با وجود رسوایی اصلی ترین نامزد جناح راست میانه فرانسه به نفع مارین لوپن، وی با شرایط خوبی مواجه نیست و به نظر می رسد قطار جهانی پوپولیستی در فرانسه متوقف خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  روزنامه گاردین نوشت:با وجود تبعات دومینوی هشدار دهنده پوپولیستی - برگزیت، پیروزی دونالد ترامپ و به زودی «مارین لوپن» و شاید فرگزیت - واقعیت این است که لوپن رئیس جمهور قطعی آینده فرانسه نیست. البته این بدان معنا نیست که لوپن (که اکنون خود را به عنوان رهبر جبهه ملی مشخص کرده) و یا رای دهندگان به او باید به آرامی کنار زده شوند؛ بلکه به این معنی است که در حالی که او در طول چند سال گذشته اثر مضاعفی بر سیاست فرانسه داشته است، ممکن است مهم ترین شخصیتی نباشد که در حال حاضر در رقابت های انتخاباتی این کشور حضور دارد.

بدون شک «فیون گیت» - رسوایی «فرانسوا فیون» اصلی ترین نامزد جناح راست میانه فرانسه به سوء استفاده از مقام خود در استخدام جعلی همسر و فرزندانش - به عنوان دستاویزی در اختیار راست گرایان قرار گرفته است.

و رای دهندگان فرانسوی در حال حاضر بزرگان سیاسی دیگر را نیز از دست داده اند: «فرانسوا اولاند» عاقلانه خود را از بازگشت به الیزه کنار کشید، «نیکولا سارکوزی»، «آلن ژوپه» و «مانوئل والس» نیز به سرعت در انتخابات مقدماتی حزب دور ریخته شدند.

در حالی که رسوایی فیون به نفع لوپن تمام شده، رای دهندگان دو نامزد بسیار متفاوت هستند؛ بنابراین هر گونه سود به نفع وی بسیار جزئی خواهد بود. عامل کلیدی بازدارنده علیه لوپن همچنان سیستم انتخاباتی دو مرحله ای این کشور باقی مانده است. با وجودی که احزاب دیگر از راست پوپولیست غیر قابل توقف به نظر می رسند، لوپن با مجموعه ای از موانع روبرو است و این موانع به روش هایی بستگی دارد که احزاب اصلی در تلاش برای جلوگیری از راهیابی جبهه ملی به مرحله دوم به کار می گیرند.

آنچه که در این زمان اهمیت بیشتری دارد وعده هایی است که جبهه ملی به رای دهندگان خود داده است. البته لوپن از چیزهایی که مواضع پوپولیست ها را در جای دیگر در سال های اخیر تقویت کرده، بهره مند شده است: درک افزایش نابرابری ها، نگرانی ها در مورد مهاجرت، تحولات پسا بحران مالی، و ناکامی احزاب چپ در ارائه آنچه حوزه های سنتی آرزو داشتند. و البته اینکه فرانسه از حملات تروریستی رنج می برد را نیز به این موارد اضافه کرد.

جبهه ملی فرانسه عمیقا دچار دودستگی شده است: بسیاری تنها به شرطی با استراتژی لوپن موافقند که او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. اگه او این کار را نکند، رای دهندگان راست افراطی ممکن است در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن بسیج نشوند و در آن صورت، موقعیت رهبری وی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

به عبارت دیگر لوپن یا باید از سد موانع موجود عبور کند یا چیزی فراتر از شانس ریاست جمهوری را از دست خواهد داد.

دومین مانعی که بر سر راه لوپن قرار دارد، این است که او دیگر تنها گزینه موجود نیست. «بنویت هامون» از حزب سوسیالیست در حال افزایش محبوبیت است در حالی که «ماکرون» وزیر دارایی پیشین به عنوان یک جایگزین برای لوپن در حال ظهور است.

واقعیت این است که جایگزین برای لوپن وجود دارد. جبهه ملی دیگر انحصار نوآوری را در اختیار ندارد. حتی جمهوری خواهان و سوسیالیست هایی که چند ماه پیش کاملا ناامید شده بودند، حامیان خود را بسیج کرده اند. و حرکت ماکرون یکی از علائم آرزوی رو به رشد برای تغییر در سراسر طیف های سیاسی است.

تمرکز بر گروه ها در سراسر فرانسه نشان می دهد چیزی در حال تغییر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.