بود.

صحنه در دو جبهه لبنان و سوریه آماده جنگ است و حالت آرامش چه بسا طول نخواهد کشید به ویژه آن که جنگ آینده در صورتی که آتش اش شعله ور شود فقظ ضد حزب الله نخواهد بود بلکه مقدمه ای برای جنگ علیه ایران و محور اش  است که کمربند نظامی و استراتژیک اش از «مزار شریف» در غرب افغانستان شروع می شود و تا سواحل لبنان در دریای مدیترانه می رسد.

همه گنبدهای آهنین در جهان نمی توانند با دو هزار موشک که به مانند باران بر سر شهرهای و شهرک های یهودی نشین اسرائیلی در فلسطین اشغالی می بارند، مقابله کنند و چه بسا اوضاع با پیوستن جنبش حماس و دیگر گروه های مبارز فلسطینی مانند جهاد و جبهه مردمی و نیروهای مقاومت مردمی به این جنگ و رها کردن عنان زرادخانه  موشک های شان برای حمله به اهداف اسرائیلی در جنوب، خطرناک تر شود زیرا این جنگ در صورت وقوع آن مادر و پدر جنگ ها و چه بسا آخرین جنگ خواهد بود و پیروزی های عربی و اسلامی بیش از هر زمانی در گذشته محتمل تر خواهد بود آن هم به یک دلیل ساده زیرا کسانی که نماینده عربها و مسلمانان هستند نه ارتش های سنتی «شکم بزرگ» هستند بلکه گروه های مقاومت مومن هستند که چشم به شهادت دارند.

این جنگی است که امت های عرب و اسلامی را متحد می کند و به حالت های اختلاف و چند دستگی پایان می دهد و نیز به همه تلاش ها برای تبدیل اسرائیل از دشمن به دوست پایان می دهد...هیچ مساله ای به جز مساله فلسطین نیست که متحد یا متفرق کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.