پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

نشست آنتالیا و سناریوهای ترامپ درباره سوریه

اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر بازتاب دهنده استراتژی جدید ترامپ رئیس جمهور آمریکا است که درباره نشانه های آن طی تبلیغات اش در انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده بود و گفته بود که اولویت اصلی را به از بین بردن داعش در سوریه و عراق می دهد زیرا خطر بزرگتر به شمار می رود.لیکن پرسشی که در این جا باقی می ماند این است که طرح های آمریکایی و روسی در مرحله بعد از بیرون کردن عناصر داعش از الرقه و موصل چیست؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به نشست روسای ستاد مشترک آمریکا، روسیه و ترکیه درباره سوریه در شهر آنتالیای ترکیه پرداخت و نوشت:روسای ستاد مشترک ارتش های روسیه، ترکیه و آمریکا نشستی در تفرجگاه «آنتالیا»در دو روز پیش برای تدوین برنامه هایی مشترک برای آزادی شهر «الرقه» پایتخت داعش برگزار کردند این در حالی است که نشانه هایی از قصد دولت« دونالد ترماپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعزام شمار زیادی نیروی آمریکایی برای مشارکت در این عملیات وجود دارد.

مشکل پیچیده تر نقش نیروهای دموکراتیک سوریه با اکثریت کردها در «آزادی» شهر است زیرا طرف ترک بر مخالفت با نقش این نیروها به موازات آمادگی ترکیه برای اعزام نیروهای ترک برای انجام این ماموریت اصرار می کند؛ آمادگی ای که روسیه، ایران و دولت سوریه با آن مخالف هستند.

یک منبع لبنانی نزدیک به تهران به روزنامه رأی الیوم گفت که ایران و سوریه اصرار دارند که هیچ گونه نقشی به ترکیه و نیروهایش در سوریه داده نشود و روس ها نیز این موضع گیری را درک می کنند، به همین دلیل از اشغال شهر «منبج» توسط نیروهای ترکیه جلوگیری کردند و با نیروهای کُرد بر سر عقب نشینی از آن و تحویل اش به ارتش عربی سوریه به منظور پایان دادن به بهانه های ترکیه به توافق رسیدند.

اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به سوریه بازتاب دهنده استراتژی جدید ترامپ رئیس جمهور آمریکا است که درباره نشانه های آن طی تبلیغات اش در انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده بود و گفته بود که اولویت اصلی را به از بین بردن داعش در سوریه و عراق می دهد زیرا خطر بزرگتر به شمار می رود.لیکن پرسشی که در این جا باقی می ماند این است که طرح های آمریکایی و روسی در مرحله بعد از بیرون کردن عناصر داعش از الرقه و موصل چیست؟

تجربه های آمریکایی سابق در لیبی و عراق تاکید می کند که چنین طرح هایی وجود ندارد؛ امری که منجر به وخامت اوضاع در دو کشور و انتشار هرج و مرج و بی ثباتی در نهایت شد و بعید نیست که همین سناریو در مرحله بعد از آزادی الرقه و موصل تکرار شود.

دو احتمال در این زمینه وجود دارد: اول اینکه الرقه و موصل به دو دولت سوریه و عراق و حاکمیت آنها بازگردد یا اینکه آنها و به طور مشخص شهر الرقه به گروه های معارض مسلح تحویل داده شود و چه بسا این احتمال دوم با مخالفت روسیه و همپیمانش یعنی نظام سوریه رو به رو شود.

وجود نیروهای آمریکایی در اراضی سوریه همانطور که در دروازه های شهر منبج دیدیم و بدون هماهنگی با دولت در دمشق چه بسا خطرات بزرگی به شمار می رود و طرف های زیادی را تحریک می کند به ویژه اگر صحنه در شهر الرقه در روزها و هفته های آینده تکرار شد.

مرحله آینده مبهم است و چشم انداز آن روشن نیست به همین دلیل عاقلانه این است که برای آن که بفهمیم که چه چیزی در آینده نهفته است باید منتظر ماند تا گرد و خاک فرو بنشیند و بی تردید سورپرایزهای زیادی وجود خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه الرقه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.