پاکستان در ارسال پیام های سیاسی سابقه دارد. آیا انفجار قندهار و هدف قرار دادن دیپلمات های اماراتی هم از همین دسته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت اوراسیا ریویو در گزارشی نوشت: امارات متحده عربی عزادار پنج تن از دیپلمات های خود است که در یک بمب گذاری در ولایت «قندهار» افغانستان در تاریخ 10 ژانویه کشته شدند. در این انفجار دست کم 11 تن کشته و 17 تن از جمله «جمعه الکعبی» سفیر امارات متحده عربی در زخمی شدند. به گفته مقامات، دو سیاستمدار افغان - معاون والی قندهار و یک دیپلمات افغان مستقر در سفارت این کشور در واشنگتن – در میان کشته شدگان هستند.

گزارش شد که دیپلمات های اماراتی که در ماموریت بشردوستانه بودند. قرار بود که این دیپلمات ها تعدادی از پروژه های مورد حمایت امارات متحده عربی را به عنوان بخشی از برنامه کمک به افغانستان افتتاح کنند. طالبان به عنوان بازیگر اصلی در منطقه، دست داشتن در این بمب گذاری را تکذیب و آن را نتیجه «رقابت های داخلی محلی» دانست.

انفجار قندهار یکی از سلسله انفجارها در سه شهر افغانستان در آن روز بود که به کشته شدن نزدیک به 50 نفر و زخمی شدن 100 نفر دیگر منجر شد. طالبان مسئولیت دو مورد از آنها از جمله انفجار انتحاری در نزدیکی پارلمان افغانستان در کابل که دست کم 30 کشته و 80 زخمی بر جا گذاشت، برعهده گرفت. حمله دیگر یک حمله انتحاری در ولایت «هلمند» بود. هفته گذشته افغانستان از تصمیم پنتاگون برای استقرار حدود 300 تفنگدار دریایی آمریکا در هلمند استقبال کرده بود.

امکان هدف قرار دادن مقامات اماراتی توسط طالبان از سوی تحلیلگران کاملا رد شده است؛ زیرا امارات متحده عربی یکی از سه کشوری بود که همراه با پاکستان و عربستان سعودی در دوران حکومت پنج ساله طالبان در افغانستان آن را به رسمیت می شناخت. این در اینجا سه احتمال مطرح می شود: اولا طالبان و یا متحدان آنها در شبکه حقانی با هدف «عبدالرازق» رئیس پلیس قندهار که به شدت ضد پاکستان است و در زمان انفجار در آنجا حضور داشت، این حمله را انجام داده است. طالبان زمانی که متوجه شد قربانیان شامل مقامات اماراتی هستند هر گونه دخالتی را رد کرد.

احتمال دوم مربوط به تنش های منطقه ای می شود. احتمال سوم نیز مربوط به رقابت های محلی بین مقامات و سیاستمداران در قندهار است که از طالبان برای آسیب رساندن به یکدیگر استفاده می کنند.

دو احتمال دیگر هم می تواند وجود داشته باشد: اول اینکه شاخه ای از القاعده به دلیل دخالت نظامی امارات در یمن و هدف قرار دادن القاعده در شبه جزیره عربستان این کار را انجام داده باشد. دوم اینکه سازمان اطلاعات نظامی پاکستان این اقدام را برای مخدوش کردن وجهه هند انجام داده باشد.

«شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی قرار بود این ماه میهمان  جشن های روز جمهوری هند باشد. هند تصمیم دارد از رژه نیروی هوایی امارات متحده عربی در کنار نیروهای مسلح هند در طول جشن های روز جمهوری بهره ببرد تا پیام روشن استراتژیکی به پاکستان در مورد پیوند استراتژیک خود با این کشور حوزه خلیج فارس ارسال کند.

پاکستان در ارسال پیام سابقه دارد. تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی امارات متحده عربی، از جمله شاهزاده «شیخ سیف بن زاید آل نهیان» معاون نخست وزیر در دسامبر سال گذشته در یک ماموریت شکار در «بلوچستان» پاکستان حضور داشتند که کاروان آنها از سوی 10 مرد مسلح موتور سوار هدف حمله قرار گرفت اما از این حمله جان سالم به در بردند.

پاکستان در استفاده از روش های پنهانی در جهت حمایت از تلاش های دیپلماتیک خود برای تامین منافع ملی سابقه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.