محافل مطبوعاتی اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا را یک «تجاوز» و «تعدی» توصیف کرده ‌اند چرا که وی برای این کار حتی از کنگره هم مشورت نگرفته بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تجاوز نظامی آمریکا به خاک سوریه و یک پایگاه نظامی «الشعیرات» در نزدیکی شهر «حمص» در این کشور با اعتراضات بسیاری مواجه شده است.

انتقادات از حمله آمریکا به سوریه شدت گرفته است و مخالفان این حمله آن را «غیرقانونی» به شمار می ‌آوردند. برخی نیز این حمله را مغایر با قانون اساسی آمریکا عنوان کرده‌ اند.

این حمله یکجانبه که فاقد مجوز لازم از سوی کنگره و سازمان ملل متحد بود، این سوال را برانگیخته که آیا ترامپ حق داشته چنین اقدام جنگی را انجام دهد یا خیر.  رسانه های جهانی از جمله بسیاری از مطبوعات آمریکایی این اقدام آمریکا را غیرقانونی خوانده اند که عبارتند از:

نیویورک تایمز

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: در سایه منشور سازمان ملل، معاهده ای که آمریکا آن را تصویب کرده، تنها در صورت تجاوز به خاک کشوری دیگر مجاز است: اینکه شورای امنیت اجازه دهد یا این اقدام برای دفاع از خود صورت گیرد. در مورد تجاوز اخیر به خاک سوریه هیچ یک از این دو مورد دیده نشده است.

هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد؛ چه این توجیه با ادعای تلافی حمله شیمیایی باشد و چه مداخله بشردوستانه.

اما روسای جمهور از هر دو حزب آمریکا – جمهوری خواه و دموکرات – به خود اجازه می دهند بدون مجوز به چنین اقدامات نظامی یک جانبه ای دست بزنند.

وب سایت اتحادیه آزادی ‌های شهروندی آمریکا

«حنا شمسی» رئیس پروژه امنیت ملی در اتحادیه آزادی ‌های شهروندی آمریکا نیز در مطلبی در سایت این اتحادیه نوشت: هیچ چیزی غیرقانونی بودن این اقدام ترامپ را توجیه نمی کند.

ترامپ بدون دریافت هیچ مجوزی از سوی کنگره و یا داشتن حق قانونی برای انجام این کار به کشوری حمله کرده که هیچ اقدامی علیه ما انجام نداده است.

آمریکا تاریخچه طولانی و دردناکی در خصوص به خطر انداختن و نقض حقوق شهروندی و آزادی های مدنی در طول جنگ ها داشته است.

بنابراین جا دارد کنگره آمریکا هر چه سریع تر ترامپ را در خصوص این اقدام در سوریه مورد بازخواست قرار دهد. او باید دلایل موجهی را در مورد اقدام خود در سوریه به کنگره و مردم ارائه کند.

دموکراسی ناو

پایگاه اینترنتی دموکراسی ناو(اکنون) نیز نوشت: آمریکا بدون دریافت مجوزی از کنگره و به شکل غافلگیر کننده ای نخستین اقدام نظامی علیه نیروهای سوریه از آغاز جنگ سوریه در شش سال گذشته تاکنون رقم زد؛ این در حالی است که این کار یک اقدام جنگی و تخلف از قوانین بین المللی محسوب می شود.

این حمله تنها چند روز پس از آن انجام گرفت که دولت ترامپ اعلام کرد از ماندن بشار اسد در قدرت حمایت می کند.

نیشن

روزنامه نیشن آمریکا نیز نوشت: این اقدام بدون دریافت مجوز لازم و به صورت غیرقانونی انجام گرفت. این در حالی است که کنگره به روزهای تعطیلات بهاری خود نزدیک می شود. اما با توجه به بروز چنین شرایط فوق العاده ای باید تعطیلات خود را لغو کند و در مورد اقدام ترامپ در سوریه رای گیری کند.

این اقدام غیرقانونی ترامپ در سوریه باید توسط نمایندگان به دقت پیگیری شود.

روزنامه محافظه کاران آمریکا

روزنامه محافظه کاران آمریکا موسوم به «امریکن کانزروتیو» نیز نوشت: ترامپ با حمله به سوریه نه تنها آمریکا را به تخلف از تعهداتش محکوم کرد، بلکه قانون اساسی را نیز نقض کرد.

اقدام ترامپ عبور از خطوط قرمز بود و سابقه ای را ایجاد کرد که روسای جمهور بعدی می توانند به واسطه آن در آینده دست به جنگ های غیرقانونی بزنند.

این یک اقدام نادر است که در امریکا یک رئیس جمهور همزمان هم قانون اساسی را نقض کند و هم از منشور سازمان ملل تخلف کند.

آتلانتیک

وب سایت آتلانتیک نوشت: ترامپ می دانست که برای این اقدام به تایید کنگره نیاز دارد اما بدون مجوز دست به حمله به سوریه زد.

ترامپ در 20 ژانویه برای اقدام نظامی علیه کشور دیگر سوگند نخورده بود. بلکه سوگند خورده بود به قانون اساسی پایبند یماند.

در قانون اساسی آمریکا انجام چنین حملاتی به تایید کنگره نیاز دارد. اگر رئیس جمهور برای چنین فرمان یک جانبه نظامی مورد بازخواست قرار نگیرد، قانون اساسی چه ارزشی می تواند داشته باشد؟

کنگره با بی تفاوتی در قبال اقدام نظامی آمریکا در لیبی در دوره اوباما نیز اشتباه بزرگی مرتکب شد و اکنون این اشتباه را تکرار خواهد کرد اگر که در قبال ترامپ هم سکوت کند.

شاید اقدام برای استیضاح ترامپ به دلیل انجام این حمله فاقد مشروعیت کافی باشد، اما باعث می شود قانونگذاران ضد جنگ آن را در راس پیش نویس سند خود برای استیضاح وی قرار دهند و به ترامپ هشدار دهند که اگر بار دیگر چنین اقداماتی را تکرار کند، ائتلافی برای برکناری وی از قدرت لابی گری خواهد کرد.

کانورسیشن

پایگاه خبری - تحلیلی کانورسیشن در گزارشی نوشت: برای تعیین مشروعیت چنین حمله ای باید دید که آیا آن قانونی، موجه و هدفمند هست یا خبر. حمله هوایی ترامپ به حمص فاقد هر سه این معیارها بود.

این حملات که با 59 موشک کروز انجام گرفت، قطعا غیرقانونی بود زیرا دفاع از خود نبود بنابراین به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیاز داشت. آمریکا چنین تاییدیه ای را دریافت نکرد و هیچ مقرراتی در قوانین بین المللی برای مجازات نظامی یکجانبه وجود ندارد.

پالیتیکس

پایگاه خبر پالیتیکس انگلیس نیز عنوان گزارش خود برای حمله به سوریه را این چنین نوشت: «بمباران سوریه توسط ترامپ غیرقانونی بود» و در آن به شرح این حمله پرداخت و در نهایت ترامپ فاقد توجیهات لازم برای توضیح دادن در مورد چنین اقدامی دانست.

کامن دریمز

پایگاه «کامن دریمز» هم نوشت: گروه های صلح طلب و فعالان سراسر جهان در روز جمعه حمله موشکی ترامپ به سوریه را محکوم کردند و آن را اقدامی بی پروا، ریاکارانه و غیرقانونی خواندند.

آنها این حمله را اقدام غیرقانونی جنگی خواندند که تنها اوضاع انسانی در سوریه را وخیم تر می کند.

قرار است اعتراضات در امریکا و کانادا ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.