پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دلیل دست داشتن سعودیها در حملات 11 سپتامبر اعلام شد؛

شکایت شرکتهای بیمه آمریکا از 2 بانک عربستانی و شرکتهای بن لادن

بیش از 12 شرکت بیمه آمریکایی از 2 بانک عربستانی و شرکت های عربستانی مرتبط با خاندان بن لادن و چند جمعیت خیریه ای در ارتباط با حملات یازدهم سپتامبر 2001 شکایت کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بیش از 12 شرکت بیمه آمریکایی مرتبط با شرکت «ترافیلرز کوز»با ارائه شکایتی خواستار 4.2 میلیارد دلار به عنوان غرمت از دو بانک عربستانی و شرکت های عربستانی مرتبط با خاندان «اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده و شماری از جمعیت های خیریه ای در ارتباط با حملات یازدهم سپتامبر شدند.

این شکایت شب گذشته به دادگاه جزایی آمریکا در «منهتن » ارائه شد و جدیدترین اقدامی به شمار می رود که نهادهای عربستانی را مسئول حقوقی حملات یازدهم سپتامبر می کند.

در جریان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 در نیویورک و واشنگتن 3هزار نفر کشته شدند.

فهرست نهادهایی که از آنها شکایت شده شامل ده نهاد است از جمله بانک«الراجحی»، بانک تجاری «الاهلی»، شرکت های«دله افکو در کشورهای عربی» و «محمد بن لادن» و نیز «اتحادیه علمای اسلامی» و جمعیت های خیریه می شود.

در این شکوائیه این نهادها به «کمک و تحریک» به انجام حملات از طریق «فعالیت ها برای حمایت از القاعده» در سال های قبل از حملات متهم شده اند.

در این شکایت آمده است که «بدون کمک ارائه شده توسط نهادهایی که از آنها شکایت شده القاعده نمی توانست در برنامه ریزی و هماهنگی و اجرای حملات یازدهم سپتامبر موفق شود؛ حملاتی که در نتیجه قابل پیش بینی و عمدی حمایت مادی و کمک شان به القاعده رخ داده است.»

شرکت های بیمه خواستار استرداد مبلغ هایی شدند که به دارندگان اسناد بیمه داده اند که از مشکلات،تلفات و خسارت ها در دارایی و کارهای شان در نتیجه این حملات رنج بردند.

در همین حال، امکان دسترسی فوری به نهادهایی که از آنها شکایت شده برای آن که واکنش نشان دهند، وجود ندارد.

پیش از این بانک الراجحی گفت که دادگاه های آمریکایی«بارها» درخواست مشابه علیه این بانک که «هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد» را رد کرده اند.

حکومت عربستان سعودی و دیگر نهادهای وابسته به حکومت از جمله صندوق عمومی سرمایه گذاری و صندوق ثروت حاکمیتی عربستان بیشتر سهام بانک تجاری الاهلی را در اختیار خود دارند.

برخی از شکایت های دیگر که در منتهن در حال بررسی هستند، تلاش می کنند که عربستان را مسئول حقوقی در قبال افراد و شرکت های بیمه کنند زیرا این کشور متهم است که در حملات یازدهم سپتامبر دست دارد این در حالی است که دولت عربستان چنین گمانه هایی را رد می کند.

عربستان سعودی برای مدتی طولانی از محاکمه در ایالات متحده مصون مانده بود لیکن کنگره در سپتامبر گذشته اجازه داد که دادگاه های آمریکایی به چنین شکایت هایی رسیدگی کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.