دخالت های نظامی فرانسه در مالی و آمریکایی-اروپایی در لیبی(زیر چتر ناتو) در ایجاد بستر و فضای مناسب برای این گروه های تندرو و این جماعت ها و نفوذ برخی از عناصرشان به اروپا با استفاده از قایق های مهاجرت غیرقانونی و با استفاده از حالت هرج و مرج در سواحل لیبی که طول آن هزار کیلومتر است و از هیچ گونه حفاظتی به دلیل نبود دولت مرکزی قوی برخوردار نیست،نقش مهمی ایفا کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود به سازماندهی دوباره گروه تروریستی القاعده پرداخت و نوشت: در حالی که جهان به نبردهایی سرگرم شده است که هدف از آنها از بین بردن گروه تروریستی داعش در شهرهای«موصل»،«الباب» و «الرقه» در سوریه و عراق است، گروه «القاعده» مادر صفوف خود را جمع کرده و حضورش را بار دیگر در صحنه به ویژه در شمال آفریقا و یمن تقویت می کند.

امروز«پنجشنبه» گروه های مسلحی که در شمال مالی که  در منطقه ساحل و صحرای آفریقا فعال هستند، اعلام کردند که در یک گروه ادغام شدند و نام آن را جماعت«نصرت اسلام و مسلمین»گذاشتند و در نوار ویدیوئی گفتند که چهار گروه اصلی که عبارتند از «انصار الدین»،«گردان های ماسینا»،«المرابطون» و «امارت صحرا» تصمیم به ادغام زیر یک پرچم جدید و گروه جدید به نام «جماعت نصرت اسلام و مسلمین» گرفتند و «ایاد غالی»فرمانده گروه انصار الدین را به عنوان امیر خود انتخاب کردند و امیر جدید نشستی را با امرای گروه های دیگر که ادغام شدند برگزار کرد تا این خبر را اعلام کند علاوه بر آن با «ایمن الظواهری» رهبر گروه القاعده و نیز «ابومصعب عبد الودود»امیر گروه در مغرب اسلامی و « ملا هبه الله» امیر گروه طالبان بیعت کرد.

این تحول تجسد «بازگشت»قوی و خطرناک گروه القاعده در ساحل آفریقا و منطقه صحرا است و با قدرت گرفتن جدید آن در منطقه جزیره العرب و به ویژه یمن همزمان شده است به طوری که برخی گزارش ها اشاره می کنند که القاعده وجودش را در جنوب یمن و به طور خاص در استان های «عدن»،«ابین» و «حضرموت» تقویت کرده است.

هواپیماهای آمریکایی روز گذشته به تجمع های القاعده در ابین حمله کردند همانطور که به اردوگاه نظامی در استان البیضا در دو هفته پیش(14 ژانویه گذشته) حمله کردند و  این حمله که  در آن از سه بالگرد استفاده شد، منجر به ترور «عبدالغنی الرصاص» یکی از فرماندهان برجسته القاعده در یمن و جزیره العرب بعلاوه 41 نفر دیگر از جمله 9 زن و شماری کودک از جمله دختر «انور العولقی» شد که در منزل دایی هایش از خاندان «الذهب» سکونت داشت که دو نفر از آنها نیز در این حمله کشته شدند و یکی از بالگردهای آمریکایی نیز سرنگون شد و یک نظامی آمریکایی کشته شدند.

در این بین نباید «هیأت تحریر الشام» که چندین گروه را از جمله جبهه النصره را شامل می شود و 25 هزار فرد مسلح دارد و یکی از شاخه های قوی القاعده در سوریه به شمار می رورد را فراموش کنیم.

موفقیت گروه تروریستی القاعده در یکپارچه کردن صفوف و تقویت توانایی اش در زمانی که جنگ میدانی علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه  در جریان است، حکایت از خطرات بزرگی در جزیره العرب و شمال آفریقا و چه بسا اروپا نیز دارد.

خطر گروه جدید جماعت نصرت اسلام و مسلمین در این نهفته است که در منطقه ساحل آفریقا که به لحاظ امنیتی «ضعیف» است و این منطقه داخل و در مرزهای زمینی چندین کشور آفریقایی مانند لیبی،مالی،چاد،الجزایر، موریتانی و نیجر قرار دارد. علاوه بر آن که گروه های جمع شده زیر یک چتر از حمایت قبیله ای بهره مند هستند و صدها تن سلاح و تجهیزات نظامی دارند و نیز مبالغ بزرگی پول در حدود ده ها میلیون دلار و یورو دارند که به عنوان فدیه با ربودن و آزادی گروگان های غربی به دست آوردند.

منطقه ساحل آفریقا و مغرب اسلامی در حال حاضر شاهد رقابت بر سر نفوذ میان گروه های تروریستی القاعده و داعش است و چه بسا ادغام چهار گروه یاد شده در چارچوب این رقابت صورت گرفته است و چه بسا عملیات تروریستی که چند روز پیش در شهر«قسنطینه» در الجزایر رخ داد و گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بر سر همین نفوذ رخ داد و داعش گویی می خواهد بگوید که «ما این جا هستیم».

دخالت های نظامی فرانسه در مالی و آمریکایی-اروپایی در لیبی(زیر چتر ناتو) در ایجاد بستر و فضای مناسب برای این گروه های تندرو و این جماعت ها و نفوذ برخی از عناصرشان به اروپا با استفاده از قایق های مهاجرت غیرقانونی و با استفاده از حالت هرج و مرج در سواحل لیبی که طول آن هزار کیلومتر است و از هیچ گونه حفاظتی به دلیل نبود دولت مرکزی قوی برخوردار نیست،نقش مهمی ایفا کرد.

گروه القاعده مهارت زیادی در جذب و بسیج نیروها و اجرای عملیات تروریستی دارد و این برای دستگاه های امنیتی اروپایی و عربی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم متحد شده اند، چالشی جدید به شمار می رود.

گروه القاعده با قدرت و با فرماندهی میدانی سرسخت تر از فرماندهان سنتی این گروه تروریستی باز می گردد؛ امری که نیاز به بازنگری دارد به ویژه توسط آنهایی که پیش بینی کردند که خطر این گروه پس از ترور«اسامه بن لادن» موسس آن به پایان رسیده است.

ترجمه: کریم پورزبید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.