تشکیلات خودگردان فلسطین گشودن سفارتخانه های خود را توسعه می دهد و اسرائیل ساخت شهرک سازی های خود را و نیز آماده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی می شود.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: بالاخره پس از «مبارزه» سخت، تشکیلات خودگردان فلسطین بر دولت اشغالگر اسرائیل فائق آمد و بی تردید توانست در تعداد سفارتخانه ها و هیأت های دیپلماتیک و تعداد «دیپلمات ها»ی فعال در آنها شکستش دهد.

روزنامه «یدیعوت آحارنوت» که این خبر را منتشر کرد، نوشت که در مقابل 78 سفارتخانه اسرائیل ، سفارتخانه های تشکیلات خودگردان به 95 سفارتخانه رسید و در مقابل 102 هیأت دیپلماتیک دولت اشغالگر، هیأت های دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین به 103 هیأت دیپلماتیک رسید.

در یک مساله  با روزنامه اسرائیلی اختلاف داریم و آن سخن گفتنش درباره پیروزی های دیپلماتیک فلسطینی در مقابل ادامه توسعه شهرک سازی های اسرائیلی در سرزمین های اشغالی است، حالا این پیروزی های دیپلماتیک کدام هستند؟ به رسمیت شناختن توسط کشور سوئد به طور مثال؟ این به رسمیت شناختن در عمل روی زمین واقعیت به چه دردی می خورد؟

تشکیلات خودگردان فلسطین گشودن سفارتخانه های خود را توسعه می دهد و اسرائیل ساخت شهرک سازی های خود را و نیز آماده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی می شود و موفق شده است که تروریسم خود را بر دستگاه های رسانه ای بین المللی تحمیل کند و بر بیشتر انتشارات در جهان سیطره دارد و دیپلمات هایش ،استادان و فعالان عرب و خارجی ها را بدون خستگی دنبال می کنند و سازمانی به ناما «هاسبارا» به عنوان نیروی کوبنده  تاسیس می کند.

مانعی در این  نمی بینیم که تعداد زیاد سفارتخانه هایی که پرچم فلسطین را در پایتخت های جهان به اهتزاز در می آورند  زیاد باشند. مساله فلسطین این روزها در بدترین حال و روز خود به سر می برد زیرا نه مذاکراتی وجود دارد و  مقاومت اندک و دارای ویژگی فردی است؛ امری که نیاز به تحرک دیپلماتیک جدی را به وجود می آورد اما واقعیت متاسفانه بر خلاف آن است همانطور که ضرب المثل کشاورزان فلسطینی می گوید:« عدد فقط در لیموهاست».

بیشتر سفارتخانه های فلسطینی در جهان تبدیل به «تکیه هایی» برای پسران و دختران مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین و منبع کار برای آن بر اساس نفوذ هر کدام از پدران یا مادران شان و رتبه سازمانی شان در حزب تشکیلات خودگردان یعنی جنبش فتح شده است. کم اتفاق می افتد که دیپلماتی از سازمان دیگر یا حتی از فرزندان شهدا و له شدگان در میان آنها می توان دید و بیشتر این دیپلمات ها نیز از بورس تحصیلی که با نفوذ پدران شان به دست آوردند استفاده کرده اند یا به حساب سازمان آزادیبخش تحصیل کرده اند.

رایزن های رسانه ای که از روزنامه نگاری هیچ نمی دانند و در همه عمرشان یک سطر هم ننوشته اند، رایزن های سیاسی که هیچ ربطی به سیاست ندارند، رایزن های امنیتی که فقط علیه اقلیت های فلسطینی یا فعالان مستقل یا حتی علیه عناصری تجسس می کنند که وابسته به شاخه های دیگری هستند به ویژه شاخه هایی که «رئیس»تشکیلات و سیاست ها و مواضعش را مورد انتقاد قرار می دهند.این خلاصه و چکیده ای از نقشه واقعی سفارتخانه های فلسطینی است.

ده ها میلیون دلار برای این سفارتخانه ها به عنوان حقوق و پاداش و ایاب و ذهاب و خودروها و تلفن های آنها خرج می شود این در حالی است که خانواده های شهدا در لبنان و سوریه و اردن و داخل فلسطین اشغالی یک مشت دلار در ماه دریافت می کنند که برای آنها و کودکان شان فقط چند قرص نان آن هم برای چند روز مهیا می کند.

در همه کشورهای جهان چه کوچک چه بزرگ در جهان سوم یا اول،ثروتمند یا فقیر، یک قاعده دیپلماتیک مقدس وجود دارد که به موجب آن دوره سفیر بیش از چهار سال نیست اما در تکیه های فلسطینی سفیر«جاودانه» است و در سفارتش سه برابر یا بیشتر از این مدت باقی می ماند، دیپلمات های همراه وی نیز به همین شکل هستند. جای تعجب ندارد زیرا رئیسی که از هشتاد سال عمرش فراتر رفت همچنان در مقام خود می ماند این در حالی است که مدت و تاریخ مصرفش از سال ها پیش تمام شده اما وی هنوز در جای خود است، این مساله درباره وزیر خارجه نیز صدق می کند.

کم اتفاق می افتد میان سفیر و تیم دیپلماتیک وی همکاری ببینیم،نزاع میان آنها به شدت در جریان است و در اقدام های روزانه شان از پشت به هم خنجر می زنند و گاهی حتی برخی از آنها به سفیر یا همکارش سلام هم نمی دهد.

به خوبی درک می کنیم که استثناهایی هم هست و برخی از سفیران و دیپلمات ها در اوج فعالیت و کار در خدمت قضیه فلسطین هستند لیکن تعداد اینها اندک است و در  قاعده دیپلماسی فلسطین نادر به شمار می روند.

نمی دانیم که آیا سفارتخانه های فلسطینی با همتاهای اسرائیلی اش به مانند دستگاه امنیتی در رام الله هماهنگی می کنند یا نه حتی اگر هم هماهنگی نکنند، تشکیلات خودگردان در رام الله به نیابت از آنها این ماموریت را انجام می دهد و بیشتر گزارش ها اگر نگوییم همه آنها را به دستگاه امنیتی اسرائیلی تقدیم می کند.دستگاه امنیتی فلسطین و فرماندهان آن اصرار زیادی بر احترام به همه توافقنامه ها و تفاهم نامه ها با طرف دیگر دارند!

خداوند شهید«عمر نایف»  که باند دستگاه موساد وی را در قلب سفارت فلسطین در بلغارستان ترور کرد، رحمت کند.نایف پس از فرار از  دست جلادان اسرائیلی با این باور که این سفارت می تواند از او حمایت کند به آن پناه برد اما در هر دو حالت در اشتباه بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.