مخالفت پادشاه عربستان سعودی با پذیرش هادی واگذاری ماموریت حل بحران به شاهزاده محمد، پسرش»، حکایت از بسیاری چیزها دارد.و مهم تر از این بسیاری،اخباری است که درباره ناامیدی عربستان از هادی و از جنگ یمن است که به درازا کشید و در آستانه ورود به سال سوم خود است بدون آن که روی زمین پیشروی واقعی رخ دهد و تلفات مادی و انسانی اش نیز بسیار زیاد شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: اخبار مربوط به اوضاع و تحولات جدید یمن دو سال پس از آغاز «توفان قاطعیت» به دلیل سکوت و سرپوش گذاشتن رسانه های کشورهای «توفان»بر این تحولات، به نظر اندک است به ویژه اگر به نفع این کشورها نباشد و بازتاب دهنده پیشروی طرف دیگر یعنی«ائتلاف حویث ها و صالحی ها» باشد.

این مقدمه را پس انتشار اخباری می نویسیم که حکایت از برگزاری «نشست سه جانبه» میان شاهزاده«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، شیخ«محمد بن زاید»ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوای نیروهای مسلح امارات متحده عربی و با مشارکت« عبدربه منصور هادی»رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن دارد.عبدربه منصور هادی پس از سه روز ماندن در شهر«عدن» با عصبانیت به ریاض بازگشت.

این نشست «اضطراری» پس از تنشی «بی سابقه» میان نیروهای حفاظت ریاست جمهوری به ریاست «ناصر عبدربه هادی»پس رئیس جمهور و نیروهای حفاظت فرودگاه به فرماندهی سرگرد «صالح العمیری»رخ داد. العمیری به دستور هادی برکنار شد اما وی این دستور را نپذیرفت و حاضر به تن دادن به آن نشد و خودش و نیروهایش بر ریاست جمهوری تمرد کردند.

داستان زمانی شروع شد که سرگرد العمیری ،فرودگاه عدن را به روی هواپیمای هادی را که از ریاض آمده بود بست و از فرود آن جلوگیری کرد؛ امری که باعث شد خلبان هواپیما آن را به سمت جزیره«سوقطره» در اقیانوس آرام هدایت کند و گفته شد که رئیس جمهور یمن برای بازدید از آن و گوش دادن به خواسته های مسئولان و ساکنان با هم به آن رفته است البته برای آن که روی دلایل اصلی سرپوش گذاشته شود.هادی دو روز بعد و پس از آن نیروهای پسرش فرودگاه را به کنترل خود درآوردند این جزیره را ترک کرد اما فقط دو روز در پایتخت موقتش اقامت گزید و پس از آن در حالتی از عناد و لجاجت و برای ارائه شکایتش به رهبران سعودی به دلیل اهانتی که وی در فرودگاه پایتخت موقتش با آن رو به رو شد به ریاض پرواز کرد.

جزئیات زیادی وجود دارد که این جا مجال روایت شان نیست لیکن لب سخن این است اختلافات بزرگی میان کشور امارات که نیروهایش شهر عدن و دیگر شهرهای جنوبی این کشور با مشارکت نیروهای«کمربند امنیتی» مورد حمایتش و وابسته به جنبش جدایی طلب جنوب یمن  به اشغال خود درآورده است، با نیروهای هادی وجود دارد.

کشور امارات هرگز  دستورها و تصمیم های اخیر هادی برای برکناری «خالد بحاح» نخست وزیر سابق که از هم پیمانان امارات است و تعیین «احمد بن دغر» به جای وی را «هضم نکرد» و خطرناک تر از آن ائتلاف هادی با حزب «الاصلاح»شاخه جنبش اخوان المسلمین در یمن و تعیین سرلکشر« علی محسن الاحمر» نزدیک به این حزب به عنوان معاون اول رئیس جمهور است.

دو روایت وجود دارد: اولی می گوید که اختلاف محدود میان کشور امارات و هادی باقی مانده و هرگز به روابط میان این کشور و عربستان سعودی که از هادی حمایت می کند، کشیده نشد و دومی کاملا برعکس این را می گوید یعنی اختلاف میان هادی و امارات فقط قله کوه یخی اختلافات بزرگتری میان دو قدرت« ائتلاف عربی» است که عربستان در جنگ علیه یمن رهبری آن را به عهده دارد و هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد که نشان دهد کدام شان درست است.

دقیقا نمی دانیم که در «نشست سه جانبه» که در ریاض برگزار شد،چه اتفاقی افتاد لیکن آن چه می دانیم این است که مخالفت پادشاه عربستان سعودی با پذیرش هادی واگذاری ماموریت حل بحران به شاهزاده محمد، پسرش»، حکایت از بسیاری چیزها دارد.و مهم تر از این بسیاری،اخباری است که درباره ناامیدی عربستان از هادی و از جنگ یمن است که به درازا کشید و در آستانه ورود به سال سوم خود است بدون آن که روی زمین پیشروی واقعی رخ دهد و تلفات مادی و انسانی اش نیز بسیار زیاد شده است.

همین دیروز خبرگزاری فرانسه فاش کرد که 12 نظامی سعودی در جنگ مرزی با یمن طی ده روز گذشته کشته شدند و این باعث می شود که بر اساس آمارها و بیانیه های وزارت کشور عربستان تعداد نظامیان کشته شده عربستان فقط در این منطقه را به 127 نفر از زمان آغاز توفان قاطعیت افزایش یابد اما تعداد کشته های عربستان در نبردهای داخل یمن همچنان نامشخص است.

شلیک موشک بالستیکی به سمت پایگاه نظامی در غرب ریاض و انهدام یک ناوچه نظامی عربستانی با موشک دریایی دیگر در نزدیکی سواحل بندر «الحدیده» تاریکی و ابهام بیشتری بر موضع عربستان درباره این جنگ می افزاید.

اگر این رئیس جمهوری به اصطلاح قانونی یمن که عربستان توفان قاطعیت اش را برای بازگرداندنش به قدرت و از بین بردن حوثی ها و صالحی ها که وی را سرنگودن کردند، آغاز کرد، هواپیمایش نمی تواند در شهر عدن به زمین بنشیند، حالا چگونه می خواهد به صنعا بازگردد و همه یمن را به کنترل خود درآورد؟

تصویر کنونی یمن مبهم به نظر می رسد اما آینده آن مبهم تر است چه درباره توفان قاطعیت و چه برای شرکت کنندگان در آن و حتی تغییر نامش به «بازگرداندن امید» مناسب به شمار نمی رود.ما بر این باور نیستیم که هیچ امیدی برای یمن و یمنی ها باقی مانده است آن هم در سایه نبود قاطعیت و نبود تعین سرنوشت برای همه طرف هایی که در این جنگ مشارکت یا دست دارند یا دست شان در این جنگ قرار داده شد و نیز در سایه فروپاشی فرایند مذاکرات برای رسیدن به راه حل سیاسی در سایه شکست راه حل های نظامی.

خداوند به ملت فقیر و کریم و بخشنده یمن ، اصل عرب ها که قربانی بزرگ جنگی شد که بر او تحمیل شد و هرگز آن را انتخاب نکرد، کمک کند لیکن سرود ملی یمن که می گوید« دنیا هیچ وصی ای روی زخاک من نمی بیند»تاکید می کند که یمن از این بحران قوی تر بیرون می آید، همانطور که از همه بحران ها و جنگ های سابق اش بیرون آمد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.