پناهجویانی که از دست جنایات داعش و جنگ در کشورهای خود گریخته و به اروپا پناه آورده اند، در اردوگاه های قاره سبز از سرما جان خود را از دست می دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: با توجه به بارش برف شدید و دمای انجماد در اردوگاه های پناه جویان یونان، نوع جدیدی از بحران مهاجرت ده ها هزار نفر از افرادی را که به امید داشتن یک زندگی بهتر به اروپا پناه آورده اند، در بر گرفته است.

آب و هوای بسیار سرد در این ماه جان شماری از پناهجویان در بالکان را گرفته است؛ زیرا چادر و دیگر پناهگاه های تعبیه شده برای مهاجران در جزایر یونان که در فصل تابستان مطلوب جلوه می کرد، برای حفاظت از آنها در برابر تندبادهای زمستانی نامناسب است. بارش برف شدید در جزایر یونان چادرهای پناهجویان را سفیدپوش کرده و سرمای هوا در این جزایر در زمستان امسال رکورد زده است.

شرایط بد یونان، چالش های کنونی در اروپا را برای رسیدگی به بحران مهاجرت حتی در فصل زمستان که از موج مهاجرت کاسته می شود نیز تشدید کرده است. اگر چه سازمان ملل متحد و رهبران ارشد اتحادیه اروپا در مورد اوضاع نامناسب در اردوگاه های آوارگان هشدار داده اند، اتحادیه اروپا رسیدگی به اوضاع را بر عهده خود دولت یونان گذاشته است.

«رولاند شونباوئر» سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در شهر «آتن» یونان گفت: «با توجه به اینکه کودکان و افراد آسیب پذیر بسیاری در چادرهای مسافرتی کثیف اسکان دارند، اروپا باید در این خصوص مسئولیت پذیرتر ظاهر شود.» او افزود پناهجویان برای گرم شدن با ازدحام زیاد در یک چادر جمع می شوند.

در اردوگاه پناهندگان «پیکپا» در جزیره یونانی «لسبوس» دمای هوا در روزهای اخیر به بیست درجه زیر صفر کاهش یافته است.

«نجوا حسن» که از دست داعش از شهر «موصل» عراق گریخته و از ماه ژوئیه در اردوگاه آوارگان سکونت دارد، گفت: «گرم کردن این اردوگاه ها کار دشواری است.»

حسن گفت دو فرزند از سه فرزندش زمانی که تروریست های داعش آنها را از روی پشت بام در موصل انداختند، از ناحیه پا فلج شده اند. شوهر او هم در مقابل فرزندانش گردن زده شد و خود او هم مورد ضرب و شتم و اذیت و آزار قرار گرفت.

«احمد» پسر 15 ساله وی از صبح تا غروب چند پتو به خود می پیچد تا گرم شود. او هرازگاهی فریاد می زند. حسن می گوید: «نمی دانم او از فرط درد فریاد می زند، یا تنها سردش است.»

او گفت که آنها به پزشک دسترسی ندارند. با توجه به برآورد دیده بان حقوق بشر، دست کم 15 درصد از جمعیت ساکن در اردوگاه های پناهندگان به معلولیت و یا تروما مبتلا هستند.

با توجه به اینکه اردوگاه ها با ازدحام شدیدی مواجه هستند و اغلب سه برابر ظرفیت خود ساکن دارند، امدادگران با محدودیت شدیدی برای کمک رسانی مواجه می شوند. «لویک یاگر» مسئول پزشکان بدون مرز در مقر یونان که در اردوگاه های پناهندگان فعال است، گفت: «برخی از پناهندگان مجبور هستند خودشان دست به کار شوند و برای گرم شدن خود و خانواده شان هر آنچه می توانند بسوزند.»

یاگر گفت: «ما لباس های زمستان، جوراب و پتو در اختیار آنها می گذاریم، اما آنچه ما واقعا نیازمند آن هستیم سرپناهی مناسب است که تنها مقامات می توانند در مورد آن تصمیماتی را اتخاذ کنند.»

در روزهای اخیر مقامات یونانی راه حل موقتی را برای این بحران ارائه کرده اند و یک کشتی را به خوابگاهی برای بعضی از پناهجویان مرد اختصاص داده اند.

مقامات اروپایی نیز این شرایط را محکوم کرده اند و از دولت های اروپایی خواسته اند برای حل این بحران تلاش های خود را تقویت کنند.

«دیمیتریس آوراماپولوس» کمیسر اروپا در امور مهاجرت در طول سفر اخیر خود به لزبوس گفت: «همه ما - یونانیان، اروپایی – از لحاظ بشردوستانه وظیفه داریم در جهت بهبود وضعیت در این جزایر کاری بکنیم.»

اما از یونان خواسته شده با استفاده از منابع خود برای مقابله با این بحران کاری انجام دهد، و از سیستم بهره مند شود که بتواند بعضی از پناهجویان را به ترکیه بازگرداند. با توجه به آمار و ارقام آژانس پناهندگان سازمان ملل، حدود 50 هزار پناهنده و مهاجر در یونان هستند.

پناهندگان از این اوضاع ناامید شده اند.

یاگر گفت: «وضعیت کنونی نتیجه هشت ماه کم کاری است. همه ما می دانستیم که زمستان در راه است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.