آزادسازی موصل، زنگ خطر را برای غربی ها در خصوص مهاجرت تروریست های داعش به صدا درآورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دیوید ایگناتیوس» روزنامه نگار مطرح آمریکایی در گزارشی در واشنگتن پست نوشت: «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به میهمانان خود نقشه ای را نشان می دهد که پیش بینی می کند پس از آزاد سازی موصل از دست داعش چه اتفاق می افتد. این نقشه فلش های سیاهی را نشان می دهد که به غرب رسیده است.

نگرانی هایی در مورد انگیزه های دولت ترامپ وجود دارد؛ در حالی که این دولت در نظر دارد استراتژی را علیه این گروه تروریستی اتخاذ کند: آزادسازی موصل به جای آنکه شکست مخربی برای دشمن باشد، ممکن است آغاز مهاجرت این گروه به مناطق دیگر باشد. این موضوع ممکن است منطقی برای ممنوعیت اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان برای سفر به آمریکا باشد: او نگران متاستاز داعش (پخش عناصر داعش) به غرب پس از فروپاشی پایتخت های ادعایی آنها در سوریه و عراق است.

یک مقام ارشد دولت ترامپ این گونه استدلال می کند که: «به دنبال آزادسازی موصل، تمامی عناصر وابسته به داعش کوچ خواهند کرد. آنها در مناطق مختلف پخش خواهند شد.

اما بسیاری از کارشناسانِ خارج از دولت ترامپ، خلا بسیاری را در رویکرد مبارزه با تروریسم وی می بینند و نگران هستند که نتیجه معکوس دهد. شعارهای وی در مورد «تروریسم اسلامی»، برخی از مسلمانان در داخل و خارج از این کشور را وحشت زده کرده است. ترامپ استراتژی محتاطانه «باراک اوباما» سلف خود را در قبال داعش، ضعیف توصیف کرده؛ بدون آنکه جایگزینی برای آن ارائه دهد.

برای مثال ممنوعیت سفر به آمریکا توهینی به دولت عراق محسوب می شود، این در حالی است که نیروهای نخبه آن، شجاعانه شرق موصل را باز پس گرفتند. به گفته یک مقام عالی رتبه اطلاعاتی، نرخ تلفات در میان نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم در عراق که در درگیری های شدیدی گرفتار شده اند، حدود 30 درصد است. از آنجا که این یگان باید قدرت خود را بازسازی کند، پیروزی در موصل حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد.

پس از آن، ایران مطرح می شود. پس از انجام آزمایش موشکی 29 ژانویه، فلین به ایران هشدار داد و دولت ترامپ نیز به سرعت تحریم های جدیدی را اعمال کرد. این در حالی است که تهران حامی جنگ علیه داعش در عراق است.

و نحوه مقابله با اتحاد جدید روسیه، ایران، ترکیه و سوریه نیز به پازلی برای آمریکا بدل شده است. آیا آمریکا به این ائتلاف برای مقابله با داعش خواهد پیوست؟ اگر چنین اتفاقی بیافتد، این به معنای رها کردن کردها به عنوان قوی ترین متحد آمریکا علیه داعش است؟

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016 خواستار اتحاد با روسیه علیه داعش در سوریه شده بود و برخی از مقامات از تفرقه افکنی میان مسکو و تهران سخن گفته اند. اما تحلیلگران موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن هشدار می دهند که ایجاد چنین تفرقه ای میان ایران و روسیه احتمالا افکار واهی و پوچی است.

تلاش ترامپ برای همکاری با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز به طور فزاینده ای مشکل ساز است. جمهوری خواهان کنگره محتاطانه از این اقدام حمایت کرده اند به گونه ای که جمعه گذشته مقام ارشد دولت ترامپ بیانیه تند «نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه قبل از لغو تحریم ها، روسیه باید از شبه جزیره «کریمه» عقب نشینی کند را تایید کرده است. موضع کاخ سفید در قبال روسیه در حال حاضر «استانداردهای بالا، انتظارات بالا» است.

برخی از تحلیلگران نگران هستند که داعش با کمک سیاست دولت جدید آمریکا به تجدید قوا بپردازد. یک فرمانده آمریکایی تاکید کرد: «هماهنگی و فشار دو کلید پیشروی است.» او اصرار دارد که آمریکا در حفظ ائتلاف گسترده خود از جمله کردهای سوریه کوشا باشد.

یک مقام اطلاعاتی هشدار داده است که پیروزی در شهر «رقه» سوریه می تواند یک هشدار باشد. همان گونه که فلین ابراز نگرانی کرده، این تحول می تواند به داعش فرصت بدهد تا برای انجام حملات جهانی برنامه ریزی کند. با توجه به این خطر، برخی از تحلیلگران بر این باورند که ترامپ در نهایت ممکن است تصمیم بگیرد همچون عراق، هزاران نیروهای هوابرد خود را در رقه مستقر کند. این اقدام می تواند نمایش قاطعانه ای از زور باشد و تلفات بسیاری برای آمریکا خواهد داشت.

تحلیلگران موسسه مطالعات جنگ هشدار می دهند: طنز تلخ این ماجرا این است که در حالی که ترامپ برنامه ضد داعش خود را اعلام می کرد، القاعده در عراق و سوریه قوی تر می شد. این مبارزه ای است که در آن شعار دادن و ممنوعیت سفر به مسیر پیروزی منتهی نمی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.