در حالی انتخابات هلند امروز در حال برگزاری است که پس از انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا و همچنین همه پرسی برگزیت این رای دهی آزمون بزرگی محسوب می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: هلندی ها که دارنده پنجمین قدرت اقتصادی در منطقه یورو هستند، امروز چهارشنبه در حالی پای صندوق های رای رفته اند که این رویداد آزمون بزرگی بعدی پس از انتخاب دونالد ترامپ و برگزیت محسوب می شود.

با توجه به اینکه راست گراهای افراطی در نظر سنجی های دوره مبارزات انتخاباتی پیشتاز بودند، نتیجه این انتخابات نشان خواهد داد که آیا این کشور به زودی از سنت های سیاسی لیبرال خارج خواهد شد یا خیر.

نظرسنجی این ماه نشان داد که «مارک روته» نخست‌ وزیر کنونی از حزب «مردم برای آزادی و دموکراسی» نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. با این حال این نگرانی باقی می ماند که حزب پوپولیستِ «برای آزادی» به رهبری «گیرت ویلدرز» - برای اولین بار - به عنوان بزرگترین حزب واحد ظهور کند.

ویلدرزکه سال گذشته به تحریک تبعیض نژادی محکوم شده بود، به طرفداری از مجموعه ای از اقدامات بحث برانگیز، از جمله «اسلام زدایی از اروپا» متهم شده که او را از سیاستمداران جریان اصلی در این کشور دور کرده است. ایده های بومی گرایی و ناسیونالیستی او شبیه به دیگر رهبران راست افراطی پوپولیست در سراسر اروپا است، و تعهد آشکار وی برای بزرگ کردن مجدد هلند، پژواک آشکار شعار ترامپ است.

ویلدرز که ارتباطات طولانی با جناح راست محافظه کاران آمریکا دارد و در تابستان گذشته در همایش ملی جمهوری خواهان در کلیولند آمریکا حاضر شده بود – یکی از طرفداران رئیس جمهور جدید است.

با این حال با وجود همه شباهت هایی که ویلدرز به دیگر رهبران راست افراطی اروپا برای علاقه به ترامپ دارد، او در میان این سیاستمداران از آوازه خوبی برخوردار نیست. به عنوان مثال بر خلاف برخی در راست گراهای افراطی که با حقوق همجنسگرایان مخالفند، ویلدرز ادعا می کند همراستا با ارزش های سنتی هلندی از این افراد حمایت می کند.

علاوه بر این اگر چه ویلدرز خود را طرفدار روسیه جا می زند، به دنبال آن است که از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور بیشتر فاصله بگیرد. این کار به این دلیل است که در میان بسیاری از هلندی ها، احساسات ضد مسکو پس از فاجعه MH17 در ژوئیه سال 2014 که به کشته شدن نزدیک به 193 شهروند هلندی منجر شد، هنوز قوی است.

با وجود این ، حزب آزادی هنوز هم می تواند به عنوان بزرگترین گروه در پارلمان ظهور کند، این نتیجه هنوز هم زنگ خطری را که چشم انداز کاندیداتوری ریاست جمهوری «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه برای پیروزی در انتخابات به وجود آورده، به صدا در نیاورده است؛ زیرا بعید است که ویلدرز بتواند در اواخر این ماه به عنوان نخست وزیر هلند انتخاب شود. نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب آزادی کمتر از 30 کرسی از 150 کرسی را در پارلمان برنده خواهد شد و - در شرایطی که انتخابات این کشور به طور کلی به دولت های ائتلافی منجر شود، تقریبا تمام گروه های دیگر همکاری با او را حداقل در حال حاضر رد کرده اند زیرا دیدگاه های او را متفاوت می بینند.

در کشوری که به طور سنتی در تساهل مذهبی ید طولایی دارد، ویلدرز ادعا کرده است اسلام به طور بالقوه خطرناک تر از نازیسم است و اینکه قرآن، ضد یهودی است و باید در فروشگاه های کتاب ممنوع شود. این ایده های معمول در هلند نیست.

ویلدرز هشدار داده است که حزب آزادی به عنوان بزرگترین گروه منفرد ظهور خواهد کرد، اما قدرت را به دست نخواهد گرفت. در این سناریو، این احتمال وجود دارد که حمایت از وی تنها در کوتاه یا میان مدت - با عواقب بالقوه متعدد - افزایش یابد.

اولا، شعارهای گاها ظالمانه ویلدرز ممکن است مرکز ثقل سیاست را به سمت راست گراها هدایت کند. به عنوان مثال به تازگی روته به دلیل حملات تند خود به موضوع مهاجرت مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان اینگونه استدلال کرده اند که او به شکل خطرناکی به تقلید از ویلدرز می پردازد.

دوما، در کشوری که در دو همه پرسی های جداگانه در 12 سال گذشته و به ترتیب در سال های 2005 و 2016 رای منفی داده است، ویلدرز در مورد عضویت در اتحادیه اروپا رای دهندگان را بیشتر پلاریزه خواهد کرد.

در حالی که سطح پشتیبانی برای خروج از اتحادیه اروپا در هلند پایین تر از انگلیس است، برخی از نظرسنجی ها نشان می دهد حدود نیمی از رای دهندگان از «نگزیت» (خروج هلند از اتحادیه اروپا) حمایت می کنند. در این زمینه، ویلدرز و همراهان او در اعتماد به اتحادیه اروپا شک دارند و این موج ممکن است در سکوت تشدید شود.

ثالثا و در مجموع، رشد نفوذ ویلدرز می تواند حکمرانی در این کشور را به طور فزاینده پیچیده و دشوار سازد. این امر به ویژه با توجه به چند تکه شدن در حال رشد سیاست هلندی برجسته تر می شود و حدود 28 حزب موجود در این کشور (که حدود نیمی از آنها در سال 2013 وجود نداشتند) در تلاش برای کسب کرسی در انتخابات ماه آینده هستند.

انتخابات هلند یکی از مهمترین مبارزات انتخاباتی است که اروپا در سال جاری شاهد آن است. به طور کلی باید گفت در حالی که بعید است ویلدرز این ماه به عنوان نخست وزیر هلند ظهور کند، تاثیر وی در سیاست هلند در سال های آتی می تواند قابل توجه باشد. چالش برجسته راست افراطی ویلدرز به این معنی است که انتخابات هلند با ذره بین بین المللی نگریسته می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.