برخی از کارشناسان سکوت سیستم های دفاع هوایی روسیه مستقر در سوریه در زمان حمله موشکی آمریکا به سوریه را اجتناب از وقوع جنگ هسته ای تفسیر کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه روسی  ایزوستیا در گزارشی نوشت: «سرگئی سوداکوف» عضو آکادمی علوم نظامی در روسیه در گفت و گو با روزنامه ایزوستیا گفت که خویشتنداری نظامیان روس احتمال وقوع جنگ هسته ای را دور کرد.

وی تصریح کرد:« پرسش اساسی که همه آن را مطرح می کنند این است که چرا سیستم دفاع موشکی روسیه همه این موشک ها را سرنگون نکرد؟ و مردم بر این باورند که روسیه باید این کار می کرد و جلوی حمله را می گرفت. لیکن اگر این موشک ها را روسیه سرنگون می کرد چه بسا امروز صبح از خواب بیدار نمی شدیم زیرا احتمال داشت که «نزاع هسته ای» رخ دهد با علم به اینکه اگر این نزاع رخ می داد درگیری میان دو کشور هسته ای در اراضی کشور سومی می بود».

وی افزود:« رژیم اسرائیل و ترکیه هر از چند گاهی سوریه را بمباران می کنند لیکن ما از فرودگاه و تاسیسات خودمان حمایت می کنیم. من بر این باورم که یک تصمیم سیاسی وجود داشت که این موشک ها سرنگون نشوند زیر اگر جلوی آنها را می گرفتیم در سطح دفاع موشکی میان ایالات متحده و روسیه نزاع رخ می داد».

این کارشناس صدور دستور حمله به سوریه توسط«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را نزدیک شدن به چیزی دانست که می توان آن را «جنگ داغ» نامید.

وی تأکید کرد:« اگر روس ها خویشتنداری نمی کردند و دستور سرنگونی توماهوک داده می شد، جنگ هسته ای به وقوع می پیوست».

«ولادیسلاو شوریگین» کارشناس نظامی نیز گفت که سیستم های دفاع موشکی مستقر در سوریه فقط از رهبران روسیه دستور می گیرند و مسئولیت حمایت از تاسیسات نظامی وابسته به ارتش روسیه را  به عهده دارند. و چارچوب دفاع الکترونیکی آنها پایگاه های روسیه و مراکزی است که نیروهای روسیه در آنها حضور دارند و برخورد آنها با اهداف دیگر تابع فرایند بازنگری در نقش آنهاست و باید با دستور رهبران بلندپایه صورت گیرد.»

این کارشناس افزود:« ایالات متحده آمریکا قبل از حمله از طریق کانال های دیپلماتیک حمله را به روسیه اطلاع داد و روسیه نیز به طرف سوری اطلاع داد و طرف سوری نیز نظامیان و تجهیزات خود را از پایگاه هوایی تخلیه کرد.»

لیکن«ویکتور اولیویچ» کارشناس برجسته در مرکز سیاست های آنی این را یادآوری کرد که آخرین حمله اسرائیل به سوریه پایگاهی را هدف قرار داد که نظامیان روس در آن حضور دارند.

اولیویچ حمله های اسرائیلی ها به سوریه و حمله آمریکا را با هم مرتبط دانست.

این کارشناس روسی تأکید کرد که حمله اسرائیل به سوریه برای محک زدن واکنش روسیه صورت گرفت.

ویکتور اولیویچ در ادامه گفت:« با وجود این روسیه ترجیح داد واکنش اش را به آینده موکول کند. لیکن به شکل مناسب واکنش نشان می دهد».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.