گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی در نزدیکی پارلمان انگلیس را برعهده گرفت؛ اما چرا چنین حمله در مقیاس کوچکی؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: به گفته تحلیلگران، داعش مسئولیت جنایاتی مانند حمله وست مینستر را در تلاش برای پنهان کردن خسارت های بزرگی که در سوریه و عراق دیده، برعهده گرفته است.

یک روز پس از حمله لندن و کشته و زخمی شدن 43 نفر، «خالد مسعود» 52 ساله در بیانیه ای تبلیغاتی از سوی داعش به عنوان سرباز این گروه تروریستی معرفی شد.

کارشناسان می گویند عدم ارائه اطلاعات مربوط به زندگینامه و جزئیات اقدام عامل این حمله نشان می دهد که داعش نمی توانسته به طور مستقیم این حمله را در خارج از ساختمان پارلمان انگلیس برنامه ریزی کرده باشد.

«ژان مارک ریکلی» از کالج کینگز لندن و مرکز ژنو برای سیاست های امنیتی گفت: عناصر جذب نیرو در این گروه می توانسته اند به صورت آنلاین با مسعود در تماس بوده باشند.

او به ایندیپندنت گفت: «وقتی داعش به طور مستقیم دستور یک حمله را نداده باشد، باید دید که آیا این فرد با اعضای داعش در ارتباط بوده است یا خیر.»

او ادامه داد: «مفهوم «گرگ تنها» مشکل دارد زیرا در بسیاری از موارد با فرد استخدام کننده ارتباطی وجود دارد، و یا افراد درگیر در گروه تروریستی قابل پیگرد هستند. حملات گرگ های تنها بسیار نادر است.»

دکتر ریکلی گفت در حالی که داعش به دنبال بهبود وجهه خود است، در پذیرش مسئولیت حملات نیز محتاطانه عمل می کند.

«رناد منصور» از برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اتاق فکر «چاتم هاوس» نیز گفت که ایده حملات «گرگ های تنها» مشکل ساز بود.

او گفت در حالی که بسیاری از مهاجمان بدون جهت عمل می کنند، اغلب بخشی از شبکه های گسترده تر افراطی آنلاین یا آفلاین هستند.

دکتر منصور به ایندیپندنت گفت: «داعش یک سازمان متمرکز نیست. گاهی اوقات شما افرادی را در این شبکه ها دارید که به سوریه می روند و باز می گردند اما ارتباط دادن مستقیم آنها با داعش کار دشواری است.»

محققان در حال کاوش در مورد ارتباط احتمالی مسعود به یک شبکه افراطی گسترده تر هستند و می گویند اگر چه اطلاعاتی در مورد اهداف وی در دست نبوده، او توسط سازمان امنیت داخلی انگلیس (ام آی 5) مورد بازجویی قرار گرفته است.

مسعود به واسطه جرائمی چون خشونت، حمله، در اختیار داشتن سلاح های تهاجمی و اخلال در نظم عمومی در سال 1983، برای پلیس شناخته شده بود.

تحقیقات نشان داده است که بیش از نیمی از عناصر اروپایی داعش دارای سابقه کیفری هستند.

این گروه تروریستی به خودی خود اصطلاح «گرگ تنها» را دوست ندارد، و به حامیان خود آموزش می دهد که به جای آن، از اصطلاح «تنها ترور» استفاده کنند.

«ابو محمد عدنانی» سخنگوی اصلی داعش قبل از اینکه در یک حمله هوایی در ماه اوت کشته شود، اطلاعیه هایی صادر کرد و طی آن از حامیانی که قادر به پیوستن به صفوف داعش در سوریه و عراق نبودند خواست تا در کشورهای خود دست به اقدام تروریستی بزنند.

آخرین اطلاعیه او در ماه مه منتشر شد که طی آن وی خواستار ارتکاب جنایات در طول ماه مبارک رمضان شد.

از زمان مرگ عدنانی، تبلیغات داعش بر تحریک حملات تروریستی در اروپا، آمریکا، استرالیا و کشورهای دیگر حامی عملیات نظامی علیه این گروه متمرکز شده است.

مجله این گروه در ماه اکتبر بر دستورالعمل هایی در مورد چگونگی انجام حملات با چاقو و مکان های ارتکاب جنایت متمرکز شده بود.

شماره آینده این مجله تبلیغاتی نیز که در ماه نوامبر به زبان های مختلف  منتشر شد، بر توصیه برای انجام حملات با خودرو و زیر گرفتن مردم متمرکز شد.

در این اطلاعیه آمده بود: «داشتن یک سلاح ثانویه، مانند یک اسلحه یا چاقو نیز یک روش بسیار خوب برای ترکیب با حمله با خودرو با اشکال دیگر است.»

حمله مسعود به نظر می رسد با دستورالعمل داعش برای هدف قرار دادن مکان های شلوغ در فضای باز مطابقت داشته باشد.

او با خودرو به وست‌ مینستر حمله کرد و با چاقو یک پلیس از محافظان ساختمان پارلمان را کشت و در نهایت خودش در صحنه کشته شد.

دکتر منصور گفت که پارلمان یک هدف «بسیار نمادین» برای گروه بود تا صحنه های وحشتناکی از بیگ بن برای مردم در سراسر جهان مخابره شود.

او ادامه داد: «حامیان داعش در حال تلاش برای نشان دادن خود گسترده تر از حد تصور هستند.»

به گفته او، هر چه داعش قلمروهای بیشتر و بیشتری را در عراق و سوریه از دست دهد، نیاز پیدا می کند تا خود را بیشتر و بیشتر در دیگر نقاط جهان مطرح کند.

دکتر ریکلی پیش بینی کرد که این گروه تلاش های بیشتری برای اجرای حملات غیر قابل پیش بینی و با فن آوری پایین در سراسر جهان داشته باشد تا در سرفصل عناوین خبری جهان باقی بماند.

او افزود: «از آنجا که داعش در سوریه و عراق به چالش کشیده شده، حامیان آن باید حالت شورش به خود بگیرند.» او اشاره کرد که این اقدامات از بمب گذاری و تیراندازی های در مقیاس بزرگ و از نوعی که در شهرهای «پاریس» فرانسه و «بروکسل» بل‍ژیک دیده شد، برای انجام سرکوب های امنیتی به مراتب مشکل تر شده است.

این نگرانی وجود دارد که فرماندهان داعش به بهره برداری از بازگشت تروریست های خارجی برای انجام و یا سازماندهی حملات بیشتر متوسل شوند؛ زیرا دستکم 400 عضو داعش از عراق و سوریه به انگلیس بازگشته اند.

اعضای 68 کشور عضو ائتلاف به رهبری آمریکا روز چهارشنبه در واشنگتن با هم دیدار داشتند تا اقدامات علیه داعش را از زمان شکل گیری آن در سال 2014 بررسی کنند.

تروریست های داعش برای بقا در غرب شهر «موصل» عراق تلاش می کنند؛ در حالی در شهر «رقه» سوریه نیز تحت محاصره هستند.

اما باید دید آیا شکست نهایی داعش امکان پذیر است؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.