روابط سیاسی و نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حال حاضر قوی تر از همیشه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: رئیس جمهور ایران در تلاش برای توسعه روابط گرم دوجانبه با روسیه که به واسطه همکاری برای خاتمه دادن به جنگ سوریه تقویت شده، روز گذشته با نخست وزیر روسیه دیدار و گفت و گو داشت.

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در سفر به شهر «مسکو» به «دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه گفت: «من امیدوارم که به نقطه عطفی در توسعه روابط دو جانبه دست یابیم.»

در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده، انتظار می رود معاملات تسلیحاتی و سرمایه گذاری روسیه در بخش انرژی ایران از موضوعات مورد بحث در این سفر روحانی باشد.

روحانی در خصوص چند توافق نامه اقتصادی با مقامات روس به بحث و گفت و گو خواهد پرداخت.

«رضا مصطفوی طباطبایی» یک تحلیلگر انرژی و رئیس شرکت ENEXD مستقر در شهر «لندن» گفت: «روحانی می خواهد قبل از انتخابات دست کم یک معامله را بر اساس قراردادهای نفتی جدید نهایی کند.»

او ادامه داد: «شرکت های غربی مانند توتال (فرانسه) در انتظار تأییدیه آمریکا قبل از هر گونه سرمایه گذاری در ایران هستند، بنابراین شرکت های روسی تنها شانس روحانی پیش از انتخابات محسوب می شوند.»

روسیه و ایران به عنوان متحدان کلیدی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به نوبه خود نقش تعیین کننده ای در 18 ماه گذشته در جزر و مد جنگ سوریه بازی کرده اند.

هنگامی که جنگنده های روسیه از یک پایگاه هوایی در ایران برای انجام حملات علیه اهدافی در سوریه در تابستان گذشته استفاده کردند، اولین باری بود که مسکو از دهه 1940 استقرار نظامی در ایران داشت.

روابط اقتصادی نیز به موازات همکاری های نظامی توسعه یافت. با توجه به بیانیه وزارت توسعه اقتصادی روسیه، تجارت دو جانبه بین تهران و مسکو بین ژانویه 2016 و ژانویه 2017 دو برابر شده است. «الی گرانمایه» عضو ارشد سیاست در شورای روابط خارجی اروپا گفت: «روابط سیاسی و نظامی بین جمهوری اسلامی و روسیه در حال حاضر قوی تر از همیشه است.»

این بهبود روابط میان ایران و روسیه، نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را برانگیخته است.

پس از اینکه ایران در اواخر ماه ژانویه آزمایش موشکی انجام داد، ترامپ در پیام توییتری به ایران هشدار داد و سریعا به سمت اعمال تحریم های جدید علیه ایران پیش رفت.

از بزرگترین نگرانی های احتمالی واشنگتن، فروش تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی است.

در زمینه انرژی، روسیه در پاییز گذشته نقش کلیدی در کمک به در هم شکستن بن بست ایجاد شده بر سر کاهش سطح تولید اوپک ایفا کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این خصوص شخصا وارد عمل شد و باعث شد عربستان با کاهش تولید موافقت کند، در حالی که ایران اجازه یابد تولید خود را تقویت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.